גם הישראליות נהנות מהמגמה בוול סטריט: עלו באפריל 2.4%

מדד גלובס-פרומתאוס רשם בחודש שחלף תשואה דומה למדד נאסד"ק ■ תת-מדד מדעי החיים היכה את מדדי ההשוואה, בהובלת מזור ואורמד, שמניותיהן זינקו

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

בהמשך ישיר למגמה שהורגשה ברבעון הראשון של השנה, גם בחודש אפריל נרשמו עליות נאות בוול סטריט, אשר לא פסחו גם על החברות הישראליות הנסחרות בארה"ב. מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחרי החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט, עלה באפריל ב-2.4% ועקף במעט את מדד נאסד"ק שטיפס ב-2.3%. מדד ת"א 125 ממשיך להציג תוצאות פחותות מהנאסד"ק, עם עלייה חודשית של 1.1%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים הרשים במיוחד במהלך החודש, כשהיכה את מדדי ההשוואה בצורה משמעותית. תת המדד עלה ב-4%; לעומתו, מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה עלה ב-1.5% ומדד ת"א ביומד רשם ירידה של 1.1%. חברה בולטת בתת המדד הייתה מזור רובוטיקס, שכיכבה עם עלייה של 20% בעקבות קבלת אישור FDA לתוכנה המיועדת לסייע בתיקון עיוותים בעמוד השדרה. חברה נוספת שבלטה לטובה היא אורמד, עם תשואה חיובית של 26% בעקבות קבלת אישור פטנט באירופה.

מניות מגזר הטכנולוגיה רשמו עליות דומות למדדים הכלליים. תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה עלה ב-1.6%, לעומת עלייה של 1.9% במדד הנאסד"ק טכנולוגיה ושל 0.8% במדד ת"א טכנולוגיה.

מבין חברות המדד, בלטה אלביט מערכות שעלתה ב-5%, בין היתר בעקבות חוזה של כ-50 מיליון דולר עם חיל הים האמריקאי. מהכיוון השני, אביליטי צללה ב-60%. החברה שמייצרת טכנולוגיות מודיעיניות, חוותה חודש מטלטל עם התפטרותם של חמישה דירקטורים בעקבות אי הסכמות עם מייסדי החברה, על רקע סירוב המייסדים להזרים מזומנים אל החברה.

אימפרבה זקוקה לאקזיט?

אחת החברות הבולטות במדד גלובס-פרומתאוס היא אימפרבה, חברת הסייבר הוותיקה המתמחה בהגנת מידע ארגוני. אימפרבה נוסדה על-ידי שלמה קרמר, ממייסדי צ'ק פוינט. החברה עלתה לאחרונה לכותרות בעקבות ניסיונות של אחד מבעלי מניותיה, קרן הגידור האקטיביסטית אליוט, לכפות מהלך של מכירת החברה. לאחרונה נודע כי קרן השקעות נוספת, אמינס מניו-יורק, הגיעה להחזקה של כ-10% בחברה. נראה שאימפרבה עומדת בפני שינוי משמעותי.

לדברי אייל שבח, שותף-מייסד וראש תחום הטכנולוגיה בפרומתאוס, "לאורך שנותיה, האסטרטגיה המרכזית של אימפרבה הייתה צמיחה אורגנית. החברה ביצעה מידי שנה השקעה של כ-60% מהכנסותיה בשיווק ומכירה. מדובר בסכום מצטבר של 534 מיליון דולר בין 2012 ל-2016. השקעה עצומה זו התאפשרה רק בזכות שולי הרווח הגולמי המרשימים שלה, העומדים על 80% מהמחזור".

בנוסף מציין שבח כי ההשקעה בשיווק הייתה יותר מכפולה מההשקעה במחקר ופיתוח, שהסתכמה בכ-206 מיליון דולר באותה תקופה.

השקעות מסיביות אלו הגדילו את המחזור של אימפרבה מ-104 מיליון ב-2012 ל-264 מיליון דולר ב-2016, תוך שהחברה רושמת הפסדים כבדים לאורך אותן שנים. 2016 הסתיימה בהפסד של 70 מיליון דולר וסך ההפסדים עד היום עומד על כ-280 מיליון דולר. לדברי שבח, לאור העובדה שהחברה נוסדה כבר לפני כ-15 שנה, ניתן להבין את אכזבת המשקיעים מהאסטרטגיה שבה נקטה החברה.

שבח מוסיף, כי כחלק מניסיון להאיץ את הצמיחה, אימפרבה החלה בשנים האחרונות גם בניסיונות לייצר צמיחה לא אורגנית. ב-2014 היא רכשה שתי חברות סייבר ישראליות - סקייפנס ואינקפסולה. אולם לא מדובר ברכישות קלאסיות, שכן הרכישות בוצעו "בתוך הבית": סקייפנס הייתה בבעלות מייסד אימפרבה קרמר, ואינקפסולה הייתה בבעלות חלקית של אימפרבה, שאף סייעה בהקמתה. "ניתן לומר שבדומה לאסטרטגיית הצמיחה האורגנית, גם ניסיונות אימפרבה לצמוח על-ידי מיזוגים ורכישות לא הבשילו בצורה לה קיוותה ההנהלה, שכן בפברואר 2017, בדיוק שלוש שנים לאחר רכישתה תמורת 60 מיליון דולר, מכרה אימפרבה את סקייפנס במחיר של 40 מיליון דולר. כלומר, בהפסד של 20 מיליון דולר", אומר שבח.

עם זאת, שבח מציין שלמרות הביצועים שאיכזבו את המשקיעים, החברה נסחרת נכון לסוף אפריל בשווי של 1.5 מיליארד דולר. בניכוי קופת המזומנים הדשנה של החברה (כ-250 מיליון דולר), נראה שלמרות ההפסדים העקביים, השוק מתמחר את פעילות החברה בכ-1.25 מיליארד דולר. "מדובר במכפיל של כמעט 5 על ההכנסות, כך שנראה שהשוק מאמין בכך שהחברה תעבור לרווח או תימכר במחיר גבוה, כאשר להערכתנו, האפשרות השנייה היא הסבירה יותר", מציין שבח.לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, בידיו של רוכש אסטרטגי מתאים, אימפרבה עשויה להפוך לחברה רווחית ביותר. מניתוח פרומתאוס עולה כי אם תירכש אימפרבה על-ידי חברה הפועלת בתחום משיק ומוכרת מוצרים לאותם לקוחות, ניתן יהיה לבטל את מרבית הוצאות השיווק העומדות כאמור על 60% מהמחזור, כמעט את כל הוצאות ההנהלה והכלליות (כ-20% מהמחזור) ואולי אף חלק מהוצאות הפיתוח.

"רוכש כזה יוכל להפוך את אימפרבה לחברה רווחית ביותר עם קרוב ל-50% רווח תפעולי", אומר שבח. "במונחי הכנסות 2016, מדובר בחברה שתרוויח 100-130 מיליון דולר בשנה. במכפיל 20 על הרווח התפעולי, המכפיל בו נסחרת צ'ק פוינט, מדובר על פוטנציאל אקזיט באזורים של 2 מיליארד דולר וצפונה (כשהמזומנים שבקופה יוסיפו עוד 250 מיליון דולר לתג המחיר), מה שעשוי להסביר את שווי השוק של החברה, העומד כיום על 1.5 מיליארד דולר", מסכם שבח.

■ המדד, שהורכב על-ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו-יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ, ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות. 

גלובס-פרומתאוס אפריל 2017
 גלובס-פרומתאוס אפריל 2017