פנייה לכחלון: אלה המהלכים שיפוצצו את בועת הנדל"ן

איגוד החברות הציבוריות לשר האוצר: "רפורמות במערכת המס על שוק ההון יובילו לתחייה מחודשת של הבורסה, וזאת בעלות של אובדן נמוך יחסית של הכנסות מדינה" ■ מדריך המס על הבורסה

"יש לייצר תמריצי מס שיסיטו את המשקיעים משוק הנדל"ן לשוק ההון. התועלת הטמונה בכך הנה כפולה ומכופלת: ראשית יביא הדבר לשיקומו של שוק ההון הישראלי, באופן שייטיב גם עם כספי הפנסיה של הציבור המושקעים בחברות הציבוריות, וגם עם החברות עצמן; שנית, הרי שיהיה בכך גם כדי 'לתקוע סיכה' בבלון המנופח של מחירי הדיור המאמירים, משום שכספי המשקיעים יוסטו לעבר שוק ההון המתעורר וייגרעו משוק הנדל"ן 'הרותח'".

כך נטען במכתב ששלח לאחרונה איגוד החברות הציבוריות, בניהול אילן פלטו, לשר האוצר משה כחלון בנושא הקלות במשטר המס על שוק ההון, בעניין "הצעות להקלות במשטר המס החל על שוק ההון" מטעם האיגוד, וזאת, "בהמשך להבטחותיך להקלות בנטל המס לנוכח עודפי הגבייה שנצברו בקופת המדינה".

לדברי פלטו, כפי שכתב לשר, "שוק ההון הישראלי מצוי מזה זמן במשבר מתמשך. כך, סובלת הבורסה הישראלית ממחיקת חברות ממסחר ומהעדר כמעט מוחלט של הנפקות ראשוניות של חברות חדשות, באופן שלמעשה חדלה להיות אפיק רלוונטי לגיוסי הון. מצב דברים זה מביא לכך שהכסף שיכול היה לזרום לחברות המונפקות ולמשקיעים בהן, זורם, תחת זאת, להשקעות בנדל"ן".

לכן, האיגוד מציע שורה של רפורמות כדי "להחזיר את הבורסה לחיים", ומתוך הבנה שאם אפליית המס לטובת השקעה בנדל"ן לעומת השקעה בבורסה תימשך, יהיה קשה מאד להחזיר את הבורסה למסלול צמיחה ולמשוך משקיעים, ובמסגרתן: הורדה של מס רווחי ההון לרמה אחידה של 15%; הכרה לצרכי מס בהוצאות הנפקה לכלל החברות הציבוריות; פטור ממס למשקיעים קטנים בבורסה - עד לתקרה מסוימת, כשבאיגוד מציעים הצמדה פטור ממס בנדל"ן לשכירות, עד 60,000 שקל לשנה; פטור ממס רווח הון ליזמים שיבחרו להנפיק בתל-אביב למשך תקופה של 3 שנים; והפחתה זמנית של מס החברות על חברות שיבחרו להנפיק בתל-אביב, כהוראת שעה לתקופה של 3 שנים.

איגוד החברות הציבוריות כתב בנוסף כי הוא משוכנע שביצוע של רפורמות אלה במערכת המס על שוק ההון יובילו לתחייה מחודשת של הבורסה הישראלית, ולעלייה במחזורי המסחר ומספר החברות הציבוריות, וזאת בעלות של אובדן נמוך יחסית של הכנסות מדינה.