ללכת על שבבים: חברות ההיי-טק יחדשו את שוק הנעליים?

יצרניות הנעליים הגדולות, ביניהן נייקי וריבוק, משתפות פעולה עם חברות היי-טק כדי לענות על הטעם הדינמי ושוחר החידושים של הלקוחות

תעשיית נעלי הספורט משקיעה בשנים האחרונות מאות מיליוני דולרים במחקר ובפיתוח, כדי לענות על הטעם הדינמי ושוחר החידושים של הלקוחות. חלק מההשקעה מופנה לעיצובים ייחודיים ולסדרות מוגבלות, שנרכשות על-ידי אספנים בתור השקעה. היצרניות הגדולות משתפות פעולה במקביל עם תעשיית הספורט ותעשיית ההיי-טק כדי ליצור נעליים מחומרים פורצי דרך ועם טכנולוגיות לוואי, שמציעות ערך מוסף שימושי או עיצובי. הנה כמה דוגמאות.

נייקי: שורך שרוכים אלקטרוני

הצורך להדק את שרוכי הנעליים תוך כדי פעילות הוא מטרד, אבל אם אתה אתלט רציני, זה יכול לעלות לך בפגיעה בביצועים. את הבעיה הזו אמורות לפתור הנעליים של נייקי מסדרת HyperAdapt שהושקו בסוף השנה שעברה.

ייחודן הוא בחיישן שמזהה תוך כדי פעילות מה רמת המתיחה הרצויה של השרוך, ובסיוע אלגוריתם ביומטרי ייעודי מותח או משחרר את השרוך אוטומטית.

הנעליים מצוידות גם באור LED מבהיק באמצע הסוליה ובמד טעינה למצב הסוללה.

מדובר בסדרות מוגבלות המגיעות בצבעי שחור ושחור-כסף עם תג מחיר רשמי של 720 דולר, אולם כיום מציעים אותן חלק מהזוכים המאושרים באלפי דולרים ב-eBay.

לדברי נייקי, מדובר ב"פיילוט" שמבשר על דור חדש של נעלי היי-טק בעלות יכולת הסתגלות לפעילותו של האתלט. 

נעלי IoT: יורדות אל העם

בשנים האחרונות ראינו לא מעט נעלי IoT שמצוידות בחיישנים ומחוברות לטלפונים חכמים ולרשת באמצעות תקשורת בלוטות'. רוב הרעיונות הופיעו במסגרת מיזמים של גיוס המונים או בסדרות מקצועיות, מוגבלות ויקרות. כיום הטכנולוגיה הזו יורדת "אל העם" במחירים נגישים. אחת הראשונות בחזית החדשה היא יצרנית האלקטרוניקה הסינית שיאומי (Xiaomi) עם סדרת הנעליים MI90, שנמכרת כיום בכ-99 דולר בלבד.

הנעליים מצוידת בצ'יפ ייעודי של אינטל שפותח למטרה הזו, אשר מזהה ואוגר בזמן אמת נתונים על מספר הצעדים, המרחק, המהירות, שריפת הקלוריות ועוד.

הצ'יפ, בגודל 32 ביט, כולל ג'יירוסקופ מובנה עם 6 צירים, והנתונים משודרים אלחוטית לאפליקציה בטלפונים חכמים שם מנותחים הביצועים בהתאם לסוג הפעילות - ריצה, טיפוס, הליכה וכדומה.

הנעל עצמה, שמוצעת ב-4 צבעים, אמורה להציע תכונות של נעל ריצה איכותית. הצ'יפ עצמו נטען, כאשר טעינה מלאה אמורה להספיק ל-60 יום. כאשר הוא אינו בשימוש, הוא נכנס אוטומטית למצב שינה.

גם יצרנית הנעליים האמריקאית Underarmour מציעה כיום דגם "חכם" במחיר נגיש, יחסית, של כ-150 דולר.

 

ריבוק: נעליים מתירס

נעלי היי-טק לא מבוססות רק על שימוש בצ'יפים ובחומרים מרוכבים ולעתים נעשה בהן שימוש בטכנולוגיות "ירוקות" מתקדמות למען הסביבה. בסתיו הקרוב מתכוונת חברת ריבוק להשיק נעלי התעמלות חדשות שעשויות כולן מחומר ביולוגי שניתן למחזור או לפירוק בתום השימוש, ללא נזק לסביבה.

הנעליים עצמן מעוצבות כמו הדגמים הקלאסיים של החברה ומציעות תמיכה ראויה לרגל, אולם גוף הנעל עשוי מכותנה אורגנית ברת-קיימא שניתנת למיחזור מלא. וזה עוד כלום לעומת הסוליה שעשויה מחומר מתכלה ביולוגית על בסיס גידולי תירס תעשייתיים.

מחירן ינוע בין כ-60 עד 180 דולר, ואם הן ייקלטו היטב בשוק, ריבוק מבטיחה להשיק ליין שלם של נעלי ומוצרי ספורט על בסיס חומרים מתכלים וידידותיים לסביבה.

נעליים "מודפסות" בתלת-ממד: מקונספט למציאות

זה היה רק עניין של זמן עד שגם תעשיית נעלי הספורט, בדומה לשאר ענפי מוצרי הצריכה שכבר הבינו את הפוטנציאל, תסתער על תחום מדפסות התלת-ממד. החודש מתחילה אדידס לשווק את הדגם FUTURECRAFT 4D שמגיע עם סוליות שפותחו בשיתוף עם חברת "קרבון" מעמק הסיליקון. סוליות הנעליים מיוצרות בטכנולוגיות שעושות שימוש ב"אור חמצן וחומרים פלסטיים ניתנים לתכנות".

מדפסת תלת-ממד יוצרת סוליות מורכבות אבל גם עמידות מאוד, בניגוד להרבה תוצרים פלסטיים של מדפסות תלת-ממד מקובלות. הטכנולוגיה מאפשרת גם לייצר סדרות גדולות של מאות אלפי יחידות. החברה כבר שיגרה לשוק כמות מוגבלת של נעליים תלת-ממדיות שחלקן נמכרות כיום ב-eBay באלפי דולרים.

גם Underarmour השיקה בשנה שעברה סדרה ראשונה של נעלי ספורט בשם Architech עם סוליה ארוגה שמיוצרת בהדפסה תלת-ממדית. בחודש שעבר היא הרחיבה אותה לנעל ספורט בעלת מראה עתידני, עם תמיכה עילית לפרק הרגל שמעל הקרסול. המחיר עומד על כ-300 דולר.