צה"ל יקים מרכזים לוגיסטיים ב-15 מיליארד ש' כדי לפנות קרקע

המרכזים החדשים יוקמו עד 2023, והזוכה במכרז יקים, יתחזק ויפעיל אותם במשך 25 שנה עם פינוי המחנות, צפוי משרד הביטחון לחסוך עשרות מיליוני שקלים

הדמיה של מרכז  הספקה של צה"ל /   צילום: דוברות משרד הבטחון
הדמיה של מרכז הספקה של צה"ל / צילום: דוברות משרד הבטחון

משרד הביטחון הודיע היום (ב') על פתיחת המיון המקדים לקראת פרסום מכרז ענק להקמה ולהפעלה של מרכזי אספקה חדשים ומתקדמים לצה"ל, בהיקף כולל של כ-15 מיליארד שקל. המרכזים המתוכננים יחליפו את 17 המרכזים שקיימים כיום ופועלים מבסיסי צה"ל ברחבי הארץ, וזאת תוך פינוי קרקעות בהיקף של כ-4,000 דונם - מחציתן באזורי ביקוש.

את התוכנית מובילים מינהלת מעבר צה"ל לנגב במשרד הביטחון ומינהלת ייעודית שהוקמה לקידום המיזם החדש באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה של הצבא (אט"ל). על-פי התוכנית של משרד הביטחון, במהלך הרבעון הראשון של השנה הבאה יפורסם המכרז, ובמסגרתו ייבחר זכיין שיקים, יתחזק ויתפעל את המרכזים הלוגיסטיים החדשים במשך 25 שנה. המרכזים החדשים יוקמו עד שנת 2023 בשלושה בסיסים קיימים של צה"ל בדרום, במרכז ובצפון. משרד הביטחון לא חושף את מיקומם המדויק.

כיום צה"ל מעסיק אלפי נגדים, קצינים ואזרחים עובדי צה"ל בבסיסי האספקה המשמשים את כלל יחידות הצבא. עם פתיחת המרכזים החדשים, הדגש בפעילותם יושם על רובוטיקה ואוטומציה באופן שיוביל, כך על-פי הערכות, לחיסכון במאות תקנים של אזרחים עובדי צה"ל ונגדים. במערכת הביטחון אמרו היום כי ההתייעלות הצפויה במצבת כוח האדם תיעשה בהתאם לתוכניות ההתייעלות שהוגדרו במסגרת תוכנית העבודה הרב-השנתית (תר"ש) המכונה "גדעון", ובמסגרת התר"שים הבאים, ובכל מקרה, אין מדובר בתוכנית לפיטורים המוניים. "נדע את המספרים המדויקים רק בשלב שבו נתקדם בהליך המכרז", אמר היום גורם שמעורב בתוכנית.

הזכיין האזרחי שיוביל את המיזם החדש, כך קבעה מערכת הביטחון, יהיה ישראלי אך יותר לו להתחרות במסגרת המכרז ביחד עם חברה זרה שתהיה קבלנית משנה. זאת, כדי לאפשר הבאת ידע חדש בניהול לוגיסטי מחו"ל.

ראש מינהלת מעבר צה"ל דרומה במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') איציק כהן, אמר היום כי כ-20: "אין שום ערך צבאי לכך שהצבא בעצמו יהיה זה שיעסוק בשיווק של מזון, ותחום זה יאוזרח במסגרת המעבר למרכז אספקה אחוד". כך, תחומים נוספים במערך הלוגיסטיקה ינוהלו במסגרת המיזם החדש בידי הגוף האזרחי שייבחר במכרז. משרד הביטחון שואף לכך שכ-70% מהפעילות הלוגיסטית במרכזים החדשים תנוהל בידי הזכיין, כך ששלושת המרכזים שעתידים לקום יספקו לכלל יחידות הצבא מזון, ציוד רפואי, חומרים מסוכנים, ציוד משרדי ועד מנועים לטנקים.

לפי הערכות משרד הביטחון, עם הקמת המרכזים החדשים תושג התייעלות של 65% בשטחי האחסנה, ותנועת המשאיות הצבאיות המובילות אספקה לבסיסים השונים תצומצם בכ-30% - מה שיוביל לחיסכון בדלק, בנהגים ובהוצאות נלוות נוספות, לצד חידוש תשתיות. "בסיסי האספקה שמהם אנחנו פועלים כיום נבנו בתקופת המנדט הבריטי, ובמקרה הזה ניגש לשיטות בנייה חדשנית ומתקדמות. המחנות הרבים שיפונו, חלקם באזורי ביקוש, יאפשרו למשרד הביטחון לחסוך מדי שנה כ-25 מיליון שקל שאותם הוא משלם לרשויות מקומיו חברות כבר התעניינו במכרז המתהווהת כארנונה", אמר תא"ל (במיל') כהן. לדברי ראש המינהלה הייעודית שהוקמה באט"ל, סא"ל שגיב שרביט, "הפרויקט הזה טומן בחובו שיפור דרמטי באפקטיביות שלנו כמערך לוגיסטי שתומך בשדה הקרב העתידי, וזאת תוך עמידה ברגולציות ובתקנות שנוגעות להיבטים של בטיחות ואיכות סביבה".

צה"ל ומשרד הביטחון נמצאים בעיצומו של תהליך להעברת בסיסים ממרכז הארץ לדרום בהתבסס על מיקור חוץ, כך שזכיין שנבחר במכרז מוביל את תהליכי ההקמה, האחזקה והתפעול של הבסיסים החדשים למשך שנים ארוכות. בשיטה זו הוקמה קריית ההדרכה של צה"ל בצומת הנגב, ועתידות להיבנות בשנים הקרובות קריות התקשוב והמודיעין.

הקבלן שיבנה את קריית התקשוב ייבחר במהלך הרבעון הראשון של השנה הבאה והעבודות להקמתה יושלמו עד שנת 2022. על-פי התוכניות של משרד הביטחון, קריית המודיעין החדשה תוקם עד שנת 2023. העלות של מעבר צה"ל לבסיסים אלה, לרבות קריית ההדרכה שכבר אוכלסה והקמת מרכז האספקה האחוד המתוכננת לשנים הקרובות, הוערכה היום בכ-50 מיליארד שקל.