הסדר החוב יוצא לדרך: קבוצת אלון הגיעה להסכמות עם הנושים

החברה הגיעה להסכמות עם בנק הפועלים ורשות המסים ■ במסגרת ההסכמות נקבע בין היתר כי אלון תגייס 120 מיליון שקל עד אוקטובר - אחרת תועבר הבעלות למחזיקי האג"ח

שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא
שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא

הסדר החוב הענק של קבוצת אלון עם מחזיקי האג"ח שלה, בהיקף 1.85 מיליארד שקל, יוצא לדרך, ועתיד לקבל את האישור הסופי של ביהמ"ש המחוזי מרכז, בדיון שייערך באמצע מאי. ביהמ"ש צפוי לאשר את ההסדר, לאחר שבימים האחרונים הגיעו קבוצת אלון ומחזיקי האג"ח להסכמות גם עם שני הנושים האחרים, בנק הפועלים ורשות המסים, שהתנגדו עד כה לאישור ההסדר במתכונתו הקיימת.

קבוצת אלון, שהייתה בעבר מחברות ההחזקה המובילות בישראל, היא חברת החזקות פרטית, הנמצאת בבעלות חברת ביילסול - של שרגא בירן ודודי ויסמן - וארגוני הקניות של הקיבוצים. החזקתה המרכזית של הקבוצה היא 80% ממניות אלון גז, שברשותה 4% מהזכויות במאגר הגז תמר, אשר נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-970 מיליון שקל.

כמו כן לחברה כמה נכסים נוספים, שכחלק מהסדר החוב עתידים להימכר בשנים הקרובות. נכסים אלו כוללים מניות של חברת האנרגיה האמריקאית דלק US, בשווי של כ-530 מיליון שקל, מניות של דור אלון הישראלית בשווי של כ-80 מיליון שקל והחזקה בחברה המתפעלת את כביש 6 ומנהרות הכרמל.

חוסים תחת ההסדר

הסדר החוב המעודכן עם מחזיקי האג"ח מכניס תחת כנפיו גם את בנק הפועלים ורשות המסים, וקובע כי כל אחד משלושת הגופים יזכה לפירעון מוקדם של חלק מהחוב כלפיהם, ויתרת החובות ייפרסו עד 2027. סכום הפירעון המוקדם לשלושת הגופים יעמוד על 450 מיליון שקל, ומרביתו יועבר לנושים העיקריים, קרי מחזיקי האג"ח.

הסדר החוב מקנה לקבוצת אלון את האפשרות לבצע בתוך חודשיים פירעון של מלוא חובותיה לנושים ללא קנסות מהותיים, למשל באמצעות מימון מחדש. אם המהלך לא יבוצע, נדרשת החברה לגייס כ-120 מיליון שקל ממשקיעים עד 1 באוקטובר, סכום ש-40 מיליון שקל ממנו אמורים להגיע מבעלי השליטה.

במקביל לגיוס, יקבלו מחזיקי האג"ח 25% ממניות קבוצת אלון, במטרה להפוך את החברה לציבורית (הן האג"ח והן המניות יירשמו למסחר בבורסה).

הסדר החוב מקנה למחזיקי האג"ח שוט נגד בעלי השליטה הקיימים, שלפיו אם לא יושלם גיוס ההון במועד, יקבלו המחזיקים את הבעלות המלאה על החברה. מנגד, מעניק ההסדר לבעלי השליטה ולנושאי המשרה בקבוצת אלון (בעבר ובהווה) הגנה משפטית בדמות פטור מלא מתביעות עתידיות.

בנק הפועלים ורשות המסים הסכימו לאשר את ההסדר לאחר שקיבלו את מטריית הביטחונות שמעניקה החברה למחזיקי האג"ח. עם זאת, לצורך כך הם נאלצו להפחית בדרישותיהם.

החובות הופחתו

רשות המסים, שטענה בתחילה לשומות מס של מאות מיליוני שקלים, הסכימה כי חובות החברה כלפיה יעמדו על עשרות מיליוני שקלים בלבד. גם בנק הפועלים, שטען לחוב כלפיו בהיקף של 165 מיליון שקל בגין ערבויות שהעניקה החברה להלוואות שקיבלה חברה בת (אלון קמעונאות) מהבנק, הסכים להפחית את גובה החוב כלפיו למעט פחות מ-100 מיליון שקל, כדי לחסות תחת מטריית ההסדר.

בנק הפועלים העניק בעבר הלוואה של 350 מיליון שקל לאלון קמעונאות כנגד החזקותיה בחברה הבת לשעבר אלון רבוע כחול (שהחזיקה בין היתר ברשת המזון מגה שקרסה), וההלוואה גובתה בחלקה בערבות של קבוצת אלון. אשתקד נמכרה ההחזקה באלון רבוע כחול למוטי בן משה, תמורת 114 מיליון שקל, וסכום זה יועבר לפועלים, שיקבל נוסף על כך סכום של כמעט 100 מיליון שקל בגין אותה ערבות.

מנכ"ל קבוצת אלון, אבי גפן, שמונה לתפקידו בפברואר השנה, ציין כי "אנו שמחים על אישור עקרונות הסדר החוב וההגעה להסכמות בתוך מספר שבועות מצומצם עם רשות המסים ובנק הפועלים. לחברה יש שורה של נכסים איכותיים שיוצרים לה ערך נקי חיובי, והאסטרטגיה שלנו תוביל להשבחת הנכסים באמצעות מהלכים שיציפו ערך לבעלי המניות ויסייעו בתשלום החוב למחזיקים".

עיקרי הסדר החוב בקבוצת אלון

- בעלי המניות יזרימו לחברה 40 מיליון שקל מיידית, והיא תפעל לגיוס הון נוסף עד 1 באוקטובר, עד לסך השקעה של לפחות 120 מיליון שקל

- מחזיקי האג"ח יקבלו 25% ממניות החברה, ואם החברה לא תשלים גיוס של לפחות 120 מיליון שקל עד 1 באוקטובר, יועברו לידיהם כל מניותיה

- החברה תפרע למחזיקים 400 מיליון שקל מהחוב ביום השלמת ההסדר, ותבצע פירעונות מוקדמים לאחר כל מימוש של נכסים; נוסף על כך תפרע עוד 50 מיליון שקל לבנק הפועלים ולרשות המסים

- החברה תשעבד את נכסיה למחזיקים ותפעל למכירת ההחזקה במפעילת כביש 6 ובדור אלון עד סוף 2018

- האג"ח יירשמו למסחר בבורסה וייפרסו מחדש לתקופה של עשר שנים, כאשר הריבית עליהן תופחת מ-5.6% ל-4.9%