שקד נגד הגבלת שכר הבכירים: "יש לתגמל את המנהלים כיאות"

בכנס מבטחי המשנה תקפה שרת המשפטים גם את תופעת הייצוגיות: "זה כלי חשוב שמנוצל לרעה. יש תופעה פסולה של תביעות-סרק, והוריתי להטיל אגרות כדי לצמצמן"

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

שרת המשפטים, איילת שקד, תקפה אמש (ב') את חוק שכר הבכירים בסקטור הפיננסים, תוך שהמשיכה ויצאה כנגד השימוש התכוף והמוגזם, לדידה, בתובענות הייצוגיות. שקד, שהשתתפה בערב הפתיחה החגיגי של כנס מבטחי המשנה תל-אביב, אמרה ביחס לשכר הבכירים כי "אנו המדינה היחידה בעולם שעשתה את המהלך הזה. בשווייץ ניסו והפסיקו, ופה הלכנו עד הסוף.

ביטוח, שהוא ענף חזק, צריך את המנהלים הכי טובים שיש ולתגמל אותם כיאות. לא אאפשר להרחיב את החוק לחברות הציבוריות. החוק לא פותר בעיה אלא יוצר מצג של שוויון מדומה. אנו רוצים שהמנכ"לים הכי טובים ינהלו את הכסף שלנו. ימים יגידו אם הניסוי הישראלי יצליח".

השרה הוסיפה והתייחסה גם לעודף הרגולציה בישראל ואמרה כי "נעשה מאמץ להפחתת הרגולציה. רגולציה זה חשוב, אך חשוב לא להכביד בזה".

חוק שכר הבכירים בפיננסים, שנכנס לתוקף בשלהי 2016, קובע כי תשלום מעל לרף של 2.5 מיליון שקל בשנה לא יוכר כהוצאה לצורכי מס, והוא אוסר מתן שכר הגבוה ביותר מפי 35 מעלות השכר הנמוכה בחברה.

בנושא התובענות הייצוגיות, אמרה השרה שקד כי הן "כלי חשוב שמנוצל לרעה נגד עסקים כדי להרוויח כסף קל. יש חשיבות ליציבות הכלכלה הישראלית, ויש תופעה פסולה של תביעות-סרק. הוריתי להטיל אגרות, ואני מקווה שנביא לתוצאות חיוביות בתחום, ושתביעות-הסרק יצומצמו. במה שבחינם משתמשים שלא לצורך".

ח"כ יצחק כהן, סגן שר האוצר, נשא דברים גם הוא ואמר כי "חברות הביטוח הן חלק מרכזי בכלכלה הצומחת של ישראל", והוסיף כי הפיכת אגף שוק ההון באוצר לרשות עצמאית היא צעד מבורך, משום ש"העצמאות חיונית להתנהלותה של רשות פיקוח פיננסית, כדי להבטיח שרשות כזו תוכל לקיים את אחריותה ולממש את תפקידיה וסמכויותיה ביעילות, במהירות, באופן נטול פניות וללא השפעות פוליטיות".

סגן השר הוסיף כי "אנחנו גם בדעה שיש לעשות אמנה בין הרגולטורים, לפיה הם יבדקו מעת לעת כיצד לא להעמיס את הרגולציה במשך תקופה ארוכה. אני מציע שניקח את הערך הנפלא מתורתנו הקדושה ונדבר על שנת שמיטה".

עוד אמר כהן כי "שוק ההון הישראלי הוא תשתית חיונית לצמיחת המשק. כשהבנקים מצמצמים את האשראי העסקי, שוק ההון הוא מקור הון אלטרנטיבי לבנקים שמאפשר צמיחה. החזון שלי הוא ששוק ההון הישראלי יממן פרויקטים לאומיים במקום להשתמש בתקציב המדינה".

יאיר המבורגר, יו"ר התאחדות חברות לביטוח חיים ואיגוד חברות ביטוח ויו"ר ובעל שליטה בקבוצת הראל, אמר כי "אין קורלציה בין הפרמיה של תעשיית הביטוח הישראלית להערכה הרבה של חברות ביטוח המשנה בעולם לשוק בישראל, ואנו גאים בזה. יש בנו ייחוד".

עוד אמר מניסיונו כי "בשנים האחרונות ישראל הפכה למקום לעלייה לרגל לכל מנהלי הביטוח בעולם, שבאים לפה מידי שבוע כדי לבקר את הצעירים המדהימים שהקימו תעשיית פינטק, אינשורטק וסייבר מדהימה". הוא הוסיף שיש פה "כמות מדהימה של חברות שחושבות מחוץ לקופסה" ואמר כי "שלא תהיה אי הבנה: אם לא נדע לשתף את החברות הללו, נהיה בבעיה בעתיד".

המבורגר: הסולבנסי "טוב לחברות"

המבורגר התייחס גם לשיחות עם הפיקוח על אופן ההטמעה בישראל של ההוראות האירופיות להבטחת כושר הפירעון של חברות הביטוח - הסולבנסי 2 - ואמר כי "אני מתפלל שתימצא הדרך לגשר על הפער בנותר. הסולבנסי טוב לחברות, וזו הדרך הנכונה. על שני הצדדים (רשות שוק ההון ומגדל, ר"ש) להתגמש".

לצד אלה דיברה גם הממונה על שוק ההון, דורית סלינגר, שאמרה כי "בשנים האחרונות שוק הביטוח הישראלי עבר תמורות. קטגוריה אחת היא שיפור כוחו של הצרכן. קטגוריה שנייה היא היציבותית, שחברות הביטוח תוכלנה לעמוד בהתחייבויות למבוטחיהן".