הורים בעתירה לבג"ץ: בטל את הזזת חופשת ל"ג בעומר

18 עותרים דורשים מבג"ץ להתערב ולהוציא צו ביניים שימנע את הזזת חופשת ל"ג בעומר: "פגמים קשים נפלו בהחלטה, התנהלות שר החינוך בנט - מחדל" ■ הגישו גם הצעה להארכת החופש ליומיים

נפתלי בנט / צילום: רוני שיצר
נפתלי בנט / צילום: רוני שיצר

האם בג"ץ יתערב למנוע את הזזת חופשת ל"ג בעומר? היום (ב'), שבוע לפני התאריך אליו הוזז החופש מטעמים דתיים (15.5), הוגשה עתירה לבג"ץ במטרה להחזיר את החופש לתאריך המקורי, 14.5, בשל הפגמים שנפלו בהליך.

העותרים דורשים מבג"ץ להוציא צו על-תנאי שנוגע גם לשינוי חופשת ל"ג בעומר וגם לסוגיה העקרונית של קביעת ימי החופש לתלמידים. 

קבוצת הורים, יחד עם ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני), ביקשו להקפיא את הזזת החופשה עד שיתקיים דיון דחוף בעתירה, "נוכח הפגמים הקשים שנפלו בהחלטת המשיבים".

בפנייה ביקשו העותרים גם לקיים דיון דחוף "באופן בהול ובמועד קרוב ביותר", וציינו כי "עניין זה מחייב ליבון בהול עוד השבוע כדי לאפשר למוסדות החינוך, לתלמידים, להורים ולחוגגים להיערך".

בעתירה, שהוגשה על-ידי עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת, הוצעו שתי אפשרויות: להחזיר את החופשה ליום ראשון הבא - 14.5 - או להאריך את החופשה ליומיים (14-15.5) ובתמורה לכך לבטל את חופשת האסרו חג של שבועות ב-1.6. הנימוק: "מחדלו של המשיב 1 (שר החינוך) ממתן משקל הולם לכל אחד מהשיקולים ומשקילת כלל השיקולים הרלוונטיים". 

"פגיעה כלכלית בהורים ובמשק"

עוד מבקשת העתירה ממשרד החינוך, משר החינוך נפתלי בנט וממנכ"ל משרדו שמואל אבואב להתייעץ עם ארגוני הורים "בעת קביעת לוח החופשות" על-מנת לצמצם את הנטל על ההורים. "מדוע לא יפעלו לקבוע בנורמות חקוקות קבועות בדבר קביעת לוח החופשות במערכת החינוך בישראל, כך שמספר ימי החופשה בלוח חופשות זה יצומצם וישקף צמצום הפער בין מספר ימי החופשה במערכת החינוך לבין מספר ימי החופשה השנתית הנהוגים לעובדים במשק?"

בפנייה נטען כי קיים "פער בלתי אפשרי וקשה להכלה ולהתמודדות" בין ימי החופשה לתלמידים לבין ימי החופשה של הוריהם: "חוסר ההתאמה גורר פגיעה כלכלית בהורים וכרוך בהפסד ימי חופשה וימי עבודה ובפגיעה כלכלית של ממש במשק - מלבד מתעשיית הקייטנות".

עוד כינו העותרים את המצב הקיים "אנומליה" וטענו כי קביעת ימי הלימוד והחופש היא "קביעה אקראית ושרירותית" שאינה משקפת הליך תקין של קבלת החלטות מנהלית.

"מדובר בפגיעה בחופש העיסוק ופגיעה בשוויון אל מול מערכת החינוך החרדית", סיכמו 18 העותרים - ח"כ נחמיאס-ורבין, ישראל אליסף, מיכל קריגר, אביטל בן-שמעון, נועה ברדריאו, פנינה אזולאי, איילת וויש, טל מקס בן-שמעון, אפרים קובי, שמחה כהן, רונן שמיר, רעות יהודית עמית, יעל כהן, עידית יהודית הריס, טל אמסלם, אברהם מאירוביץ', סימה-מימי אהרון ומרדכי מיקלס.

"חבל שנדרשנו להגיש עתירה, כי אני מאמינה שזהו הכלי האחרון בו יש להשתמש", הסבירה ח"כ נחמיאס-ורבין. "אבל אחרי שנתיים של מאמץ מרוכז להשפיע על לוח החופשות וחוסר תגובה מוחלט מצד משרד החינוך, לא נותר לנו אלא לפנות לבג"ץ".

גם ראש עיריית רמת-גן, ישראל (ראול) זינגר, פנה במכתב דחוף לבנט וכתב: "נדהמתי לשמוע על החלטתך. הנזק הצפוי להיגרם מדחיית החופשות אינו כרוך רק בעלויות כספיות גבוהות ומיותרות של מוסדות החינוך מחד ושל ההורים, שיידרשו ליום חופש נוסף מעבודתם מאידך - אלא אף עלולות להביא לסכנת חיים של ממש".

זינגר ציין כי הילדים עלולים להבעיר מדורות פעמיים ברציפות - "דבר המסכן אותם משמעותית ודורש היערכות מיוחדת הן של הרשויות המקומיות והן של כוחות החירום וההצלה, דבר שלצערי לא ניתן לעמוד בו בהתראה קצרה כל כך".

עוד ציין זינגר את הנזקים הכספיים הקשים של דחיית אירועי ל"ג בעומר, ביטול ההשתלמויות לסייעות הגנים והנזק להורים - וביקש מבנט לשקול מחדש את החלטתו.