הפחתת מס הבורסה - הטבה מיותרת לספקולנטים

הפחתת שיעור המס על הבורסה היא אינה תרופת פלא למחלותיה ■ הפתרון: להפחית את המס על הבורסה רק למשקיעים לטווח ארוך או להפחית את מס החברות ■ דעה: יניב פגוט ■ מדריך מס על הבורסה

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

כלכלת ישראל צומחת בקצבים מהירים מהותית מאלו הנצפים במדינות ה-OECD; האבטלה בישראל בשפל רב שנתי, הריבית במשק אפסית, סוכנויות דירוג החוב הגלובליות מרעיפות על הכלכלה המקומית שבחים - ואולם מציאות כלכלית משופרת זו אינה מחלחלת לבורסה בת"א. מחזורי המסחר הנמוכים, לצד ירידה במספר החברות הציבוריות הרשומות למסחר, הם שניים מהסימפטומים הבולטים של המחלות מהן סובלת הבורסה המקומית.

הניסיונות לטפל במחלות הללו לאורך השנים האחרונות כללו בין השאר שינויים פרסונליים דרמטיים ותוכניות מומחים יומרניות, ואולם כל אלו לא פתרו את בעיות היסוד של הבורסה. פתרון אפשרי למצוקת שוק המניות המקומי, אשר עולה ויורד מסדר היום הציבורי אחת לתקופה, הוא הפחתת שיעור המס על הבורסה או אף ביטולו. התומכים בהפחתה רואים בהטלת המס על הבורסה בשנת 2003, ואת העלתו פעמיים נוספות מאז, כגורם המרכזי לשקיעתה של הבורסה המקומית.

הפחתת שיעור המס על הבורסה נתפסת על ידי רבים כתרופת פלא למחלותיה, אולם לתפיסתנו מדובר בהטבה מיותרת ויקרה לקבוצה קטנה של פעילים בשוק ההון. עודפי גביית המסים אשר הצטברו באוצר (והולידו את תוכנית "נטו למשפחה"), מייצרים את התחושה בקרב אלו הסבורים כי הפחתת מס היא הפתרון האולטימטיבי לכל חולאיה של הבורסה המקומית, כי בעת הנוכחית ניתן להניע את האוצר להפחתת המיסוי עליה.

האפליה הקיימת במתן פטור על הכנסות משכר דירה עד לסכום חודשי של 5,000 שקל, היא אחד מהטיעונים הבולטים של אלו הקוראים להפחתת המס על הבורסה. לשיטתנו, אין מתקנים עיוות מיסוי אחד באמצעות יצירת עיוות מיסוי אחר, וכל שצריך לעשות בהקשר זה הוא מיסוי תקבולי שכר הדירה מן השקל הראשון. כך לא תינתן העדפה לרוכשי דירות להשכרה ביחס לאלו המשקיעים בתאגידים מקומיים. בתקופה בה מתקיים מאמץ לסגירת פערים כלכליים, יש משמעות גם לנראות של הטבת המס ולא רק למהות הכלכלית שעומדת מאחוריה.

שיעור מס של 25% על הרווח הריאלי מניירות ערך אינו בולם את תיאבון המשקיעים להשקיע בחוב קונצרני מקומי ובחוב ממשלתי - אפיקי השקעה בעלי פוטנציאל תשואה של גבינה דלת שומן. לפיכך, לא סביר להניח כי הפחתת שיעור מס רווחי ההון תשנה את אטרקטיביות ההשקעה בשוק המניות מקצה לקצה.

הפחתת מס החברות או על משקיעים פרטיים לטווח ארוך

נזכיר כי הרוב המכריע של הפעילים בשוק ההון המקומי הם גופים מוסדיים שהינם גופים ברוטואיסטים הפטורים ממס, ולכן הפחתת המס על הבורסה אינה רלוונטית להם ולא תתמרץ אותם להסיט השקעות מוגדלות לבורסה המקומית על חשבון השקעות זרות.

בכל האמור בתמרוץ משקיעים פרטיים להשקעה בבורסה המקומית, אנו סבורים כי יש להימנע מהפחתת שיעור המס לספקולנטים הפועלים בבורסה לטווחי זמן קצרים. ספקולנטים הם חוליה חשובה בכל בורסה, שכן הם מהווים את השמן בגלגליה, ואולם אין לעוות את מערכת המסים על מנת לעודד אותם לפעול, שכן אלה צריכים לפעול משיקולי כדאיות כלכלית הנגזרים מן האטרקטיביות של החברות בהן הם משקיעים.

באותה הנשימה, אנו סבורים כי ראוי לשקול הפחתת מס למשקיעים פרטיים המשקיעים לטווח ארוך. החברות ירוויחו משקיעים שלהם תמריץ להחזיק במניותיהן לטווח ארוך, ושוק ההון המקומי יזכה לבולם זעזועים חשוב בעתות משבר, שכן מחזיקי היחידות בקרנות הנאמנות ומחזיקי המניות הפרטניות יחשבו פעמים רבות בטרם ימכרו בפאניקה את החזקותיהם בתקופה של ירידות חדות בבורסה.

אפשרות נוספת אשר עדיפה להבנתנו על הפחתת המס על הבורסה, היא הפחתת מס החברות, אשר תגדיל את הרווח הנקי של הפירמות ותגביר את האטרקטיביות של השקעה בהן. בארה"ב זה הקפיץ את שערי המניות בחדות, והפחתה נוספת בישראל עשויה להטיב הן עם הכלכלה הריאלית והן עם המשקיעים בבורסה.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון