החברה שגרמה למות נוסעים מועמדת לספק איתות לקו האדום

נת"ע פועלת במחשכים לביטול מכרז האיתות ועשויה להכריז היום על מסירת הפרויקט לחברת CRSC, אף שמערכת האיתות שלה הביאה ב-2011 להתנגשות קטלנית בין רכבות

הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי

במהלך היום (ב') עשויה חברת נת"ע להכריז על הסכם לביצוע מערכת האיתות של הקו האדום של הרכבת הקלה על ידי חברת CRSC הסינית (China Railway Signal & Communication), ועל ביטול מכרז האיתות שהיום הוא המועד האחרון לפרסומו. המגעים האינטנסיביים בנושא התנהלו בימים ובשבועות האחרונים במחשכים, ותוך התחמקות מתמדת של נת"ע ממתן תשובות לשאלות שהופנו אליה.

מזה שבועיים שולחת נת"ע לעיתונות נוסח אחיד של תגובה עמומה בנושא, כאילו אינה חייבת בדין וחשבון מפורט יותר לציבור. גם פנייה למשרד האוצר אתמול, כדי לקבל את תגובת החשב הכללי, רוני חזקיהו, על ניסיונות נת"ע לעקוף את רוח חוק חובת מכרזים לא זכתה בינתיים לתגובה.

לנוכח היעדר השקיפות - ובהיעדר ראיות לשיקולים זרים - נותר רק להעריך כי בנת"ע מקדמים את המהלך מכמה סיבות מקבילות. הראשונה היא מחיר מערכת האיתות, שתוכנן להיות 300 מיליון שקל. על פי המסתמן, הצעת CRSC נמצאת בטווח שבין 240 ל-290 מיליון שקל, ולהצעה זאת יש להוסיף עמלה ל-CNR של עד 10% מהמחיר שייקבע. בטווח המחירים הנמוך מדובר בהצעה משופרת לעומת זאת של חברת תאלס הצרפתית, שהציעה ככל הנראה לספק את המערכת בכ-300 מיליון שקל, ללא העמלה ל-CNR.

סיבה שנייה שעשויה להיות לקידום המהלך היא הרצון להתקדם במהירות. בנת"ע הדגישו מאז כישלון מכרז המערכות הגדול בנובמבר האחרון, כי מרכיב האיתות מהווה צוואר בקבוק, וכי יצרנית הקרונות CNR צריכה לקבל עוד השנה את המפרט המדויק של המערכת כדי שהרכבת תוכל לעמוד בלוח הזמנים ולהתחיל לפעול באוקטובר 2021. עם זאת, הוצאת עבודת האיתות ללא מכרז עלולה להביא להליכים משפטיים מצד חברות שתכננו להשתתף בו, ודווקא לעכב בסופו של דבר את התהליך.

סיבה שלישית אפשרית - ומדובר כאמור בהערכה בלבד - היא היתרון לכאורה שיהיה להליך האינטגרציה בין הקרונות ומערכת האיתות, במציאות שבה שתי החברות הממונות על הנושא הן סיניות, כלומר התקשורת ביניהן זורמת יותר. גישה כזאת, אם קיימת, מתעלמת מחוסר הניסיון של CRSC בעולם המערבי ומכך לאור זאת ישראל עלולה להיות מעין פיילוט לחברה בעולם המפותח.

"ניהול כאוטי"

סוגיית האיכות עולה סביב מכרזי נת"ע באופן מתמיד, כאשר החברות הנאבקות על חוזי מאות המיליונים והמיליארדים מחמיאות כל אחת לעצמה על האיכות הבלתי מתפשרת של מוצריה, שמצדיקה לכאורה את העדפתה על פני המתחרות למרות המחיר הגבוה יותר. עם זאת, במקרה של CRSC יש לטענות אלה ביסוס מסוים, על רקע שני מקרים שבהם רכבות שבהן הותקנה מערכת האיתות של החברה התנגשו ברכבות אחרות.

המקרה הראשון והמוכר יותר גבה ביולי 2011 את חייהם של 40 בני אדם וגרם לפציעתם של 172 אנשים, רבים מהם באורח קשה, על גשר בסמוך לעיר וונזו. האירוע קיבל תהודה רבה בשל ניסיונות של הממשל להשתיק ולהטות את הדיווחים עליו - כולל קבורה מהירה של ארבעה קרונות שנפלו מהגשר - אך הניסיונות נכשלו ועוררו תרעומת הן ברשת האינטרנט והן בערוצי תקשורת רשמיים של המדינה. עקב כך החליטה הממשלה על חקירה מעמיקה.

החקירה העלתה כי הכשל המרכזי שגרם לתאונה היה במערכת האיתות שתכננה, ייצרה והתקינה CRSC. התקלה נגרמה מפגיעת ברק ביחידה אלקטרונית של מערכת האיתות לצד המסילה, וגרמה לעצירה אוטומטית של הרכבת הראשונה. אלא שלמרות עצירת הרכבת, מרכז הבקרה והמערכת שבקטר הרכבת העוקבת לא נתנו חיווי לכך שהמסילה תפוסה, וכך התרחשה ההתנגשות.

מיד לאחר התאונה הכריז משרד הרכבות על פיטורי 3 בכירים בענף, ולאחר סיום החקירה ננקטו צעדי ענישה נגד 54 בעלי תפקידים בסך הכל, בהם מנהלים ומהנדסים ב-CRSG, שנמצא שכשליהם הובילו לאסון. על פי מסקנות החקירה, "ניהול כאוטי" של מכון המחקר של החברה הוביל לכשלים בתכנון מערכת האיתות ולכשלי בטיחות קשים. לאחר פרסום המסקנות הקימה הממשלה צוות לליווי CRSG כדי לוודא שהחברה מקפידה על איכות ובטיחות.

חודשיים בלבד לאחר התאונה הקשה, בסוף ספטמבר 2011, התרחשה התנגשות נוספת בין שתי רכבות שהשתמשו במערכת האיתות של SRCG, הפעם ברכבת התחתית של שנגחאי. 295 נוסעים נפצעו בתקרית. עשרה ימים לאחר מכן מסרה הממשלה כי טעויות אנוש גרמו לאירוע. סוכנות הידיעות שינהו מסרה שמערכת האיתות כשלה בגלל כשל חשמלי, שגרם לפעילי הקו לשלוח פקודות ידניות שגויות.

מנת"ע נמסר בתגובה כי "בהמשך לסיכומים בין משרדי התחבורה והאוצר לנת"ע, תתקבל בימים הקרובים החלטה על אסטרטגיית הרכש של מערכת האיתות של הקו האדום. לא נתייחס לספקולציות של בעלי אינטרסים. לכשיתקבלו החלטות תצא הודעה מסודרת".

מחברת CRSC נמסר: "CRSC הינה החברה הגדולה ביותר בעולם למערכות איתות ושליטה ובקרה לרכבות. בסין, שזהו שוק הרכבות המתקדם ביותר בעולם - החברה חולשת על 70% מהשוק. נושא הבטיחות הוא הבסיס לקיומה והוא מנוע הצמיחה הגדול שלה. החברה מחויבת לספק את המערכות הבטוחות והמתקדמות ביותר הקיימות בעולם. כל מערכות החברה עומדות בתקני בטיחות אירופים ויש להן אישורים ממעבדות התקינות המובילות והמקצועיות בעולם לנושאי בטיחות".