אירונאוטיקס מבקשת להנפיק לפי שווי שאפתני של 300 מ' ד'

הכנסות הקבוצה עלו בשנה שחלפה ב-7% להיקף של כ-111 מיליון דולר; הרווח - 18 מיליון דולר

בלון תצפית של אירונאוטיקס / צילום: מצגת החברה
בלון תצפית של אירונאוטיקס / צילום: מצגת החברה

יצרנית המל"טים, חברת אירונאוטיקס מיבנה, פרסמה אתמול (א') טיוטת תשקיף ראשונה והחלה ברוד שואו לקראת הנפקה ראשונה של מניות בתל-אביב, במסגרתה מקווים בעלי המניות הקיימים למכור מחצית מהחזקותיהם בחברה לפי שווי שאפתני של כ-300 מיליון דולר (כ-1.1 מיליארד שקל). מנכ"ל החברה הוא עמוס מתן, והיו"ר שלה הוא מפקד חיל האוויר לשעבר, איתן בן אליהו.

אם המשקיעים המוסדיים ישתכנעו להשקיע באירונאוטיקס לפי השווי המבוקש, הרי שבעלי המניות בחברה, בראשות קרנות המנוף בראשית ו-KCPS (מחזיקות בכ-27% מהמניות כ"א) וקרן ויולה (23.4%), ימכרו מניות קיימות בכחצי מיליארד שקל וירשמו אקזיט מרשים.

החברה עצמה מבקשת להנפיק מניות חדשות בכ-80 מיליון שקל. את ההנפקה מובילה לאומי פרטנרס, לצד דיסקונט חיתום, מנורה, לידר ואפסילון חיתום.

קבוצת אירונאוטיקס, שהוקמה בנובמבר ב-1997 על-ידי אבי לאומי, עוסקת במתן פתרונות מודיעיניים על בסיס מערכות בלתי מאוישות, עם מגוון של מטוסים ללא טייס (מל"טים) בתצורות ויכולות מגוונות, מערכות אלקטרואופטיות וכן מערכות חישה ותקשורת, בלוני תצפית ורחפנים. החברה מפתחת, מייצרת ומשווקת כלי טיס בלתי מאוישים קטנים ובינוניים לצבאות וגופים אזרחיים בעולם. היא נחשבת לחברה הביטחונית החמישית בגודלה בישראל (אחרי התעשיה האווירית, אלביט מערכות, רפאל ותע"ש).

תחום צומח

לאירונאוטיקס מספר חברות בנות: אר.טי (RT) בתחום בלוני התצפית; פוזידרון (PoziDrone) בתחום הרחפנים; קונטרופ (Controp) בתחום מערכות התצפית, העדשות והאלקטרואופטיקה; קומטקט (Commtact) בתחום פתרונות התקשורת וההצפנה, וזנזוטרה (Zanzottera), המתמחה בייצור מנועים עבור מל"טים. החברה האם מייצרת מל"טים, והחברות הבנות מייצרות רכיבים ומוצרים משלימים לפעילותה, כך שכל שרשרת האספקה נמצאת בתוך הקבוצה ללא תלות בגורמים חיצוניים.

מדוחות אירונאוטיקס עולה כי כ-35% מההכנסותיה אשתקד הגיעו מאירופה, 30% מאסיה, 18% מישראל, 10% מאמריקה ו-7% מיבשת אפריקה. לחברה, בה מועסקים כ-660 עובדים, יש כיום 70 לקוחות מ-52 מדינות. מתוכם יש לה שני לקוחות מהותיים, הראשון היה אחראי לכ-20% מההכנסות אשתקד והשני ל-13%, כך שהפסקת ההתקשרות עם אחד מהם מסיבה כזו או אחרת, עלולה להביא לפגיעה קשה בתוצאותיה העסקיות.

תחום הפעילות של אירונאוטיקס נמצא בצמיחה. ממצגת שפרסמה החברה עולה כי בשנת 2016 נאמד שוק המל"טים העולמי בכ-10.7 מיליארד דולר וההערכות הן שהתחום ימשיך לצמוח בשנים הקרובות.

מנייתה של מובילת תחום המל"טים בעולם, נורת'רופ גרומן (Northrop Grumman), עלתה ב-330% בחמש שנים לשווי של 44 מיליארד דולר והיא נסחרת במכפיל רווח היסטורי של 19 (אירונאוטיקס מבקשת להנפיק לפי מכפיל של כ-17 על הרווח הנקי אשתקד).

