"הדרך האפקטיבית להתמודדות עם איומי סייבר - שיתוף מידע"

חודשיים לאחר שהוקם מרכז הגנת הסייבר המשותף למערכת הבנקאית, בנק ישראל זימן את ראשי המערכת הבנקאית להתרשמות מהמערך ההגנתי החדש

מתקפת סייבר/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מתקפת סייבר/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כחודשיים לאחר שהחל לפעול מרכז הסייבר המשותף לבנקים, ערך היום (ב') בנק ישראל סיור ליושבי הראש והמנכ"לים של הבנקים במרכז בבאר-שבע. במסגרת הסיור נפגשו הבכירים עם ראש הרשות הלאומית להגנת הסייבר, בוקי כרמל.

נזכיר כי בד-בבד עם התפתחות הטכנולוגיה חלה גם עליית מדרגה בתחום מתקפות הסייבר - בכמות המתקפות וברמת התחכום שלהן. במקביל, החשש מפגיעת סייבר במערכת הפיננסית הלך ועלה - הן חשש מאירוע של הונאה, והן חשש מאירוע על רקע טרור (פיגוע כלכלי של שיתוק המערכת הפיננסית).

כבר לפני מספר שנים עלתה יוזמה לפיה על הבנקים להקים מרכז סייבר משותף לטיפול יעיל וממוקד באיומים השונים בתחום, אלא שבשל חילוקי דעות בין הבנקים הקמת מרכז שכזה התמהמה. בסופו של דבר המדינה התערבה והוקם מרכז סייבר משותף לבנקים כחלק ממתקן הרשות הלאומית להגנת הסייבר. כמה שבועות לאחר שנחנך המתקן, קיים כאמור היום בנק ישראל ביקור משותף לבכירי המערכת הבנקאית.

במסגרת הביקור מסר כרמל כי "היערכות מיטבית של הבנקים לעידן הסייבר היא קריטית עבור שמירה על הרציפות התפקודית וניהול תקין של המגזר הפיננסי. המרכז נותן מענה לצרכים הייחודיים של המגזר הבנקאי, שחשיבותו למשק ידועה לכול - כל זאת כחלק מהתפיסה הרחבה של הרשות הכוללת חיבור ממוכן למידע טכנולוגי באמצעות מערכת הסייברנט לשיתוף מידע וידע, העלאת רמת החוסן באמצעות הרגולטור, ובמידת הצורך - טיפול באירועי סייבר בזמן אמת וסיוע לנתקפים".

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, אמרה במהלך הביקור: "המהפכה הטכנולוגית טומנת בחובה גם סיכונים חדשים שמתחדשים מדי יום ושאיתם אנו נדרשים להתמודד, וזאת לצורך צמצום הסיכונים והיערכות לאירועי סייבר גדולים שעלולים להתממש. אני מעריכה שהדרך האפקטיבית ביותר להתמודד עם איומי הסייבר היא באמצעות סינרגיה, בשיתוף מידע על הסיכונים והחבירה לגורמים המומחים בתחום ברמת המדינה".