פילבר: רצינו לבטל את החדשות בתאגיד ולהפנות הכסף ליצירה

מנכ"ל משרד התקשורת התראיין לאילנה דיין בפסטיבל "שומר מסך" ודיבר על מתווה הפשרה הפוליטי שהוביל למצבו הנוכחי של תאגיד השידור ■ על שבוע השידורים הראשון: "חזרנו לערוץ 1 פחות או יותר - גם עם הרייטינג וגם עם מה שנראה על המסך"

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

מנכ"ל משרד התקשורת,שלמה פילבר, גילה היום (ג') כי במהלך הדיונים על מתווה הפשרה הפוליטי סביב תאגיד השידור עלה רעיון לבטל לחלוטין את שידורי החדשות בטלוויזיה הציבורית, והרעיון היה קרוב לזכות באישורם של כל הגורמים הנדרשים. 

"היה רעיון שבאנו ואמרנו: אין צורך בחברת חדשות טלוויזיונית נוספת, בואו ניקח את הכסף ונפנה אותו ליצירה הישראלית המקורית. דנו בעניין הזה, וזה עשה שכל. דיברנו על זה גם עם היועץ המשפטי לממשלה. ואז היה דיון במשרד המשפטים של כל המשנים (ליועמ"ש), ודווקא אנשים שלא מבינים הרבה בתקשורת אמרו 'זה בלתי חוקתי בעליל', וככה הגענו לאן שהגענו". 

פילבר אמר את הדברים במסגרת ראיון לאילנה דיין בפסטיבל "שובר מסך" שנערך במכללת עמק יזרעאל. עוד לפני כן קיבלה דיין יחד עם צוות התוכנית "עובדה" את פרס "כד החלב" על-שם מוטי קירשנבאום.

בהמשך הוסיף פילבר בעניין תאגיד השידור: "התאגיד כבר קם והתחיל לרוץ, אבל אם זה (הרייטינג שלו) יישאר ב-3%-5%, אפילו 7% רייטינג - ואנחנו יודעים שמעבר לדלת יש כבר חברת חדשות שעומדת לקום בערוץ 20 - אין סיכוי שהוא יצליח לחדור מעבר לנישה שהוא ממילא נמצא בה". 

דיין שאלה את פילבר מה הייתה הטעות הכי גדולה שעשה ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך ההתמודדות שלו בחודשים האחרונים עם סוגיית התאגיד, שעליה הוא כמעט הלך לבחירות, וזה השיב: "במילה של בדיחות? שהוא התערב בזה בכלל. כי לכאורה זה היה החלום הרטוב של גוף תקשורת לקבל פרומו מראש הממשלה 3 חודשים לפני שהוא עולה עד ההשקה שלו. וכשראינו את התוצאה של השבוע האחרון, אז כנראה שהקלפים של נתניהו לא מספיק חזקים. חזרנו לערוץ 1 פחות או יותר - גם עם הרייטינג וגם עם מה שנראה על המסך". 

פילבר הוסיף עוד כי לדעתו הקרב סביב תאגיד השידור היה בעיקר קרב על השליטה בין עיתונאי תל-אביב לעיתונאי ירושלים (הכוונה לעיתונאי גלי צה"ל מול עיתונאי רשות השידור), שנע סביב השאלה מי ישתלט על המהלך הזה ויוכל לחלק לחברים שלו את 700 המשרות שהמדינה הקצתה לנושא.

"ואתה יכול להגיד שזה מה שעשו גיל עומר ואלדד קובלנץ?", שאלה אותו דיין.

"זה לא ככה", השיב פילבר, "(אבל) אלדד לא היה מוכן כמעט למנות אף סמנכ"ל שהוא לא הכיר קודם. אלדד בחור מצוין, הוא מוכשר, אחד מאנשי התוכן הטובים בישראל. אני חושב שהוא עשה טעות, כמו שכל אחד עושה. ואני אומר בצער שהמועצה כשלה לחלוטין בתפקידה, או יותר נכון: הרציונל שקבע בחוק שמועצה ציבורית מהסוג הזה תהיה הרגולטור, כשל לחלוטין. גיל עומר הוא בחור מוכשר, אבל הייתה איזו סימביוזה חזקה מדי עם אלדד, והוא בעצם עמד והגן עליו. אני יודע מידיעה פנימית שלא כל מה שקורה בתאגיד מפוקח במועצה, או שהיא יודעת עליו מלכתחילה".

בהמשך נשאל פילבר גם על המהלך של פיצול ערוץ 2, שצפוי בנובמבר. בתשובה לשאלת דיין אם יש עוד משהו שיכול לעצור את המהלך - הוא השיב שלא, וכך גם בתשובה לשאלה לגבי הרצון של משרד התקשורת ושל ראש הממשלה למנוע את המצב שעומד לשרור לפי החוק הנוכחי, שלפיו חדשות 2 ישדרו במשך 3 שנים גם בערוץ של קשת וגם בערוץ של רשת.

"בחוק זה קיים, ואנחנו לא משנים אותו", אמר פילבר. "זה יסתיים ב-2020, כנראה אחרי שנתניהו ייבחר לקדנציה הבאה, וזה כבר לא רלוונטי", הוסיף בחיוך.