פרויקט מנהטן: תשכחו מקאדילק עם קרניים על מכסה המנוע

ספינת הדגל החדשה של מותג היוקרה האמריקני - הראשונה שמושקת מאז העברת המותג לניו יורק - היא לימוזינת פאר מתוחכמת, מאובזרת, קלת משקל ומהנה לנהיגה, שקוראת תיגר על העילית האירופית

בתחילת 2015 נפוצה בדטרויט השמועה על כוונתה של ג'נרל מוטורס להעביר את מטה חטיבת קאדילק למנהטן. דטרויט מנסה להיחלץ מזה שנים רבות מהתדמית של "עזובה אורבנית מתפוררת" ולחדש את ימיה בתור עיר הבירה הנוצצת של תעשיית הרכב, ולפיכך נטישתו של אחד ממותגי היוקרה האחרונים של תעשיית הרכב האמריקנית הייתה מהלומה קשה. פרנסי דטרויט לא יכלו לשאת את החרפה ומיהרו לארגן משלחת, שהגיעה עד ללשכתה של יו"ר GM. אבל ללא הועיל.

בספטמבר 2015 ארזו בכירי קאדילק את מיטלטליהם ועברו מדאון טאון דטרויט האפרורית לבניין חדיש ונוצץ ברובע סוהו האופנתי של מנהטן, "בירת הצווארון הלבן" של ארצות הברית. המעבר היה חלק מניסיון מקיף ומושקע מאוד להצעיר ולמצב מחדש את מותג הפרימיום בן ה-100, שהגיל הממוצע של לקוחותיו בעבר היה לא רחוק מגילו שלו. כחלק מתהליך המיצוב נשכרו עשרות טאלנטים צעירים ויצירתיים, נהגו קמפיינים תוססים, נפתחו "מרכזי חוויה" עתירי טכנולוגיה של המותג וגובשו שיטות מקוריות לתגמול דילרים.

את הסימן ראשון לשינוי, שאמור להבשיל עד סוף העשור, כבר ראינו ב-XT5, אותה בחנו לאחרונה. כעת הגיעה תורה של ה-CT6 החדשה, שמשתייכת לפלח ה"פול סייז פרימיום סדאן" האמריקני. בעבר, הנציגות של קאדילק בפלח הזה זוהו עם פנסיונרים כחולי שיער מפלורידה ועם טקסנים חובשי מגבעת, אבל קאדילק נחושה למחוק את התדמית הזו.

המכונית אמנם עדיין שומרת על ממדי ה"פול סייז" המסורתיים - עם אורך 5.18 מ' ורוחב של כ-1.9 מ' - אבל זה כמעט הדבר היחיד, שמסורתי בה. היא עטופה כעת בעיצוב "טכנולוגי" ועדכני עם פנסי חזית אנכיים שבוהקים כמו תכשיטי יוקרה ומוסיפים עוד שכבת של נצנוץ לגריל הכרום המסיבי.

בסיס הגלגלים העצום (3.1 מ') גורם למכונית להיראות שרירית ושרועה על הכביש, עם בליטות מתונות מאוד של המרכב מעבר לקו הגלגלים. קפל מתכת הדוק לאורך המכונית מנטרל חלק מתחושת המאסה, גלגלי ענק משתלבים היטב במראה הנמרץ ורק הזנב עם הפנסים הצרים נראה מעט מגושם. התוצאה היא "אפקט הגעה" מרשים ברחוב הישראלי, אם כי קרוב לוודאי שצבעים כהים ו/או מתכתיים יחמיאו למכונית יותר מהצבע הלבן של רכב ההדגמה.

אם העיצוב החיצוני הוא בגדר הצהרת כוונות, תא הנוסעים כבר חותם על הצ'קים. המרחב הפנימי שופע בכל הכיוונים עם מרווח רגליים של יותר ממטר ליושבים מאחור. המושבים אולטרה נוחים ומעוצבים בצורה מרהיבה, וכל המטראז' הפנימי עטוף בחומרי דיפון איכותיים ויוקרתיים, בשילוב צבעים שהרבה מחשבה נמצאת מאחוריו. רמת הגימור מרשימה, כולל בידוד רעשים מהטובים בפלח. זו עדיין לא לקסוס או ב.מ.וו, ומי שידקדק ימצא פה ושם רמזים חבויים לפלסטיק אמריקני מבריק וגם מוט הילוכים שמרגיש קצת פחות ממושלם. אבל התא עדיין מציע לאנינים חווייה שמפנקת את חושי הראייה והמישוש.

עמדת הפיקוד מצוידת בכל המערך הטכנולוגי המקובל כיום בפלח, כולל מסך מולטימדיה עצום ממדים ואפשרות להתאים את תצוגת המידע בצורה אישית, יש גם מערכת ניווט גלובלית ושלל אפשרויות קישוריות מחוכמות. אבל לזכות מהנדסי קאדילק ייאמר שהם שמרו על מידה סבירה של הנדסת אנוש מוכרת וידידותית - כמו מחוונים מרכזיים אנלוגיים ברורים. בקיצור, לא נדרש תואר מהנדס מ-MIT כדי לשלוט במכונית. גם הנדסאים יצליחו להסתדר.

האבזור התקני עשיר כפי שניתן לצפות מרכב ברמת המחיר הזו, כולל שלל מערכות מתקדמות לסיוע לנהג בבלימה והיגוי, חימום/קירור למושבים, גג חשמלי כפול, מערכת קול פרימיום ועוד. מנגד, שיקולי תמחור ומיצוב השאירו מעבר לאוקיינוס כמה מהאופציות היותר מעניינות של המותג, כמו מושבים אחוריים חשמליים נפרדים, מנועי עיסוי, מערכת קול עם 34 רמקולים וגם בקרת שיוט מסתגלת, שכיום מהווה סטנדרט אצל המתחרים.

