ABC: סכנה לחיי מרגל ישראלי שחדר לשורות דאע"ש

זאת לאחר שנשיא ארה"ב טראמפ הדליף לרוסיה מידע מודיעיני מסווג ■ החשיבה הישראלית: נאמר לטראמפ, דפקת אותנו - עכשיו פצה אותנו ■ גורם ישראלי לאתר "באזפיד": מתן מידע שלנו לרוסים – חלום בלהות שהתממש

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

חיי מרגל שהחדירה ישראל לשורות דאע"ש נמצאים בסכנה, לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הדליף לרוסיה מידע מודיעיני מסווג שישראל מסרה לסוכנויות ביון אמריקאיות - כך מסרה אמש (ג') רשת ABC.

המרגל סיפק מידע מודיעיני שקשור לתוכנית של דאע"ש להטמין חומרי נפץ בלפטופים, באופן שלא יהיה אפשר לזהותם בבידוקים ביטחוניים בנמלי תעופה. המידע היה אמין עד כדי כך, שרשויות התעופה האזרחית בארה"ב בוחנות אפשרות לאסור הכנסת לפטופים למטוסי נוסעים שמגיעים לארה"ב.

"הסכנה האמיתית אינה נשקפת רק למרגל הזה, אלא גם למקורות עתידיים שינסו לחשוף מזימות נגדנו", אמר ל-ABC מאט אולסן, המנהל לשעבר של המרכז הלאומי ללוחמה בטרור.

שני אנשי מודיעין ישראליים מתחו ביקורת קשה על החלטת טראמפ לחלוק עם הרוסים מידע מודיעיני רגיש שמקורו בישראל. ראיון עם השניים התפרסם אמש באתר האמריקאי "באזפיד". הם ביקשו להישאר בעילום-שם, מפני שלא קיבלו היתר לדבר עם התקשורת. השניים אישרו בראיון כי ישראל אכן מסרה לארה"ב מידע מודיעיני ספציפי לגבי מזימות דאע"ש להטמין חומרי נפץ בלפטופים.

הגילוי שטראמפ מסר מידע מודיעיני רגיש ביותר, שהגיע ממדינה זרה, לשר החוץ הרוסי ולשגריר רוסיה בוושינגטון, בפגישה בבית הלבן שבוע שעבר, פורסם שלשום (ב') ב"וושינגטון פוסט". הגילוי שאותה מדינה זרה היא ישראל פורסם אמש ב"ניו-יורק טיימס".

"ההסדרים (המודיעיניים) שיש לנו עם אמריקה הם יוצאי דופן ביקום של חלוקת מידע (בין מדינות)", אמר אחד משני אנשי המודיעין הישראליים ל"באזפיד". "אין לנו יחסים כאלה עם אף מדינה אחרת בעולם... קיימת הבנה מיוחדת לגבי שיתוף-פעולה ביטחוני בין שתי מדינות. כאשר אתה לומד שהמידע המודיעיני שלך נחלק עם אחרים, מבלי שהדבר תואם אתך קודם לכן - זה מימוש הפחדים הנוראיים ביותר שלנו".

המקור הזה רואיין בראשונה ב"באזפיד" בינואר השנה. הוא אמר אז כי גורמים רשמיים ישראליים חוששים ספציפית מהאפשרות שטראמפ יחלוק מידע עם הרוסים. לדבריו, ישראל חולקת (עם ארה"ב) מידע מודיעיני באופן סדיר, לרבות שמות של מרגלים שמשתפים פעולה עם הביון הישראלי - וזה סוג מידע שחשיפתו עלולה לסכן חיי סוכנים בשטח.

דובר הבית הלבן, שון ספייסר, נמנע אתמול מלאשר כי ישראל הייתה מקור המידע שטראמפ חלק עם הרוסים, אך אמר: "אנו מעריכים את היחסים עם ישראל ומעריכים את חילופי המידע (המודיעיני) עם הישראלים". 

ואולם, גורמים ישראליים רשמיים שצוטטו ב"באזפיד" אמרו כי העובדה שטראמפ מסר לרוסים חומר מודיעיני ישראלי ללא היתר של ישראל היא התנהלות "חריגה ובלתי יאה ביותר". מקור במשרד הביטחון הישראלי אמר לאתר כי בעבר חלקה ארה"ב מידע שמקורו בישראל עם מדינות אחרות, אך הדבר נעשה תמיד בתיאום עם ישראל.

אחד משני אנשי המודיעין הישראליים שרואיינו ב"באזפיד" אמר: "צריך שיהיה אמון בהסדר כזה (של שיתוף-פעולה מודיעיני). אינני יכול לדבר בשם כל מנגנון הביטחון הישראלי, אך לא הייתי סומך על שותף שחולק מידע מודיעיני בלי לתאם עמי תחילה".

המרואין האחר, שרואיין באמצעות אפליקציה מוצפנת מבסיס צה"ל בצפון המדינה, אמר כי קציני מודיעין ישראליים "רותחים מזעם ודורשים תשובה" מדוע צריכה ישראל להמשיך לקיים את ההסכם לשיתוף מידע מודיעיני עם ארה"ב.

אחד מהמקורות הישראליים אמר לאתר כי כבר עתה מסתמנת בקהיליית המודיעין הישראלית התנגדות לחלוק מידע מודיעיני רגיש ביותר עם ממשל טראמפ. לדבריו, הדרגים הפוליטיים הם שמתעקשים להמשיך ולקיים את הסכם חלוקת המידע עם האמריקאים. הם מקווים לנצל את השגיאות של טראמפ כאמצעי ללחוץ עליו.

"אנו חוששים מההשפעות ארוכות-הטווח (של שיתוף-הפעולה עם ארה"ב) על פעילויות איסוף המודיעין שלנו", אמר אחד מהמקורות. "אך ביבי רואה (במשגי טראמפ) דרך לקבל מה שהוא רוצה מהנשיא. הוא יכול לומר לטראמפ: 'דפקת אותנו - עכשיו תן לנו פיצוי'".

"ישראל מוסיפה לקיים רשת רחבה של מרגלים שפועלים במדינות רבות בעולם", אומר "באזפיד". "היא משקיעה משאבים רבים בשיגור סוכנים ישראליים וטיפוח רשתות ריגול של מקומיים, בניגוד למדינות מערביות, שוויתרו על אחזקת מערכי מרגלים ומעדיפות להישען על ריגול אלקטרוני, כלומר ציתות לתקשורות מקוונות, טלפוניות ואחרות".

המקור במשרד הביטחון אמר לאתר כי הדלפת מידע מודיעיני שליקטו מרגלים בשר ודם לגורמים לא מתאימים עלולה אפוא לסכן חיי אדם - הערכה שקיבלה תמיכה מהידיעה ב-ABC על הסכנה שנשקפת לחיי המרגל שישראל החדירה לדאע"ש.