השינוי הדרמטי במחיר למשתכן יסייע להורדת מחירי הדיור?

יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי טוען כי באוצר שוקלים לאפשר גם למשפרי דיור לגשת להגרלות של מחיר למשתכן ולרכוש דירה במחיר מוזל ■ האם התוכנית תצליח לגרום לירידה מהותית במחירי הדיור? ■ מחירי הדירות

אתר מחיר למשתכן / צילום מסך
אתר מחיר למשתכן / צילום מסך

תוכנית מחיר למשתכן החדשה מתנהלת כבר כמעט שנתיים. מכרזים מתפרסמים, חלקם הגדול נסגר בהצלחה, וחלקם שבים לשיווק מחודש. יש לא מעט טענות נגד תוכנית הדגל של שר האוצר, ואחת הטענות מתייחסת למצב של משפרי הדיור שהורע מאז יצאה התוכנית לדרך. בגלל שמכרזי מחיר למשתכן השתלטו על קרקעות המדינה, ומיועדים רק למחוסרי דיור שהוציאו תעודות זכאות, היצע הדירות החדשות המיועדת לכלל הציבור הולך ויורד. יש מי שטוען שהמחסור הזה יוביל דווקא לעליית מחירים בכל הקשור לדירות המיועדות למי שאינו זכאי, בשל ההיצע שהולך ויורד.

כמובן שיש כאן עוד תנאי חשוב. על פי התוכנית המתגבשת, דירות במחיר למשתכן יימכרו למשפרי דיור רק לאחר שכל זכאי מחיר למשתכן יקבלו את האפשרות לעשות כן. זה סעיף משמעותי, כי יש לא מעט זכאים, והם אלו שיקבלו את ההזדמנות הראשונה, גם בסדרה א' וגם בסדרה ב'.

הסיבה לתוכנית החדשה היא מקרים בהם פרויקטים של מחיר למשתכן לא זוכים לביקוש קשיח מצד הזכאים, בעיקר ביישובים המרוחקים יותר מהמרכז. כך, אם מספר הנרשמים יהיה נמוך, וזכאי סדרה א' וזכאי סדרה ב' יממשו את הזכייה ועדיין יישארו דירות, הן ככל הנראה יופנו למשפרי דיור.

עוד דבר שחשוב להגיד הוא שנכון להיום הסיכויים לכך עדיין נמוכים, כי מספר מוציאי תעודות הזכאות הוא גבוה, יותר מ-85 אלף זכאים לצד היצע של דירות מוזלות שעומד על סביב 34 אלף בלבד, זאת על סמך מכרזים שנסגרו בהצלחה. כדי ליצור היצע גדול שיספיק למשפרי הדיור, על המדינה לשווק עוד מגרשים לדירות מוזלות בהיקף לא מבוטל.

אבל, אם תוכנית זו עליה דיבר יצחקי באמת תצא לדרך, שינוי זה במחיר למשתכן עשוי לעשות מהפיכה. לא רק בגלל שקהל היעד יגדל אלא בעיקר בגלל שברגע שמשפרי דיור יוכלו לרכוש דירות במחיר מוזל, הדבר ישפיע גם על המחירים בשוק החופשי, מה שתוכנית מחיר למשתכן עוד טרם הצליחה לעשות עד היום.

עכשיו, השאלה הגדולה באמת היא מתי יחליטו באוצר להוציא לפועל את התוכנית, עד כמה יוכלו באוצר ובמשרד הבינוי והשיכון להגדיל את מספר השווקים במסגרת התוכנית וכמה דירות מוזלות באמת יופנו למשפרי הדיור בהמשך.