יציבות ברווחי מיטב דש ברבעון: "פירות אסטרטגיית המיזוגים"

במיטב דש ימתינו עד 6 ביוני לראות אם קרן XIO תתקן את ההפרות שנרשמו בהסכם הרכישה של בית ההשקעות ■ בשוק מעריכים כי סיכויי העסקה פחתו

אילן רביב / צילום: איל יצהר
אילן רביב / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות מיטב דש , בניהול אילן רביב, פתח את שנת 2017 עם ירידה קלה ברווח לצד גידול ניכר בהכנסות - במידה רבה בגלל עסקות רכישה ומיזוגים שביצע, תוך שהוא ממשיך במדיניות חלוקת הדיבידנדים (הפעם הודיע על חלוקה של כ-10.2 מיליון שקל). בשורה התחתונה רשם בית ההשקעות ברבעון הראשון השנה רווח נקי של 24 מיליון שקל - מיליון שקל פחות מהרבעון המקביל אשתקד.

מיטב דש, שנמצא בשליטת משפחת סטפק ואלי ברקת, נסחר כיום בשווי של כמיליארד שקל בבורסה, כשברקע מרחפים סימני שאלה סביב העסקה שנחתמה למכירת כל מניות החברה לקרן הזרה XIO, לפי שווי חברה של כ-1.5 מיליארד שקל - עסקה שלדעת רבים, גברו באחרונה הסיכויים שלא תתבצע. לפי שעה, לא תמה התקופה שמיטב דש קצבה ל-XIO לתיקון הפרות בהסכם הרכישה (תסתיים ב-6 ביוני), שקיימות לטענת בית ההשקעות.

לדברי המנכ"ל רביב, "הרבעון הראשון של השנה נפתח בתנופה, הן בתוצאות החברה במגזרי הפעילות המסורתיים והן במנועי הצמיחה. הגיוון העסקי ואסטרטגיית המיזוגים והרכישות שלנו נותנים פירות, והדבר ניכר בתוצאות". ואולם, כאמור, חלק ניכר מ"התנופה" נובע מתשלומים שביצע בית ההשקעות בפועל ובאמצעות מניות.

יציבות בהכנסות תעודות הסל

הכנסותיו של מיטב דש מפעילויות הגמל, ההשתלמות והפנסיה גדלו במידה ניכרת, מ-71 מיליון שקל ברבעון הראשון ב-2016 ל-83 מיליון שקל ברבעון החולף, וזאת בעיקר הודות למיזוג פעילויות הגמל והפנסיה של איילון לתוך מיטב דש, שלא נכללה ברבעון הראשון אשתקד, שבו הסתכמו הכנסות איילון מגמל ופנסיה בכ-16.6 מיליון שקל.

לצד זאת, בתעודות הסל נרשמה יציבות, עם הכנסות של 31 מיליון שקל, לעומת הכנסות של 30 מיליון שקל ברבעון המקביל, כשקרנות הנאמנות של מיטב דש, שזה זמן רושמות ביצועים נאים ביחס למתחרות, רשמו עלייה של כ-10% בהכנסות ל-48 מיליון שקל ברבעון הראשון השנה. בניהול תיקי השקעות נרשמה ירידה קלה בהכנסות ל-7 מיליון שקל בשלושת החודשים הראשונים של 2017.

הכנסות בית ההשקעות גדלו גם הן בעקבות הכנסות של כ-13 מיליון שקל מ"אשראי חוץ-בנקאי", הודות לעסקות רכישה שביצע בית ההשקעות (בחברת פנינסולה וב-eLoan), וגם בשל גידול של כ-19% בהכנסות מחבר הבורסה והברוקראז' המוסדי, שתפחו לכ-19 מיליון שקל ברבעון הראשון השנה.

"העלייה בהכנסות היא בעיקר לאור רכישת פעילות אי-ברוקר במאי 2016 והעלייה בהיקף הפעילות", מסבירים במיטב דש ביחס לברוקראז'. מכירות ביטוח, מכללת מיטב דש והפצת קרנות זרות הניבו לבית ההשקעות הכנסות נוספות של כ-22 מיליון שקל - גידול של כ-69% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הכנסות בית ההשקעות גדלו בסך הכל בכ-22.5% לכ-223 מיליון שקל. הוצאות שיווק, תפעול, הנהלה וכלליות הסתכמו ברבעון בכ-168 מיליון שקל (75% מההכנסות).

הרווח של מיטב דש מגמל, השתלמות ופנסיה הצטמק ברבעון הראשון השנה בכ-29% לכ-10 מיליון שקל. הרווח מניהול קרנות נאמנות ותיקים צמח בכ-11% לכ-20 מיליון שקל. ואילו בתעודות הסל, הרווח לפני מס קטן במעט לכ-14 מיליון שקל, כשהרווח מחבר הבורסה והברוקראז' גדל בכשני שלישים ל-5 מיליון שקל.

תחום האשראי החוץ-בנקאי הניב לבית ההשקעות רווח לא-סמלי של כ-6 מיליון שקל, כששאר הפעילויות תרמו ברבעון הראשון השנה רווחים של כ-10 מיליון שקל, לעומת 3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

ועוד פרט שעליו מדווח בית ההשקעות: בסוף הרבעון הראשון השנה מכר מיטב דש את החזקותיו בחברת אדקו תמורת כ-12.8 מיליון שקל, ו"בעקבות המכירה רשמה החברה רווח לא מהותי בדוחותיה".

תוצאות הרבעון של מיטב דש 5-17
 תוצאות הרבעון של מיטב דש 5-17