הנפקות טלרד ואירונאוטיקס - אקזיט של מאות מיליוני שקלים

שתי החברות ינפיקו בעיקר באמצעות הצעת מכר של הקרנות השולטות בהן - פורטיסימו בטלרד, ובאירונאוטיקס - בראשית, KCPS וויולה

וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג
וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

שוק הנפקות האקוויטי הראשוניות בבורסה של ת"א מתחמם, ושתי חברות מקומיות - טלרד ואירונאוטיקס - עומדות בפני הנפקה ראשונה של מניותיהן לציבור. ההנפקות יתבצעו שתיהן בעיקר באמצעות הצעות מכר של קרנות הפרייבט אקוויטי ששולטות בשתי החברות (מודל אקזיט שעבד היטב עבור קרן פימי של ישי דוידי בהנפקות של החברות אינרום, אוברסיז ונובולוג שבשליטתה בבורסה בת"א).

ראשונה להנפיק מבין השתיים תהיה כנראה יצרנית ציוד התקשורת טלרד נטוורקס, הנמצאת בשליטת קרן פורטיסימו (שרק לאחרונה ביצעה הצעת מכר מוצלחת של מניות חברת קורנית דיגיטל בנאסד"ק), והיא פרסמה ביום חמישי טיוטת תשקיף מעודכנת שלפיה תנסה לגייס כ-80 מיליון שקל בהנפקת מניות (במחיר של 6.5 שקלים למניה) לפי שווי של כ-340 מיליון שקל "לפני הכסף".

פורטיסימו, המחזיקה ב-84.6% מהון טלרד, תנסה במקביל (כתלות בהיקף הביקושים) למכור בהצעת מכר מניות בכ-100 מיליון שקל. עבור קרן פורטיסימו, המודל של הצעת מכר עבד היטב במקרה של הנפקת קורנית דיגיטל בוול סטריט.

בהצעת המכר ייקחו חלק גם דסק"ש, המחזיקה ב-9.7% מההון, ותנסה למכור מניות בכ-11.7 מיליון שקל, ומנכ"ל טלרד, רן בוקשפן, המחזיק בכ-5.7% מההון, ויציע למכירה מניות בכ-6.6 מיליון שקל.

בסך הכול מתוכננת בהנפקה ובהצעת הרכש מכירה של כ-30.7 מיליון מניות טלרד, בהיקף של כ-200 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-420 מיליון שקל "אחרי הכסף". פורטיסימו תרד להחזקה של 32.5% מהחברה, דסק"ש (באמצעות כור) ל-2.7% ובוקשפן יישאר עם 2.2% מהמניות. השלב המוסדי בהנפקה, שמתבצעת בהובלת פועלים אי.בי.אי, צפוי להתקיים במהלך השבוע הבא.

את הנפקת טלרד מקדמת פורטיסימו בפעם השנייה, לאחר ניסיון קודם ב-2014, אז פרסמה טלרד תשקיף לגיוס של כ-100 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל "לפני הכסף". ואולם, לאחר שנאלצה לחתוך בכ-25% את שווי החברה לצורך הגיוס, החליטה פורטיסימו לוותר על ההנפקה.

טלרד, שנוסדה ב-1951, עוסקת בפיתוח ובמכירת מוצרים לרשתות תקשורת אלחוטית בפס רחב ושירותי הקמה ותחזוקה לרשתות ומפעילי תקשורת, וכן פועלת בתחום תכנון והקמת תשתיות של מערכות תקשורת ו-IT. עיקר פעילותה מתנהל מחוץ לישראל, יש לה כ-1,300 לקוחות והיא מעסיקה 820 עובדים.

פורטיסימו נכנסה להשקעה בטלרד ב-2004, וב-2009 הגדילה את החזקתה, כשרכשה את מניות השליטה מידי כור. בסך הכל השקיעה פורטיסימו כ-20 מיליון דולר בטלרד, לפי שווי חברה של כ-100 מיליון שקל, ותחת ניהולה ב-2009-2010 שינתה טלרד מיקוד, ועברה תהליך הבראה מקיף.

מטיוטת התשקיף עולה כי בשנה החולפת נהנתה טלרד מצמיחה של 15% בהכנסותיה, שהצטברו לכ-120 מיליון דולר, ואחרי צמצום הוצאות המימון שלה, בהשפעת היחלשות הדולר הקנדי ביחס לזה האמריקאי, בשורה התחתונה רווחיה כמעט הוכפלו, והתקרבו ל-6 מיליון דולר.

בסיום 2016 היו בקופתה של טלרד מזומנים בהיקף של כ-5 מיליון דולר, והיא עברה להון עצמי חיובי של 3 מיליון דולר. זאת, לצד התחייבויות שוטפות בהיקף של 58 מיליון דולר - חלק ניכר מהן (22.5 מיליון דולר) לבעלי שליטה.

עוד חושפת טיוטת התשקיף כי טלרד שילמה אשתקד יותר מ-7 מיליון שקל (כ-1.9 מיליון דולר) לחמשת בכיריה, ובראשם המנכ"ל בוקשפן, שעלות העסקתו הסתכמה ב-2.4 מיליון שקל (כ-630 אלף דולר) - כולל שכר בעלות של 330 אלף דולר ומענק של 300 אלף דולר.

אירונאוטיקס: הקרנות שיקמו

הנפקת מניות מקדמת גם חברת אירונאוטיקס, יצרנית המל"טים מיבנה, שהחלה היום ברוד שואו לקראת הנפקה והצעת מכר לפי שווי חברה של כ-300 מיליון דולר. במסגרת המהלך המשולב יוצעו לציבור עד מחצית ממניות החברה באמצעות הצעת מכר של בעלי המניות הקיימים.

אירונאוטיקס מכוונת לגיוס של כ-30 מיליון דולר בהנפקת מניות חדשות, ולצדה ימכרו בעלי המניות הגדולים - קרנות המנוף בראשית ו-KCPS (מחזיקות ב-27% כל אחת) וקרן ויולה (24%) - כמחצית מהחזקותיהן.

משפחת שקד, המחזיקה בעוד 15% ממניות אירונאוטיקס, עשויה להצטרף אף היא להצעת המכר, וכך גם מייסד החברה אבי לאומי, והמנכ"ל הנוכחי עמוס מתן, המחזיקים כל אחד באחוזים בודדים מהמניות. סה"כ עשויה הצעת המכר להגיע ל-150 מיליון דולר. את ההנפקה מובילים לאומי פרטנרס, דיסקונט חיתום, מנורה ולידר.

אירונאוטיקס, שהוקמה ב-1998, מפתחת, מייצרת ומשווקת כלי טיס בלתי מאוישים קטנים ובינוניים לצבאות ולגופים אזרחיים בעולם. לאורך השנים הרחיבה החברה את תחומי פעילותה, ובבעלותה מספר חברות בנות שמפתחות ומייצרות שורה של מוצרי הגנה וביטחון נלווים. בקבוצה מועסקים כ-700 עובדים.

בשנים 2011 ו-2012 חוותה החברה משבר קשה, ונאלצה לצמצם באופן משמעותי את מצבת עובדיה, לאחר שפיטרה כ-150 עובדים במספר סבבים. על רקע הקשיים התזרימיים, לקחו הקרנות שהשקיעו בחברה את המושכות לידיהן, הזרימו לה הון, ובמקביל הוחלפו הדירקטוריון וצוות ההנהלה. המהלך הצליח, ובשנים שלאחר מכן התאוששה אירונאוטיקס בצורה מרשימה.

הנפקות טלרד ואירונאוטיקס
 הנפקות טלרד ואירונאוטיקס