מפעילי תקשורת מודאגים מההקצאת התדרים לרשויות מקומיות

בעקבות הפרסום אמש ב"גלובס", במשרד התקשורת התקבלו פניות של מפעילים הטוענים כי אי-אפשר להקצות תדרים למי שאין לו רישיון מתאים לכך, וכי מדובר בשינוי מדיניות

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

מפעילי תקשורת פונים למשרד התקשורת ומבקשים הבהרות בעקבות הפרסום אתמול ב"גלובס" על החלטת המשרד להקצות תדרים לשימוש מוגבל לרשויות מקומיות. מפעילים משמיעים טענות נגד המשרד על כך שמדובר בשינוי מדיניות באופן משמעותי, ולכן מוטב היה אילו המשרד היה עורך שימוע. בנוסף נטען כי אי-אפשר להקצות תדרים למי שאין לו רישיון מתאים לכך מהמשרד. 

אתמול (ג') נחשף כי המשרד החליט להעניק תדרים לעיריית ירושלים, במסגרת מאמציה לקידום פרויקט עיר חכמה, כלומר רישות העיר לצורכי אבטחה, תחבורה ועוד. לעיריית ירושלים אין סיבים אופטיים שפרוסים ברחבי העיר, ואם היא הייתה נדרשת לחפור מחדש את העיר לטובת פרויקט כזה, הרי שהיה נגרם סבל רב לתושבים, והעלות הייתה גבוהה ביותר. 

התחליף שמצאו בעיריית ירושלים - ויש להדגיש כי מדובר בתחליף שמשתמשים בו במדינות רבות בעולם, ויעילותו דומה מאד ליעילות של סיב פיזי - הוא להשתמש בתדרים ייעודיים לצורך העברת תמסורת באופן אלחוטי. מדובר במערכות שעובדות בהספקים מאד נמוכים, והן יעילות מאד לשימושים כמו אלה שמבקשות עיריית ירושלים ורשויות רבות נוספות. 

הבעיה היחידה היא שהדבר בא על חשבון חברות התקשורת שלהן יש סיבים אופטיים (גם בירושלים) אך דורשות תשלום מאד גבוה עבור השימוש מהרשויות המקומיות. האחרונות רוצות שליטה מלאה ברשת, ולכן מעוניינות לא להיות תלויות במפעילים. 

אין ספק כי בעקבות הפרסום תתגבר התופעה, והרשויות המקומיות ילכו ויגבירו את השימוש העצמאי המקומי בתדרים שיקצה המשרד, והמשמעות היא פגיעה בהכנסות של חברות התקשורת

פתרונות של חברות תקשורת כמו סרגון, סיקלו ועוד מאפשרים חיבור מנקודה אחת לנקודות רבות בקצבים של למעלה מג'יגה ביט לשנייה, באמצעות אנטנות זעירות שנבלעות בנוף וכמעט ואינן מורגשות. 

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "הפרויקט שנבחן עם עיריית ירושלים הוא במסגרת פיילוט בלבד, ובעקבותיו מתכוון המשרד לבחון הרחבות לרשויות נוספות. יודגש כי בשלב זה מדובר רק בתדרים ברצועות שבין 60-80 מגהרץ".