דיווח: טראמפ חשף לשר החוץ הרוסי מידע סודי ביותר

מדובר במידע מודיעיני שהתקבל מבעלת ברית של ארה"ב כחלק מהסכם לשת"פ מודיעיני ■ המידע לא נמסר לבעלות ברית אחרות, ותפוצתו הוגבלה גם בתוך הממשל ■ הנשיא התגאה באזני אורחיו הרוסיים: תראו איזה מידע מודיעיני אני מקבל

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, גילה מידע מודיעיני סודי ביותר באזני שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, ושגריר רוסיה בוושינגטון, סרגיי קיסליאק, כאשר אירח אותם בלשכה הסגלגלה בבית הלבן בשבוע שעבר - כך מסר אמש (ב') "וושינגטון פוסט" בידיעה בלעדית. הידיעה אושרה לאחר מכן ע"י "ניו-יורק טיימס" ו-CNN.

הידיעה, שמיוחסת לפקידי ממשל בהווה ובעבר, מצביעה על חשש עמוק בקהיליית המודיעין של ארה"ב מפני טראמפ; הדלפתה - ללא ספק מגורמים מודיעיניים - היא קריאת "הצילו" של אנשי מודיעין, שחשים שאינם יכולים לבטוח עוד במפקד העליון של הצבא האמריקאי.

"חשיפת מידע מסווג ע"י טראמפ באזני בכירים רוסיים היא באמת תרחיש של חלום בלהות מבחינתה של קהיליית המודיעין האמריקאית", אמר לאתר "פוליטיקו" נד פרייס, סוכן של של CIA לשעבר וחבר בצוות המועצה לביטחון לאומי בתקופת ממשלו של ג'ורג' בוש הבן. אליוט כהן, שהיה בכיר בסטייט דיפרטמנט בתקופת ממשל בוש צייץ, שמדובר בדיווח "מחריד": "אם החשיפה נעשתה בשוגג, זו עבירה שדינה פיטורין; אם היא נעשתה במכוון - זו בגידה".

הפרשה החדשה התפוצצה עוד לפני שנמוגו הדי הפצצות הקודמות: העדות של שרת המשפטים בפועל לשעבר, סאלי ייטס, שהזהירה את ממשל טראמפ מפני מינויו של מייקל פלין ליועץ לביטחון לאומי, אך איש לא שעה לה, ופיטורי ראש FBI, ג'יימס קומי, שהיה מופקד על חקירת הקשר הפוטנציאלי בין טראמפ לבין גורמים רוסיים בתקופת מסע הבחירות. הקצב התזזיתי של האירועים מצטייר ככאוס בממשל. אפילו תומך של טראמפ כיו"ר ועדת החוץ של הסנט, בוב קורקר, רפובליקאי, הזהיר שהממשל "נמצא בסחרור ומתחיל לשקוע". בקרב מחוקקים דמוקרטים גוברות הקריאות לפתוח בהליכי אימפיצ'מנט נגד טראמפ בבית-הנבחרים.

ב-16 בפברואר דיווח "וול סטריט ג'ורנל" כי גורמי מודיעין אמריקאים נמנעים מהעברת מידע מודיעיני מסווג לטראמפ בגלל חשש שהמידע יועבר לאחרים או שסודיותו תיפגם בצורה אחרת כלשהי. מניעת מידע מהנשיא מצביעה על פער של חוסר אמון עמוק שנבעה בין הבית הלבן לקהיליית המודיעין, ציין אז ה"ג'ורנל". יום קודם לכן האשים טראמפ את המודיעין האמריקאי בהדלפת ידיעות שנועדו לערער את מעמדו.

על פי הדיווח אמש ב"פוסט", את המידע הסודי שמסר טראמפ לאורחיו הרוסיים סיפקה בעלת ברית של ארה"ב כחלק מהסדר של חילופי מידע מודיעיני בין שתי המדינות. המידע נחשב כה רגיש עד שפרטיו נשמרו בסוד מפני בעלות ברית אחרות של ארה"ב, ותפוצתו הוגבלה מאד אפילו בתוך הממשל האמריקאי.

