70 זוגות ברמה"ש יזכו לשכר דירה מופחת ומפוקח - כמה ישלמו?

לפי הודעת האוצר, כ-560 זוגות צעירים נרשמו להגרלה לפרויקט, מהם הוגרלו 70 ■ הזוכים ישלמו על שכירת דירה בת 3 חדרים, כולל דמי ניהול, מחסן וחניה, סכום של 3,980 שקל לחודש ■ מדריך לשוכרי דירה

עסקת פריסייל מוצלחת תחסוך לזוגות הצעירים אלפי שקלים. צילום:  Shutterstock
עסקת פריסייל מוצלחת תחסוך לזוגות הצעירים אלפי שקלים. צילום: Shutterstock

3 שנים בדיוק לאחר שהמכרז לדיור להשכרה ארוכת-טווח ברמת השרון נסגר, וקבוצת אביב הוכרזה כזוכה, הוגרלו כעת 70 דירות בשכירות מפוקחת לזכאים. נזכיר כי המכרז שנסגר במאי 2014 קודם על ידי חברת דירה להשכיר בראשותו של עוזי לוי והיה חלק מתוכניתו של שר האוצר דאז, יאיר לפיד, לקידום בניית 150 אלף דירות להשכרה ברחבי הארץ.

מאז ועד היום, התחלף שר אוצר, ופורסמו עוד מספר מכרזים בין היתר בחיפה, בתל-אביב ובירושלים, אולם היצע הדירות להשכרה במתכונת של מכרזי המדינה להשכרה ארוכת-טווח עודנו נמוך.

ראייה לביקוש הקיים לשכירות מפוקחת וארוכת-טווח ניתן לראות במספר הזכאים שהגישו מועמדות להגרלה האמורה ברמת השרון, 560 משפחות שהתחרו על 70 דירות בלבד. נזכיר כי מדובר ב-70 דירות בשכר דירה מפוקח, כרבע מכלל יחידות הדיור בפרויקט, כאשר שאר יחידות הדיור (211 דירות) מיועדות לציבור הרחב, בדמי שכירות בשוק החופשי.

עוד נציין כי עד היום מדובר בפרויקט השני של דירה להשכיר שנמצא בשלב מתקדם. פרויקט זה אותו בנתה וגם תנהל קבוצת אביב צפוי להתאכלס בחודש אוגוסט הקרוב ופרויקט נוסף לשכירות ארוכת-טווח שכבר אוכלס הוא הפרויקט בהרצליה של חברת אפריקה ישראל בשכונת גליל ים. מדובר בשני פרויקטים שהם פרי עבודתה של חברת דירה להשכיר, חברה ממשלתית שהוקמה למטרה זו, ועוד לפני הקמתה נסגר פרויקט להשכרה נוסף שאף הוא כבר מאוכלס, בעיר רעננה אותו יזמה ומנהלת חברת א.א.רובינשטיין. שלושת הפרויקטים הללו מהווים את ההיצע המיידי של דיור להשכרה מפוקח שיזמה המדינה עד כה.

הפרויקט ברמת השרון מספק לזכאים שכירות מופחתת כאשר הזכאים ישלמו על דירה בת 3 חדרים, כולל דמי ניהול, מחסן וחניה, סכום של 3,980 שקל לחודש ועל דירת 4 חדרים, כולל דמי ניהול, חניה ומחסן, ישלמו השוכרים 5,270 שקל לחודש.

שכר הדירה יהיה צמוד למדד המחירים לצרכן, כשמשך תקופת ההשכרה היא 3 שנים, והשוכרים יוכלו להאריך אותה בשתי תקופות נוספות בנות 3 ו-4 שנים. לשם ההשוואה - דירה 4 חדרים דומה שתושכר בפרויקט לציבור הרחב צפויה לעלות לשוכרים החל מ-6,200 שקל לחודש.

בעוד מדובר בשכר דירה מופחת יחסית לשוק וגם המאפשר שכירות ארוכת-טווח עם חברת ניהול, אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדובר רק ב-70 דירות בסך הכל. מה שמזכיר פעם נוספת כי על המדינה להשקיע מאמץ נוסף בשיווק קרקעות להשכרה ויצירת מלאי דירות להשכרה לטווח ארוך ובמחיר מפוקח גדול יותר.

"פרויקט השכירות ארוכת-הטווח הוא כלי משלים בידי קבינט הדיור להוזלת מחירי הדיור ובכוונתנו להפכו לכלי מרכזי להתמודדות עם מחירי הדיור באזורי הביקוש", כך שר האוצר, משה כחלון, "יש לנו כממשלה אחריות כלפי הזוגות הצעירים שלא יכולים לרכוש דירה באזורי הביקוש. הפרויקטים מבטיחים להם מגורים במחירים מוזלים והוגנים ולא פחות חשוב לתקופה ארוכה וידועה מראש. מדיניות משרד האוצר בשנים הקרובות היא להקצות יותר תקציב ויותר קרקעות בכדי להגדיל באופן דרמטי את ההיצע של פרויקטים לשכירות ארוכת-טווח".

מנכ"ל החברה הממשלתית דירה להשכיר, עוזי לוי, אמר: "פרויקט "אביב שלי" ברמת השרון הוא פרויקט חשוב, בלב אזור הביקוש. הפרויקט הינו הפרויקט השני המגיע לאכלוס, במסגרת תוכנית הדיור להשכרה לטווח ארוך, מבין שורה של פרויקטים העתידים להתאכלס בשנים הקרובות. אנו רואים כי החברות במגזר העסקי נענות ליוזמת הממשלה ומשתתפות במכרזים. במקביל אנו רואים ביקוש רב מצד ציבור הדיירים המסתער על הפרויקטים. לאור זאת בכוונתנו להמשיך ולהביא לשוק מספר גדול של פרויקטים איכותיים בשנים הקרובות".

מנכ"לית קבוצת אביב, דפנה הרלב, מסרה: "הפרויקט ברמת השרון מאפשר פתרון אמיתי לכל מי שמחפש דיור לתקופה ארוכה ברמת השרון, בדירה חדשה, במתחם המנוהל על ידי חברת ניהול, במיקום מרכזי, קרוב לאזורי תעסוקה ובמחירים ברי השגה. היוזמה מביאה עמה ודאות לשוכרים, הנהנים משכירות ארוכת-טווח במחיר ידוע מראש. יציבות זו מאפשרת לאותם זוגות צעירים לדעת כי הם יכולים להתגורר באותה דירה תקופה ארוכה, להימנע ממעברים בין דירות שכורות, ולשלוח את ילדיהם למסגרות לימוד קבועות. עם סיום שיווק דירות למחזקים בתעודת זכאות, אנו ממשיכים בשיווק 211 הדירות בשוק החופשי".