בעבר הגישה ההנדסית המסורתית של GM לתכנון שלדות הייתה "גזור והדבק": לוקחים חלק של פלטפורמה מפה וחלק משם, מתאימים מתלים מצד שלישי וחוסכים בעלויות. ה-CT6 צועדת לדרך חדשה ושונה עם פלטפורמה עצמאית וקלת משקל, רכיבים רבים מאלומיניום ומתכות מתקדמות ומשטחי מרכב על טהרת האלומיניום. התוצאה היא משקל עצמי של פחות מ-1.8 טון, והיא מרשימה מאוד עבור רכב בממדים כאלה שמצויד בהנעה כפולה.

על הכביש, המכונית תפתיע את מי שמחזיק בדעות קדומות על "התנהגות כביש אמריקנית". יאכטת הכביש המגודלת הזו זורמת בקלילות בעיקולים, מייצרת כוחות ג'י מרשימים בפניות מהירות ומעבירה ביעילות ובצורה בטוחה את הכוח לכביש, אפילו אם הנהג מרגיש הרפתקני ונועז במיוחד. גם ההיגוי מצליח לשמור את הנהג בתמונה וזו פריביליגיה שהייתה שמורה עד כה רק לקומץ מכוניות מהפלח הזה - רובן ככולן גרמניות.

המכונית לא מצוידת במתלי אוויר כמו חלק מהמתחרות האירופיות בפלח העילי, אבל היא עדיין מספקת בידוד מרשים מהאספלט הישראלי. שליטה אלקטרונית בבולמי הזעזועים מספיקה כדי להדק את ההתנהגות במצב הספורטיבי, מבלי לפגוע יותר מדי באיכות הנסיעה.

ה-CT6 משווקת באירופה רק בגרסה הבכירה, שכוללת V6 טורבו פרוע, שמייצר למעלה מ-400 כ"ס. שיקולי מחיר מותירים את הגרסה הזו באירופה ואלינו מגיעה המכונית עם מנוע ה-V6 המסורתי בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 336 כ"ס מכובדים ו-40 קג"מ. זהו מנוע אמריקני קלאסי, ליניארי ושקט, וכשהוא נדרש לכך הוא גם יודע לבעוט ולהאיץ את המכונית למהירויות שיוט בקצב מרשים.

תיבת ההילוכים בת 8 המהירויות אינה רהוטה כמו התיבה המקבילה של ב.מ.וו, למשל, אבל היא עדיין מגיבה בזריזות ראויה לפקודות רגל אגרסיביות ומייצרת שיוט בין עירוני חלק ובלתי מורגש.

בשורה התחתונה, ה-CT6 מציעה את כל התכונות המוכרות של מכוניות שרד אמריקניות - מרחב, אבזור מקיף וממדים מרשימים - בשילוב עם איכויות ייצור מרשימות ואפילו פוטנציאל להנאה מנהיגה, למי שעוד לא שכח מה זה אומר. הקלף החזק שלה - המינוח האמריקני הוא "טראמפ קארד", אבל לא ניכנס לפוליטיקה - הוא תג מחיר של 550 אלף שקל, שמציב אותה מול דגמי הביניים הקטנים יותר של מותגי הפרימיום האירופיים ובפער מחיר מכובד מהמתחרות הישירות עם שילוב דומה של ממדים ומפרט. אם וכאשר תצליח החברה לייבא את גרסת ה"פלאג-אין" ההיברידית, בטרם ייסגר חלון ההזדמנויות, הרי שבשער הדולר הנוכחי עשויה המכונית לנגוס נתח ממשי מהעוגה של האירופאיות.

קדילאק
 קדילאק

מתחרות

וולבו S60 T6

440 אלף שקל הוא המחיר של גרסת ה-T6 של וולבו S90 החדשה. במחיר הזה מקבלים מכונית באורך כמעט 5 מ' עם בסיס גלגלים באורך 2.94 מ'. תא הנוסעים מפנק ועתיר טכנולוגיות מתקדמות, כולל מערכות סמי-אוטונומיות, ומנוע ה-2 ליטר טורבו מייצר 330 כ"ס ו-40 קג"מ ומאיץ את המכונית ל-100 ב-5.9 שניות

ב.מ.וו 540

545 אלף שקל הוא המחיר של הב.מ.וו 540 החדשה, עם מנוע 3 ליטר טורבו-בנזין בהספק 330 כ"ס. למכונית יש בסיס גלגלים באורך כמעט 3 מטרים, שלדה מתקדמת וקלת משקל והרבה טכנולוגיה עתידנית. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 5.1 שניות בלבד. השבוע מצטרפת אליה גם גרסת "פלאג-אין" עם יחס מחיר/ביצועים גבוה

יגואר XJ

618 אלף שקל הוא מחיר גרסת הבסיס של יגואר XJ. במחיר הזה מקבלים אמנם מנוע 2 ליטר טורבו עם 240 כ"ס בלבד, אבל שלדה ומרכב על טהרת האלומיניום מפחיתים את המשקל לפחות מ-1.7 טון ומשפרים את הביצועים. הממדים החיצוניים והפנימיים ייצוגיים ותא הנוסעים מפואר ומתוחכם. מתיחת פנים בקרוב