הבית הלבן: הדעה שהכותל לא בריבונות ישראלית - לא עמדתנו

ממשל טראמפ מתנער מדברי צוות הכנה לביקור הנשיאותי בירושלים ■ פקידים ישראליים רצו לתאם הצטרפות נתניהו לביקור טראמפ בכותל, אך צוות ההכנה דחה אותם - "כי זה לא שטח ישראל" ■ גורמים ישראליים: אי הזמנת נתניהו להצטרף לטראמפ בכותל – סטירת לחי לישראל

ירושלים, ישראל/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ירושלים, ישראל/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ממשל טראמפ התנער מהתבטאויות של צוות הכנה אמריקאי לביקורו של נשיא ארה"ב בירושלים. התבטאויות אלה שללו את ריבונות ישראל על אזור הכותל המערבי ובמשתמע על מזרח ירושלים ועוררו דאגה וזעם במשרד ראש הממשלה ובשגרירות ישראל בוושינגטון.

על פי דיווח בערוץ 2, ביקשו נציגים של משרד ראש הממשלה, שסייעו לצוות האמריקאי, לתאם הצטרפותו של של בנימין נתניהו לביקור טראמפ ברחבת הכותל. פקיד אמריקאי בצוות השיב, שהכותל המערבי נמצא בשטח הכבוש של הגדה המערבית, ולפיכך הוא אינו תחת ריבונות ישראל.

ההתבטאות הזו - וחילופי הדברים עם הפקידים הישראליים - הגיעו במהרה ללשכת רה"מ ולבית הלבן. מחאה נמרצת של שגרירות ישראל בוושינגטון הביאה אמש לפרסום ההודעה הבאה ממשרד דובר הבית הלבן: "אם הדיווח נכון, דברי (צוות ההכנה) לא קיבלו אישור מהבית הלבן. הדברים אינם משקפים את עמדת ארה"ב, ובוודאי לא את עמדתו של הנשיא".

בכל זאת, הודעת הבית הלבן לא הרגיעה את הרוחות בקרב גורמים ישראלים רשמיים. בהודעה לא צוין אם נתניהו יוזמן להצטרף לטראמפ במהלך בביקור ברחבת הכותל (השניים ייפגשו לשיחה במעון הרשמי של רה"מ).

גורמים ישראליים ציינו אמש (ב') כי אם אמנם נתניהו לא יוזמן להצטרף לטראמפ בעת הביקור בכותל - המקום הקדוש ביותר ביהדות - זו תהיה סטירת לחי אישית לנתניהו, ולמדינת ישראל כולה. הם אמרו, כי זו תהיה פגיעה קשה בעקרון מו"מ ללא תנאים מוקדמים מפני שהדרת נתניהו מהאירוע תבשר תמיכה אמריקאית בביטול ריבונות ישראל על מזרח ירושלים, שעתה היא חלק מבירת ישראל ולפיכך אינה יכולה להית חלק ממו"מ.

על רקע זה יש לראות את ההכחשות הנמרצות מלשכת רה"מ לדיווחים שנתניהו רמז לטראמפ שהעברת השגרירות לירושלים אינה עומדת בראש מעייניו.