332 מיליון חשיפות לקמפיין "סוכת המציל" בתל אביב

רגע לפני שמתחילים אירועי מצעד הגאווה בתל אביב, העיריה חושפת את נתוני חשיפת קמפיין "סוכת המציל" של משרד התיירות

רגע לפני שמתחילים אירועי מצעד הגאווה בתל-אביב, העירייה חושפת את נתוני חשיפת קמפיין "סוכת המציל".

בחודש מארס האחרון הגיעו לישראל כ-12 בלוגרים ועיתונאים שזכו להתארח במלון יוצא דופן במיוחד: סוכן מציל בחוף פרישמן בתל-אביב שהוסבה לחדר מפנק של בית מלון. 

היוזמה בהובלה משותפת של משרד התיירות, עיריית תל-אביב-יפו ועמותת עיר עולם, נועדה לקדם את ישראל כיעד תיירות מוביל בעונות החורף והמעבר.

קמפיין השיווק הבינלאומי שהתקיים בחודש החולף הוא חלק מקמפיין "Two Cities, One Break" המעודד תיירות לתל-אביב ולירושלים. בקמפיין הבינלאומי בשיתוף ענקית התיירות HOTELS.COM השתתפו עשרות אלפי גולשים מכל העולם, שהעלו תמונת אינסטגרם על רקע עיר מגוריהם כשהם לבושים בבגדים איתם יגיעו לחוף התל-אביבי, בזמן שהם מחזיקים שלט עליו כתוב: #TAKEME2TELAVIV.

היקף ההשקעה מכיוון משרד התיירות עמד על 3 מיליון שקל. בפרויקט היו מעורבים כאמור גם עיריית תל-אביב, שהשקיעה כ-50,000 שקל; ומלונות בראון, שהיו אמונים על הסבת הסוכה לבית מלון.

ידוע כבר כי ישראל בכלל ותל-אביב בפרט הן יעד תיירותי מוצלח, שבעיקר זוכה לתהודה של פרסום מפה לאוזן. מי שביקר כאן מספר למכריו כי המוניטין שבעיקר משודר בערוצי החדשות על ישראל - מתפוגג בפועל.

מכאן שקמפיין כמו "סוכת המציל" מביא עמו תהודה בדיוק מול הקהל שמנסה משרד התיירות ובכלל להביא לישראל - קהל צעירים.

מנתוני משרד התיירות לחשיפה ברשתות החברתיות השונות עולה כי הקמפיין, לפני האירוח, במהלכו ואחריו זכה לכ-332 מיליון חשיפות: כ-44 מיליון חשיפות בפייסבוק, כ-146 מיליון חשיפות בגוגל, כ-129 מיליון חשיפות באאוטבריין, 11 מיליון חשיפות בגריינדר וכמעט 900 אלף חשיפות באתר הוטלס.קום - זאת לצד פרסומים בעיתונות ובערוצי טלוויזיה דוגמת CNN.

מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי מציין כי "משרד התיירות עבר בשנים האחרונות מהפך בתפיסה השיווקית וכיום אנחנו פועלים בנישות חדשות ומשתמשים באמצעים יצירתיים במיוחד, מתוך ההבנה שיצירתיות היא שם המשחק בעולם השיווק. בעקבות המאמצים שמשקיע משרד התיירות ומזג האוויר האופטימלי שמציעה ישראל כל השנה, הייתה התעניינות רבה בקמפיין סוכת המציל. הפרויקט הוא חלק מקמפיין Two Cities One Break המעודד תיירות לתל אביב ולירושלים ונמשיך בתנופת השיווק בהתאם למדיניות ולתקציב המוגדל שגייס השר יריב לוין".

מבחינת גידי שמרלינג, ראש מערך הדוברות וההסברה של עיריית תל-אביב, מדובר בהצלחה שהיא מעבר למצופה, כשהוא מדמה את הפרויקט לפרויקט "הג'וב הנחשק בעולם", שנערך לפני כמה שנים באוסטרליה ושזכה לחשיפה פנומנלית. "עלו כל מיני רעיונות שלא הצלחנו לממש, כאן היה שילוב של פשטות למימוש והקמה. הרעיון הזה הוצג בפרויקט אמנותי על-ידי שתי מעצבות שרצו להקים סוכה כמלון, וחברו לרשת מלונות, כשהרעיון שלהן היה להשאיר את הסוכה כמלון לעונה ולהשכיר את החדר בכסף - זו בעיה בנכס ציבורי שעל חוף הים.