מניית אלביט מערכות, החברה הציבורית הישראלית המובילה בתחום התעשיות הבטחוניות (עם פעילויות רבות אחרות מלבד תחום המל"טים), עלתה בכ-250% בחמש השנים האחרונות ושוויה מגיע ל-5.1 מיליארד דולר. החברה נסחרת היום במכפיל רווח היסטורי של 22.

הגידול בתעשיית המל"טים משך אליו שחקנים רבים במהלך השנים, וכיום פעילות בתחום כמה עשרות חברות בגדלים שונים מרחבי העולם, מחברות ענק בתחום הצבאי ועד לחברות מתמחות וקטנות שהחלו במוצרים לשוק האזרחי. החברות האמריקאיות שולטות במרבית התעשייה, תודות ליתרונן הביתי בשוק המרכיב כמחצית מהביקוש העולמי בתחום.

באירונאוטיקס מתכננים "להרחיב את האחיזה האסטרטגית והמכירות בשוק האמריקאי, על בסיס הצלחה במכירות המל"טים ללקוחות קיימים. כפועל יוצא בכוונת החברה לרכוש חברה מקומית שתשמש כבסיס לפעילות בשוק זה".

עוד מציינים בחברה כי "לאור ניתוח הפוטנציאל העולמי ובמסגרת מגבלת המשאבים בחברה, החליטה החברה להמשיך ולהעמיק את הפעילות מול מערכת הביטחון בישראל. כמו כן, נותנת החברה דגש מיוחד על חדירה לשוק ההודי, הן באמצעות התקשרות עם מספר חברות מקומיות והן בצורת מענה למכרזים".

נחלצה ממשבר קשה

בשנים 2011 ו-2012 חוותה אירונאוטיקס משבר קשה ונאלצה לצמצם באופן משמעותי את מצבת עובדיה. על רקע הקשיים התזרימיים, החליטו הקרנות שהשקיעו בחברה לקחת את המושכות לידיהן, הזרימו לה הון והחליפו את מנהלי החברה. ההנהלה החדשה הובילה מהלך רה-ארגון בקבוצה ובניית אסטרטגיה חדשה שהניבן תוצאות. מטיוטת התשקיף עולה כי מנכ"ל אירונאוטיקס, עמוס מתן, זכה אשתקד לשכר בעלות שנתית של 932 אלף דולר (שכר בסיס של 440 אלף דולר, מענק בהיקף 159 אלף דולר ותשלום מבוסס מניות בהיקף מוערך של 333 אלף דולר).

הכנסות החברה עמדו אשתקד על כ-111 מיליון דולר, עלייה של כ-7% לעומת 2015. הרווח הגולמי אשתקד עמד על 45 מיליון דולר - כ-40% מההכנסות. בחברה מציינים כי פעילותה מתאפיינות בשיעורי רווח גולמי המשתנים בהתאם לסוג ההתקשרות. שיעור הרווח הגולמי כתוצאה ממכירה בדרך של חוזי הקמה (הכוללים לרוב פיתוח ייחודי לדרישת הלקוח) נע בטווח של 45%-60%, בעוד שיעור הרווח של מכירת מוצרים ושירותים נע בטווח של 20%-30%.

הרווח התפעולי של אירונאוטיקס הסתכם אשתקד ב-18.6 מיליון דולר, עלייה של 18% לעומת 2015 (שנה שבה יותר מהוכפל הרווח התפעולי). בשורה התחתונה רשמה אשתקד החברה רווח נקי של 18.1 מיליון דולר, ירידה לעומת 2015, שבה נרשם רווח חד פעמי של 8.5 מיליון דולר ממכירת פעילותה העסקית של חברת אוריון מערכות מתקדמות הפועלת בתחום המרעומים. עוד עולה מהדוחות כי רווח התפעולי התזרימי (EBITDA) של אירונאוטיקס צמח ב-5% אשתקד והסתכם ב-23.2 מיליון דולר. לחברה הון עצמי של 66 מיליון דולר ו-8.6 מיליון דולר בקופה. צבר ההזמנות שלה בסוף 2016 עמד על 182 מיליון דולר, צמיחה של 34% לעומת סוף 2015.

בעלי מניות: קרן בראשית (27%), קרן KCPS (27%), קרן ויולה (23%) ואחרים (23%)

יו"ר: איתן בן אליהו

מנכ"ל: עמוס מתן

היקף הנפקה: 20-30 מיליון דולר

היקף הצעת מכר: כ-150 מיליון דולר

שווי חברה לצורך ההנפקה: כ-300 מיליון דולר

מספר עובדים: 660

אירונאוטיקס
 אירונאוטיקס