מבחינת כל עובד מדינה אחר, דיון על מידע מסווג עם נציג של מדינה עוינת הוא פעילות בלתי חוקית. אך טראמפ לא עבר לכאורה עבירה כלשהי: לנשיא מותר לשנות את רמת הסיווג של כל פיסת מידע ולהפיץ ברבים אפילו מסמך שמסווג "סודי ביותר". אבל חשיפת מידע מודיעיני ללא הסכמה מפורשת של בעלת הברית שמסרה אותו היא פגיעה חמורה מאוד בכללי ההתנהלות המודיעינית בין מדינות, וההדלפה הנשיאותית עלולה לפגוע ביחסים המודיעיניים עם מדינות אחרות.

למעשה, לפי גרסת "ניו-יורק טיימס", בעלת הברית שמסרה את המידע המסווג לוושינגטון הזהירה פקידים אמריקאים כמה פעמים שהיא לא תתיר לארה"ב גישה לאינפורמציה רגישה בעתיד אם המידע שהיא מסרה עתה יקבל תפוצה רחבה מדי. החשש הוא, שרוסיה תוכל לקבוע היכן בדיוק נאסף המידע שנחשף ויעלה בידה לשבש מאמצי ריגול עתידיים של אותה בעלת ברית.

אך מעבר לספק ביכולתה של ארה"ב לשמור על סודות מדינה, מאיימת פרשת ההדלפה של טראמפ להטיל צל גם על ביקורו במזה"ת בשבוע הבא, אומר ה"טיימס". העיתון מציין, עם זאת, כי לא נראה שטראמפ אמר לרוסים שהמידע המסווג הגיע מבעלת ברית של ארה"ב במזה"ת. ה"פוסט" אומר, שמדובר במדינה בעלת גישה להתנהלות הפנימית של דעאש.

על פי הדיווחים, ליבת המידע הסודי שמסר טראמפ לרוסים עוסקת באיום טרור של דאעש שקשור ליכולת חדשה של ארגון הטרור להטמין חומרי נפץ בלאפטופים. (באחרונה אסרו ארה"ב ובריטניה על נוסעים במטוסים שיוצאים מנמלי תעופה מסוימים במזה"ת להכניס לאפטופים לתא הנוסעים).

הבית הלבן גייס דוברים בממשל, לרבות היועץ לביטחון לאומי, הגנרל הרברט מקמאסטר, כדי לסתור את הדיווח ב"פוסט". לדברי מקמאסטר, לא גילה הנשיא לרוסים שיטות מודיעיניות ודרכי איסוף, והגדיר את הדיווח ב"פוסט" ככוזב. אך עיתונאי ה"פוסט" שכתבו את הידיעה אמרו אמש בערוצי הכבלים, כי בידיעה שלהם לא נאמר שטראמפ הדליף "שיטות מודיעיניות ודרכי איסוף", אלא שהוא מסר מידע מפורט לפרטי פרטים - עובדה שמקמאסטר לא הכחיש.

פקידי ממשל שמצוטטים ב"פוסט" מביעים חשש לגבי יכולתו של טראמפ לטפל בחומר רגיש. הם אינם בוטחים ביכולתו להבין את המשמעות הפוליטית של הדלפותיו. חשיפת מידע מודיעיני, שמאפשר הבנה קריטית של מה שמתרחש בתוםך הארגון, עלולה לפגוע ביכולתן של ארה"ב או מדינות אחרות לנטר איומים עתידיים של הארגון.\

"כל זה ממש מדהים", אמר פקיד אמריקאי בכיר שלעבר, ששומר על קשרים עם פקידי ממשל בהווה. "נראה שטרמפ פזיז מאוד ואינו מסוגל להבין את החשיבות והרצינות של הדברים שהוא עוסק בהם, במיוחד ענייני מודיעין". בפגישה עם לברוב היה נראה שטראמפ מתפאר במידע המודיעיני הרגיש שבידיו. "יש לי מידע מודיעיני גדול. יש לי אנשים שמתדרכים אותי על מודיעין גדול כל יום", אמר טראמפ לרוסים על פי פקיד אמריקאי שמודע לפרשה