"מכאן עלה הרעיון לעשות פופ-אפ ולייצר מדיה איוונט בעקבות הצלחות קטנות שעשינו לפני זה - כמו הקרנת סרט לכלבים על גג עזריאלי או משחק הטטריס על בניין העיריה כל יום חמישי - שני אירועים שזכו לחשיפה, כמו גם בובת בן-גוריון שעל חוף הים, כיסאות הענק והמסגרת שהצבנו לאחרונה ביפו - כל מה שאפשר לצלם ולהעלות לרשתות החברתיות ומביא לנו את הבאזז הרצוי". 

- האם הרעיון הוא למתג את תל-אביב כיעד נפרד לתייר?

"אין כמעט תייר שמגיע לתל-אביב ונשאר רק בתל-אביב. אנחנו מעודדים אותם לצאת מהעיר ומחלקים מידע על ירושלים, ים המלח. כמעט כולם עושים יום טיול, מה שמאדיר את החוויה שתעודד אותם לחזור לישראל. הניגוד בין תל-אביב לים המלח, למשל, יוצר מלא השתאות מהשינוי הקיצוני בטווח של שעה נסיעה.

"כל התופעה הזו של בידול עירוני התחילה לפני 10 שנים והתחזקה ב-5 שנים האחרונות ברעיון של 'סיטי ברייק', שמביא ארצה קהל אירופאי שמגיע בטיסות מוזלות לישראל. אנחנו רואים שמגיע קהל צעיר מעבר לתיירות דתית או צליינית.

"המתחרות של תל-אביב הן ערים כמו ברצלונה או איביזה - מגיעים לסוף שבוע של שילוב של מזג-האוויר והים. קטגוריית של נישות כמו הקהילה הגאה, טבעונות - זכינו באחת הערים הטבעוניות הטובות בעולם - וגם בזה מתפתחת תיירות יעודית".

- ועדיין, תיירים מגיעים הנה בטיסות מוזלות עם מהפכת "השמיים הפותחים", והם משלמים הרבה על בתי המלון היקרים. 

"בתל-אביב נפתחו הוסטלים כמו אברם ו-וויט סיטי, ויש תעשייה גדולה של דירות ב-Airbnb בכל מיני דרגות מחיר".

מצעד הגאווה שייערך בחודש יוני מביא לישראל עשרות אלפי תיירים, ולפי שמרלינג אתרי הלינה בתל-אביב מצויים בתפוסה מלאה, כשכבר כעת "אנחנו משכנים את באי המצעד במלונות בירושלים, הרצליה ובנתניה - במונחים בינלאומיים זה לא רחוק. המשימה שלנו כעת היא למשוך את הקהל הזה לביקורים נוספים בתל-אביב, כמו למשל בעונת החורף. זה קהל תיירותי נחשק, משום שלפי הנתונים שלנו תייר גאה מוציא פי 2 מתייר רגיל. זו אוכלוסייה סוציו-אקונומית גבוהה".

- עד כמה אתם מקדמים את תל-אביב דרך בלוגרים?

"בתחום זה אנחנו עובדים עם משרד התיירות וגם משרד החוץ. בעבר היו מזמינים רק עיתונאים, והיום בלוגר שיש לו עשרות אלפי עוקבים משפיע הרבה יותר. מביאים בלוגר כזה לארץ לסוף שבוע מופרע, ויש לזה תהודה".

- מרגישים תהודה הלכה למעשה?

"המדיה החברתית היא כל-כך מעורפלת, אבל רואים עניין במילה 'תל-אביב'. לצערי, גם במקרים של אירועים ביטחוניים יש 'פיקים' לאזכור של תל-אביב במדיה, אבל גם באירועים כמו מצעד הגאווה. אנחנו שוברים את הראש למה שאני מכנה 'אפטר מרקטינג'. כששואלים את התיירים שביקרו בתל-אביב - מאיפה שמעת על תל-אביב, הרוב יגידו שבא בעקבות המלצה של חבר. כשהם נשאלים מהי החוויה הכי גדולה, הרוב משיבים שהקטע האנושי-חברי. זו תופעה מנטלית שלא קיימת בעולם, התיירים האלה הם השגרירים הכי טובים שלנו.

"המטרה שלנו היא לתת כמה שיותר כלים למי שבא לכאן להעלות תמונה ולשתף. פסל של בן-גוריון בעמידת ראש על חוף הים, סוכת המציל שנשארה ומעלים מלא תמונות שלה, מסגרת התמונה שהצבנו לאחרונה ביפו (כרעיון שנשלח ממסגרת תמוה שמוצבת בקייפטאון) - הכול במטרה לייצר שיח - זה הרבה יותר חשוב ממישהו שמעלה תמונה של מנה במסעדה שהוא אכל בתל-אביב. ועם זאת, אנחנו מרגישים לפעמים שהשיח על תל-אביב בהשוואה לברלין יותר קרוב לשיח על ביירות, ויש עדיין הרבה עבודה בתקציב הרבה יותר נמוך למשל מזה של איסטנבול".