משרדי הממשלה התחייבו להקלות בביורוקרטיה בהיקף 1.3 מיליארד ש'

משרד רה"מ יציחג מחר את ספר הפחתת הנטל הרגולטורי לשנת 2016 – שבו מרוכזים כ-39 תחומים שבהם הפחיתו משרדי הממשלה דרישות רגולציה ■ מדובר, בין היתר, בהקלות בתחום התקנים, הבנייה, החקלאות ואיכות הסביבה

בירוקרטיה/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בירוקרטיה/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

האם מאמצי הממשלה לצמצם את נטל הביורוקרטיה נושאים פרי? משרד ראש הממשלה יציג מחר (א') בישיבת הממשלה את ספר הפחתת הנטל הרגולטורי לשנת 2016 - שבו מרוכזים כ-39 תחומים שבהם הפחיתו משרדי הממשלה דרישות רגולציה. על פי דיווחי משרדי הממשלה יישום הצעדים (שיושלם עד סוף 2018) יביא לחיסכון שנתי בהיקף מצטבר של 1.3 מיליארד שקל.

כך למשל, החליטה הרשות הארצית לכבאות להגדיר מהם בניינים בסיכון גבוה ולאפשר לכ-100 אלף עסקים הנמצאים בסיכון נמוך לקבל אישור לצורך רישיון עסק על סמך תצהיר של בעל העסק כי הוא עומד בדרישות הכבאות. המעבר לאישור על סמך תצהיר שיסתיים בסוף 2017 אמור לא רק לקצר הליכים ולפשט אותם אלא גם להוריד אגרות שנועדו לממן את הטיפול בבקשות.

משטרת ישראל ויתרה על חוב הוצאת אישורה לצורך רישיון עסק עבור תחנת מוניות והסעת נוסעים והאריכה את תוקף הרישיון לשלוש שנים. בנוסף התחייבה המשטרה לאפשר הגשת בקשות לרישיונות לנשיאת נשק באינטרנט.

משרד הביטחון צמצם חלק מהדרישות לצורך רישום במרשם היצואנים והאריך תוקף רישיונות שיווק ל-4 שנים.

פיקוד העורף אפשר להפחית מ-80 ס"מ ל-40 ס"מ את עובי קירות המגן בבנייה לאורך גבול הצפון.

המשרד להגנת הסביבה הודיע כי בכפוף להסכמת האוצר יופחתו עד סוף 2018 ב-81% האגרות המוטלות על הגופים המפוקחים. כמו כן התחייב המשרד להגנת הסביבה להחליף חמישה רישיונות סביבתיים שונים ברישיון אחד שיכונה סביבתי משולב ויהיה בתוקף ל-7 שנים ולאמץ את הקריטריונים האירופיים לסיווג פסולת כמסוכנת, במקום ליצור קריטריונים חדשים.

משרד החקלאות ביטל את הצורך ברישיון בשורת מוצרים שאינם "מסכנים את החקלאות המקומית" והתחייב לאמץ שיטת בדיקה מהירה יותר של תוצרת חקלאית מיובאת בנמלים - שתתבסס על פחות בדיקות של מוצרים. הוארך תוקף רישיון לייבוא צמחים; בוטל הצורך בקבלת אישור המשרד ליבוא ציוד חקלאי ונעשו הקלות בנוהל הגשת בקשה לשחרור מוצרים מהנמל.

משרד הכלכלה והתעשייה ביטל 60 תווי תקן מתוך 700 (למשל למוצרי חשמל) וביטל את הצורך בבדיקת עמידתם בתקן של 270 מוצרים.

משרד המשפטים התחייב ליזום הליכי דיגיטציה ושיתוף מידע בין לשכות מרשם המקרקעין וגופים נוספים במטרה להביא לקיצור משך הזמן הנדרש לרישום נכס מ-40 ל-10 ימים, במטרה לשפר את הדירוג של ישראל בתחום במדד Doing Business של הבנק עולמי - ישראל ממוקמת כיום במקום ה-126 בעולם בקריטריון הזה. בנוסף נועדה הרפורמה לחסוך למשתמשים בשירותי הטאבו עלויות עורכי דין בסכום כולל של 90 מיליון שקל בשנה.

משרד התיירות האריך את תוקפו של רישיון עסק למלון ל-10 שנים וצמצם את הדרישות לבנות שירותים ומקלחות בצמוד לבריכות שחייה במלונות. משרד התרבות והספורט ביטל כמחצית מהבדיקות הנדרשות לצורך קבלת רישיון צלילה ספורטיבי ומשרד התחבורה הבטיח לייעל ולקצר את ההליכים לקבלת רישיון טיס ולהסכמת משיטים.

בדברי הברכה שלו לספר כתב ראש הממשלה בנימין נתניהו "עודף רגולציה וביורוקרטיה מעכב את התקדמות המשק. אנו נלחמים בנגע זה בשיטתיות והתוכנית להמשיך לעשות זאת מוצגת לפניכם".

מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר כתב על כי "כל עלות מיותרת שמוטלת על העסקים מתגלגלת על מחירי המוצרים והשירותים שמשלם אזרח". לגבי התוכנית כתב גרונר כי "סיכום הפעילות שלפניכם מהווה עבודה אינטנסיבית, קרב שוחות של ממש כדי לחולל שינוי משמעותי בכל תחום ותחום. תוכנית העבודה לשנתיים הקרובות היא שאפתנית ביותר אך אני בטוח שכלל משרדי הממשלה והעומדים בראשם יתגייסו למשימה חשובה זו".