האופוזיציה לקראת הדיון במס דירה 3: "להחזיר את כבוד הכנסת"

לקראת הדיון בעתירות נגד חוק מס דירה שלישית שיתקיים בעוד יומיים, העותרים מבקשים להפוך את הצו על-תנאי שניתן על-ידי בג"ץ לצו מוחלט

חוק דירה שלישית/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חוק דירה שלישית/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

"עניינה של עתירה זו בפגיעה קשה ומהותית במרקם החיים הדמוקרטיים וביחסים שבין הרשות המחוקקת למבצעת, תוך פגיעה בריבונות וביכולתה של הרשות המחוקקת לבצע את חובותיה ולהוציא לפועל את האחריות המוטלת עליה בפיקוח על הרשות המבצעת. פגיעה אשר באה לידי ביטוי בזלזול בעבודת חברי הכנסת ובמשמעות תפקידם, סמכויותיהם ועיקור שיקול-הדעת שלהם, על-מנת להעביר בחופזה את החוק - כל זאת תוך התעלמות בוטה מהפגיעה הקשה והבלתי מידתית בריבונותה של כנסת ישראל ובתפקידה כמפקחת על הרשות המבצעת באמצעות ועדת הכספים של הכנסת" - כך נכתב בתגובה שהעבירו חברי האופוזיציה לבג"ץ, לקראת הדיון בעתירות נגד חוק מס דירה שלישית שצפוי להתקיים בעוד יומיים.

עוד נכתב בתגובה - באמצעות עורכי הדין שמעון בראון וערן מרינברג, שהגישו את העתירה לבג"ץ בשם נציגי סיעת המחנה הציוני ובשם כל סיעות האופוזיציה - כי "משעה שהכנסת אינה מצליחה לשמור בעצמה על כבודה, אין מנוס מהתערבותו של בית משפט נכבד זה על-מנת להשיב לכנסת את כבודה בדרך של ביטול החוק, שכן כל תוצאה אחרת עלולה להוביל ליצירתו של מדרון חלקלק, כך שעבודת הכנסת וועדותיה תנוהל באופן בלעדי, בוטה ודורסני על-ידי הקואליציה ונציגיה, תוך פגיעה ביציבות המוסדית של הכנסת ובעבודת חברי הכנסת. כך תיפגע יכולתה של הרשות המחוקקת לפעול בהתאם לאחריות המוטלת על חברי הכנסת".

בסיכום התגובה שהועברה לבית המשפט לקראת הדיון, כותבים העותרים כי הם מבקשים מבית המשפט להפוך את הצו על-תנאי שניתן על-ידי בג"ץ לצו מוחלט ולחייב את המשיבים בהוצאות המשפט.

 

נזכיר כי ביום שלישי הקרוב צפוי להתקיים דיון בעתירות שהוגשו נגד מס דירה שלישית בפני הרכב שופטים מורחב. ההרכב צפוי לכלול את נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור והשופטים אסתר חיות, ניל הנדל, נעם סולברג ומני מזוז.

ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) אמר היום (א') כי "הממשלה גררה אותנו לבג"ץ, בכך שהעבירה את החוק באופן שמבזה את בית המחוקקים ואת האזרחים בישראל, שאפילו לא ניתנה להם הזכות להביע את עמדתם ביחס לחוק שנוגע לכל המשפחות הצעירות בישראל".

ח"כ מרב מיכאלי, יו"רית סיעת המחנה הציוני, הוסיפה: "הקואליציה הנוכחית שוברת את כל הכלים, ופעם אחר פעם פועלת באופן דורסני תוך שימוש לא ראוי בתקנון הכנסת וללא מראית-עין להעברת חוקים מטעמה, כשלחברי הכנסת מטעם אופוזיציה לא ניתן זמן ראוי ללימוד החוקים ולהגשת הסתייגויות והתנגדויות. אותה התנהלות של הקואליציה בזמן העברת חוק מיסוי ריבוי דירות, חוזרת על עצמה כיום עם חוק תאגיד השידור הציבורי. תפקידנו כאופוזיציה להרים דגל אדום ולעצור התנהגות זו של הקואליציה הכי אנטי-דמוקרטית שהייתה לנו בהיסטוריה של ישראל".

נזכיר כי בזמן שהעתירות השונות עדיין עומדות בפני בג"ץ, חוק מס דירה שלישית נכנס כבר לתוקפו בתחילת השנה. החוק קובע כי מי שמחזיק בבעלותו זכויות ביותר מ-2.5 דירות מגורים, יצטרך לשלם מס על הדירה השלישית ומעלה. מדובר במס בגובה 1% משווי הדירה ועד תקרה בגובה של 18 אלף שקל בשנה.

בשל התמשכות התהליכים בטיפול בעתירות השונות ואי-הוודאות לבעלי הדירות, רשות המסים דחתה את מועד הדיווח של בעלי הדירות, מסוף מארס האחרון לסוף יוני הקרוב. במקביל, מה שמעיד על אי-הוודאות בקרב בעלי הדירות היא העובדה שנחשפה לפני שבוע ב"גלובס", לפיה עד כה מתוך עשרות אלפי הדירות, רק 270 משקיעים החליטו למכור את הדירות הנוספות בשל המס החדש.

עוד נזכיר כי החוק קבע שמי שימכור הדירה הנוספת שבבעלותו (3 דירות ומעלה) עד חודש אוקטובר השנה, יוכל ליהנות ממענק בגובה של עד 85 אלף שקל, שיקוזז ממס השבח שעליו לשלם בעקבות המכירה. ככל שהתהליך בבית המשפט העליון מתארך, כך גוברת גם אי-הוודאות של בעלי הדירות באם להתקדם במכירת הדירות - המטרה הרצויה של המהלך מטעמו של משרד האוצר - או להמתין ולראות האם בית המשפט יבטל את החוק.