מורידים סרטים וסדרות באופן פיראטי? זה הזמן להיזהר

חוק שעבר לאחרונה באנגליה קובע עונשי מאסר כבדים של עד 10 שנים לאנשים שייתפסו משתפים תוכן פיראטי ברשת ■ במקביל הסירה אמזון את כל קופסאות ה-Kodi מהקטלוג שלה

KODI / צילום: KODI
KODI / צילום: KODI

בעוד שבמדינות רבות ברחבי העולם (כמו גם ישראל) הרשויות לא ממהרות לאמץ גישה תוקפנית כלפי הורדות בלתי חוקיות ברשת, חוק שעבר לאחרונה בבריטניה קובע עונשי מאסר של עד 10 שנים לאנשים שיתפסו משתפים תוכן פיראטי מועתק. החוק תקף גם במקרים בהם לא הוכח כי נגרם נזק כספי בפועל לבעלי הזכויות, אלא רק קיימת אפשרות שנזק כזה ייגרם.

בגוף האחראי לפיקוח על זכויות יוצרים מיהרו להבהיר כי אין בכוונתם לרדוף אחרי כל אחד שמוריד טורנטים או צופה בצפייה ישירה בתכנים לא חוקיים, וכי עיקר משימתם כעת היא לתבוע את מפיצי התכנים - אותן קבוצות האקרים ששמות את ידן על הדלפות ודואגות להמיר אותן לקבצים דיגיטליים. העונש המקסימלי, מאסר של 10 שנים כאמור, יינתן רק במקרים החמורים והקיצוניים ביותר.

אולם למרות ההבטחות הללו, החוק בהחלט עשוי לאפשר תביעה אישית של משתמשים פרטיים שצרכו תכנים לא חוקיים.

חקיקה זו מצטרפת לקביעת בין הדין של האיחוד האירופי כי מכירת סטרימרים שעליהם מותקנת מראש תוכנת Kodi תהיה בלתי חוקית. קמעונאית הרשת אמזון מיהרה להיענות לקביעה זו וכבר הסירה את כל קופסאות ה-Kodi המאפשרות צפייה בתכנים פיראטיים מהקטלוג שלה. 

עו"ד מוטי אמיתי, מנכ"ל הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות בע"מ, מסר בתגובה למהלכי החקיקה בבריטניה כי "אכן הגיעה העת שחקיקת זכויות היוצרים תתעדכן ותיתן מענה אפקטיבי לאיומי הפיראטיות ברשת האינטרנט, בפרט באמצעות פלטפורמות דוגמת Kodi. החקיקה החדשה בבריטניה, שמתמקדת במי שמעלה ומזרים תכנים מפרים, מהווה מודל ראוי שיש לאמץ דומה לו בישראל. רק כך ניתן יהיה להגן על ציבור היוצרות והיוצרים בישראל ולהבטיח המשך יצירת מקור ישראלית".