האם כדאי להכניס לתיק ההשקעות את מניות חברות הפלדה?

הציפיות לביקושים גוברים לפלדה בשוקי הרכב והאנרגיה מעודדות את המשקיעים בחברות הפלדה בארה"ב, ובראשן חברת ארסלור-מיטל, הנסחרת בבורסת ניו-יורק לפי שווי של 23.6 מיליארד דולר ■ האג"ח של ארסלור מציעה למשקיעים תשואה אטרקטיבית ביחס למתחרות שלה

פסיכולוגיית השקעות/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פסיכולוגיית השקעות/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

עונת הדוחות לרבעון הראשון של 2017 בקרב חברות הפלדה הנסחרות בארה"ב נפתחה באפריל ברגל ימין. הדוחות המשופרים של חברת Steel Dynamics (סימול: STLD), שפתחה את העונה באווירה אופטימית, סיפקו הצצה ראשונה אל תעשיית הפלדה בקטגוריית ה-High Yield, שאליה הצטרפה חברת הפלדה של ארה"ב U.S. steel (סימול: X), עם צפי להגברת קצב עם פרסום דוחותיה של ארסלור-מיטל (ArcelorMittal, סימול: MT) בסוף השבוע הקרוב.

ארסלור-מיטל, שנוסדה ב-2006 על ידי מיזוג של Mittal Steel Company NV עם Arcelor SA, היא חברת הפלדה הגדולה בעולם. החברה מפעילה יותר מ-65 מפעלי ייצור פלדה ב-20 מדינות ברחבי העולם - מה שמביא את יכולת הייצור של החברה לכ-90.8 מיליון טונה פלדה בשנה. מוצריה של החברה משמשים חומרי גלם במגוון רחב של תעשיות, כמו רכב, בנייה, אנרגיה, צינורות, מכונות הנדסיות ועוד.

מעבר לייצור הפלדה, מפעילה החברה גם מכרות לכריית ברזל ופחם ברחבי העולם. החברה מעסיקה כ-210 אלף עובדים ונסחרת בבורסת ניו-יורק לפי שווי שוק של כ-23.6 מיליארד דולר. יתרון בולט של החברה הוא פיזור השווקים שבהם היא פועלת, לצד המגוון הרחב של מוצריה, שמקטין את הסיכון העסקי.

ירידה במינוף

הנתונים הפונדמנטליים בטווח הקצר-בינוני נראים מעודדים עבור המגזר, בעקבות הציפיות להמשך ביקושים חזקים יחסית בשוק הרכב העולמי הצומח. זאת, למרות החשש מהעובדה שמכירות הרכב בארה"ב הגיעו לשיא של כל הזמנים. כמו כן, התאוששות פעילות קידוחי הנפט והגז הטבעי במגזר האנרגיה של ארה"ב צפויה גם להוביל לביקושים גוברים למתכות השונות ולפלדה בפרט. העלייה החזויה של כ-74% השנה במספר אסדות קידוחי הנפט בארה"ב עשויה להשפיע לטובה על המרווח הגולמי של ארסלור.

נוסף על גורמים אלה, החמרת מגבלות הסחר של ארה"ב תחת ממשל טראמפ, לצד הספקולציה הפופולרית שהוא יפתח בתמריץ פיסקלי דרך השקעה כבדה בתשתיות בהמשך השנה, יובילו לביקושים מקומיים ומחירים גבוהים עוד יותר. ואולם, הסיכון המשמעותי ביותר עבור הסקטור היה ונשאר עודף הייצור הגלובלי, בעיקר מצד סין, שנוקטת מגוון צעדים כדי להפחית את קיבולת ייצור הפלדה שלה עד 13% עד 2020.

חברת ארסלור מנהלת מדיניות פיננסית שמרנית וזהירה מאוד, שהוכיחה את עצמה שוב בשנה האחרונה והביאה לשיפור נוסף במטריצה הפיננסית. זאת, למרות החולשה הכלכלית והעובדה שענף הפלדה מושפע במידה רבה מהמגמה המאקרו-כלכלית. ב-2016 הסתכם היקף המכירות של החברה בכ-57 מיליארד דולר - סכום המשקף ירידה שנתית של כ-11% ביחס ל-2015, אבל ה-EBITDA רשם גידול של כ-60% ל-6.3 מיליארד דולר ביחס לתקופה מקבילה. ה-EBITDA מהווה שיעור של 12.8% מסך ההכנסות. רמת המינוף (יחס חוב ל-EBITDA) מצויה במגמת ירידה ועומדת על רמה של %2.2, ויחס החוב לסך הנכסים עומד על רמה נמוכה יחסית של 18.2%.

הירידה ברמת המינוף נובעת מהצלחת החברה להפחית את היקף החוב שלה בצורה משמעותית. בשנה האחרונה פרעה החברה חובות בהיקף של כ-6 מיליארד דולר - מה שהשאיר אותה עם חוב במאזן בהיקף של 13.7 מיליארד דולר. מול חוב זה, יושבים בקופת החברה מזומנים ושווי מזומנים בסך של 2.5 מיליארד דולר, ובמקביל עומד לרשותה קו אשראי זמין בסך של יותר מ-5 מיליארד דולר עד 2021.

השקעות בצמיחה

יש לציין כי ארסלור עתידה לבצע השקעות כבדות במסגרת תוכניתה האסטרטגית לצמיחה אורגנית, שנקראת "Action 2020". בשנה הקרובה צפויות השקעות החברה לגדול בכ-21% לרמה של כ-2.9 מיליארד דולר, וכמחציתן מיועדות להשקעות במפעלי הפלדה של החברה באירופה ובצפון אמריקה.

למרות זאת, אנו מעריכים כי השהיית תשלומי הדיבידנדים לבעלי המניות, יחד עם השיפור בתזרים המזומנים והצפי לעליית מחירי המתכות בעולם, תומכים בהשקעות אלה וממצבים את החברה בעמדת מפתח בענף הפלדה.

לאור פוטנציאל גדול לביצוע רפורמות במדינות המזרח הרחוק לצמצום ההיצע הגלובלי, החשיפה המועדפת, לדעתנו, היא לחברות הפלדה - ולא לפלדה עצמה. אנו רואים באג"ח ארסלור מיטל השקעה ראויה כחלק מהתיק, לאור איתנותה הפיננסית, היכולת התזרימית החיובית ומובילות השוק שלה.

איגרת החוב המומלצת (MTNA) נושאת קופון שנתי משתנה, שכרגע שיעורו 7%, עם תאריך פירעון ב-2022. התמחור הנוכחי שלה משקף תשואה לפדיון של 4% ומרווח של כ-226 נ"ב מעל האג"ח הממשלתית המקבילה. תשואה זו נראית אטרקטיבית ומציעה פרמיה משמעותית ביחס לאיגרת החוב המקבילה של Steel Dynamics, בייחוד בהתחשב בהחלטת החברה להשהות את תשלומי הדיבידנד ולשים את דירוג השקעה (IG) כיעד אסטרטגי לשנה הקרובה.

הכותבים הם המנכ"ל המשותף של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל ואנליסט החוב בבנק ההשקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

האג"ח: MTNA 6.25% 25/02/2022

החברה: ArcelorMittal S.A

היקף הסדרה: 1.1 מיליארד דולר

דירוג Moody's: Ba1 (יציב)

דירוג S&P: BB (חיובי)

מחיר: 113 דולר

תשואה לפדיון: 4%

G-Spread: 226 נ"ב

הנזילות והחוב של .ArcelorMittal S.A
 הנזילות והחוב של .ArcelorMittal S.A