ביה"ד: עובדי חברת החשמל יוכלו לשבות בגלל הרפורמה

העובדים לא יצטרכו לבקש אישור מוקדם לשביתה מבית הדין האזורי ■ נציגות העובדים הצהירה כי מתווה השביתה שייקבע על-ידה לא יכלול פגיעה בחשמל, לא יפגע בביטחון המדינה ולא יגרום לסכנת חיים

בניין חברת החשמל / צילום: איל יצהר
בניין חברת החשמל / צילום: איל יצהר

בית הדין הארצי לעבודה בירושלים פסק אתמול כי לעובדי חברת החשמל יש זכות לשבות על רקע הרפורמה במשק החשמל, מבלי לבקש אישור מוקדם מבית הדין האזורי בחיפה. פסק הדין התקבל על-ידי הרכב בו ישבו הנשיא יגאל פליטמן, השופטת סיגל דוידוב-מוטולה והשופט רועי פוליאק, ולצדם נציג העובדים ויזאם עזאם ונציג המעסיקים עמית שטרייט.

השופטים דנו בערעורים על החלטת בית הדין האזורי לעבודה בחיפה בספטמבר 2014, שקבעה כי לעובדים מותר לשבות על רקע הרפורמה, אך רק בהגשת מתווה שביתה מראש לאישור בית הדין.

ההחלטה לא מומשה משום שהן העובדים והן המדינה ערערו על ההחלטה. העובדים ביקשו לשבות ללא הגשת מתווה, בעוד המדינה ערערה על עצם זכותם לשבות, בטענה כי יש לה הסמכות לקדם רפורמה. בזמן שחלף ניסו הצדדים להגיע בתיווך בית הדין הארצי להסכמות, אך הניסיונות לא צלחו.

הדיון אתמול התקיים בעקבות מתווה שביתה שהגישה ההסתדרות לבית הדין האזורי בחיפה בסוף ינואר השנה, שלא נדון עקב הערעורים התלויים ועומדים בבית הדין הארצי.

"מפי נציגי המדינה הובהר לנו", כתבו השופטים, "כי הוחלט על-ידה ביום 25 בדצמבר 2016 על תוכנית רפורמה חדשה למשק החשמל, לפיה כל יצור החשמל יהא בגז ובאנרגיות מתחדשות ובידיים פרטיות בלבד... בכך תהפוך חברת החשמל, שעיקר הכנסתה מיצור חשמל, לחברת הולכת חשמל, חלוקתו ואספקתו.

"למותר לומר, וכפי שאישרה גם המדינה, כי הוצאת תחום יצור החשמל כאמור מידי חברת החשמל, משמעה המעשית המסתברת היא פטורי עובדים רבים (לטענת ההסתדרות, 5,000 עבדים העוסקים ישירות בייצור חשמל ובתמיכה במערך ייצורו...). חשש נוסף הועלה על-ידי נציגות העובדים מפני אובדן הכנסות ופגיעה כתוצאה מכך במצבה הכלכלי של חברת החשמל, באופן שיחייב פגיעה בזכויות העובדים שיישארו.

"משמעות הדברים בהתאם להלכה הפסוקה היא שגם אם בידי המדינה הסמכות החוקית להחליט על רפורמה במשק החשמל, עליה לגבשה תוך היוועצות (מראש ולא בדיעבד) עם נציגות העובדים, ובמקביל לקיום משא-ומתן עימם ביחס להשלכתה של הרפורמה על תנאי עבודתם לרבות ביטחונם התעסוקתי...

"לאור דברים אלה, החלטתו של בית הדין לעבודה מיום 16 בספטמבר 2014 בדבר זכות השביתה תישאר על כנה, כאשר בית הדין ימשיך ללוות את הצדדים במגעים ביניהם". השופטים הותירו פתח למדינה או לעובדים לערער על החלטות עתידיות של בית הדין האזורי לפי העניין.

השופטים הוסיפו כי מכיוון שבמשך כמעט 3 שנים נמנעה מהעובדים זכות השביתה, ומכיוון שלכל ארגון עובדים יש חופש בחירה להחליט על אופי הצעדים הארגוניים שינקוט - כל עוד הם נעשים בתום-לב ובמידתיות - "אין לחייב ארגון עובדים לפנות מראש לקבלת אישור שיפוטי למתווה שביתה קונקרטי".

המשמעות היא קבלת ערעור ההסתדרות על החלטת בית הדין האזורי לעבודה. "הדברים נכונים מכוח קל וחומר, כאשר נציגות העובדים הצהירה כי מתווה השביתה שייקבע על-ידה לא יכלול פגיעה בחשמל, לא יפגע בביטחון המדינה ולא יגרום לסכנת חיים".

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "הנהלת חברת החשמל מחויבת לפעול להמשך קידום רפורמה מוסכמת וניהול משא-ומתן מכובד עם העובדים ונציגות העובדים וכל שאר הגורמים המעורבים, וכך נעשה תוך כיבוד החלטות בית המשפט. לנגד עיני הנהלת החברה עומדת בראש ובראשונה טובת הלקוחות ורציפות אספקת החשמל, והיא תפעל להגנת החברה, לקוחותיה ועובדיה המסורים, אשר אף הם רוצים בהמשך קיומה ויציבותה של החברה".