כבר לא באים לבנקאים: האפליקציה שמייתרת את חשבון הבנק

"סקוור קש", שחוסכת למשתמשים התקשרות עם בנקים ומאפשרת העברת כספים על סמך שם או מספר טלפון, מתחדשת עם כרטיס אשראי שמחייב את המאזן מיד

אפליקציית סקוור / צילום מסך
אפליקציית סקוור / צילום מסך

הרבה דברים מפלגים את האמריקאים והישראלים בעת האחרונה, אבל על דבר אחד נראה שהרוב מסכימים בכל העולם: כולם סוג-של-שונאים את הבנקים. עמלות השורה המיותרות, עמלות הפקיד ההזויות ובכלל הקונספט שבו הלקוח נותן לגוף מסוים את הכסף שלו, אותו הגוף מרוויח עליו ריבית, ואז עוד גובה מהלקוח עמלות כתוספת. בעמק הסיליקון, מתברר, התופעה הולכת ומצטמצמת.

"תחשוב על זה, הצעירים של היום לא צריכים לפתוח חשבון בנק - הם משתמשים ב'סקוור קש'. שולחים ומקבלים כסף בהודעות טקסט, ויכולים אפילו להוציא כרטיס שמחובר לחשבון הווירטואלי שלהם - בלי שהם אי-פעם פגשו בנקאי או שילמו גרוש לבנק", מספרת בהתלהבות נעה, ישראלית שהתחילה לעבוד לאחרונה ב"סקוור".

"סקוור" - ריבוע בתרגום חופשי - היא חברה שבנתה את שמה בזכות מוצר פשוט שהפך עשרות חנויות קטנות ובתי עסק מזדמנים לכאלה שמקבלים כרטיס אשראי בשנים האחרונות. החברה פיתחה ריבוע פלסטיק קטן המתחבר לכל מכשיר מובייל, והיא מאפשרת להם לגבות תשלום בקלות מלקוחות תמורת עמלות נמוכות מאלה של רוב חברות האשראי - ובעצם לתפעל עסק טוב ומהיר בלי לקנות מכשירים יקרים או לפתוח חשבונות עסקיים מופרזים.

בשנים האחרונות, בחברה מנסים להביא את הפשטות גם ללקוח הפרטי במה שמתפשט בעמק הסיליקון כטרנד החם הבא.

"סקוור קש" היא אפליקציה נוחה במיוחד ש"מתלבשת" על מכשיר הטלפון ומאפשרת תשלום מיידי לחברים ומכרים ללא תלות בחשבון בנק. ההעברה נעשית מיידית לפי מספר טלפון או לפי שם משתמש (אפשר לדעת רק אחד מהם), ובניגוד לאפליקציות כמו פייפאל או וונמו - התשלום אפשרי ישירות ממסך שליחת ה-SMS במכשיר, כך שאפשר פשוט לצרף כסף להודעה.

הפיצ'ר החדש עושה שימוש בעדכון גרסה של אפל, שמאפשר למנף אפליקציות בתוך מנגנון שליחת ההודעות. פשוט בוחרים את סכום הכסף ושולחים כהודעה ליעד.

האפליקציה עוקבת אחר המאזן הכספי, וניתן להשתמש בו כדי להעביר כסף למשתמשים אחרים או להעביר אותו לחשבון בנק קיים (אם יש לכם אחד שברצונכם לעדכן במערכת).

עד כאן אין חידוש גדול מדי - האפליקציה עצמה קיימת כבר כמה שנים והעבירה יותר מ-2 מיליארד דולר בין משתמשים בשנים האחרונות. אבל לצד העברה לחשבון בנק או למשתמשים אחרים, האפשרות החדשה מהשבועות האחרונים היא להזמין כרטיס אשראי מסוג "דביט קארד", שמאפשר חיוב מיידי של המאזן בכל רגע נתון.

האפשרות של הוצאת הכרטיס בעצם מאפשרת להפוך את מסך ההודעות ואת האפליקציה המאוד מינימליסטית הזו לחשבון הבנק של מתבגרים או של מי שעושים את צעדיהם הפיננסיים הראשונים, ללא תשלומי עמלה וללא צורך להגיש בקשה מסובכת לאישור אשראי - תהליך די כואב ומורכב בארה"ב.

"אנשים מתים על זה - לא צריך להסתבך. מספיק שאתה יודע את השם של מי שאתה רוצה להעביר או את מספר הטלפון. אפשר פשוט לשלוח את זה בהודעה בלי לעבור אפליקציה ובלי לגרום לחבר לכאב ראש של כמה ימים עד שהכסף זמין", מסבירה נעה את החידוש. "הכול קל, הכול זמין מיידית, ואפשר פשוט לשלם בכל רגע נתון באמצעות המאזן".

בסקוור, כיאה לסטארט-אפ בעמק הסיליקון, גם השקיעו בחוויית המשתמש - ועל אף שהאפליקציה פשוטה מאוד, גרפיקות מושקעות של מתנה עם סרט שנפתח ושאר אנימציות אחרות שולבו בה כדי להפוך כל תשלום לקצת חווייתי.

בחברה מאמינים מאוד שהפשטות של המוצר תגרום לאימוץ נרחב שלו, ולכן מקדמים את המוצר בהענקה של כסף חינם למשתמשים בשיטת "חבר מביא חבר" - צעד שנכון לעכשיו בהחלט עוזר לפופולריות של המוצר: אם אפשר בהודעת טקסט אחת לקבל כסף חינם ולהימנע מביקורים מיותרים וחיובים מיותרים בסניף הבנק - מי יגיד לא?