הבית הלבן: טראמפ יביע את שאיפתו להגדרה עצמית לפלסטינים

היועץ לביטחון לאומי של הנשיא: בביקורו במזה"ת יביא עמו טראמפ מסר של שלום צודק ובר-קיימא ■ לא הוציא מכלל אפשרות שטראמפ ינסה להפגיש בין נתניהו לעבאס

דונלד טראמפ  ואבו מאזן / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ ואבו מאזן / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, יביע את שאיפתו להגדרה עצמית לפלסטינים בפגישתו המתוכננת עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס. כך אמר אמש (ו') הגנרל הרברט מקמאסטר, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן.

מקמאסטר פרש את תוכנית ביקורו הראשון של טראמפ כנשיא בסעודיה, בישראל, בקריית הוותיקן, בבריסל ובסיציליה, שם ישתתף בוועידת הפסגה של מדינות ה-7-G. טראמפ מתוכנן להגיע לישראל ב-22 במאי. מקמאסטר דיבר בתדרוך היומי של כתבי הבית הלבן.

על הביקור בישראל אמר היועץ: "בשיחותיו עם הנשיא ריבלין וראש הממשלה נתניהו יאשש טראמפ את הקשר שאינו ניתן לניתוק בין אמריקה לישראל. בשיחה עם הנשיא עבאס, הוא יביע את שאיפתו לכבוד ולהגדרה עצמית לפלסטינים. ולמנהיגים ועמים בכל מהלך ביקורו, הוא יביע את תקוותיו לשלום צודק ובר-קיימא".

בתשובה על שאלה, לא הוציא מקמאסטר מכלל אפשרות שטראמפ ינסה להפגיש בין נתניהו לבין עבאס במהלך ביקורו בישראל ולקיים פסגה משולשת שתאתחל את שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים. "התוכניות הסופיות טרם נקבעו", אמר הגנרל. "נוכל אולי לומר על כך יותר בשבוע הבא. אבל ברור שקיום פגישה כזו תלוי בנשיא ובמנהיגים הנוגעים בדבר. אך הוא ידבר עם שני המנהיגים במהלך ביקורו".

"ביקורו של טראמפ במזה"ת ובאירופה יהיה בעל אופי היסטורי", הוסיף מקמאסטר. "שום נשיא לא ביקר עד עתה באתרים הקדושים של היהודים, הנוצרים והמוסלמים במהלך מסע אחד. הוא ינסה לאחד עמים בני כל האמונות סביב חזון משותף של שלום, קדמה ואחווה. הוא יביא עמו מסר של סובלנות ותקווה למיליארדים, לרבות מיליוני האמריקאים בני הדתות האלה. הנשיא יתמקד במה שמאחד אותנו".

בביקורו בסעודיה יעודד טראמפ את השותפים הערביים והמוסלמיים של ארה"ב לנקוט צעדים חדשים ונועזים לקדם את השלום ובה בעת להתמודד עם אלה שמנציחים כאוס ואלימות, מדעאש ועד אל קעאדה ועד איראן ועד משטר אסד, הכריז היועץ לביטחון לאומי.

הוא אמר, כי טראמפ יוביל מאמץ ליצור שותפות ביטחונית חזקה ומוצקה יותר עם מדינות המפרץ ומדינות ערביות ומוסלמיות אחרות. "הנשיא יביא עמו מסר חזק, שארה"ב והעולם המתורבת כולו מצפים שבעלות הברית המוסלמיות שלנו ינקטו עמדה חזקה נגד האידיאולוגיה האיסלמית הרדיקלית. זו אידיאולוגיה שמשתמשת בפרשנויות מעוותות של הדת האיסלמית להצדקת פשעים נגד האנושות. אנו נקרא למנהיגים מוסלמים לקדם חזון שוחר שלום של האיסלם".

דברי מקמאסטר על זכות ההגדרה העצמית של הפלסטינים הם בשורה רעה נוספת לממשלה הנוכחית בישראל, שמשעינה את מדיניותה כלפי הפלסטינים על אמונה שהממשל החדש בארה"ב ייתן תמיכה בלתי מסויגת במדיניות זו, כפי שטראמפ עצמו הכריז במהלך מסע הבחירות לנשיאות ארה"ב. הצעדים שנקט טראמפ עד עתה אינם מצביעים על התייצבותו המלאה מאחורי מדיניות הממשלה. הוא לא העביר את השגרירות האמריקאית לירושלים ביומו הראשון בבית הלבן, וקרא בפומבי לנתניהו לרסן את הבנייה בהתנחלויות. לא מן הנמנע שטראמפ מכשיר את הקרקע למאמץ ליישם את אמנות העסקה במישור המדיני, בניצוחו שלו.