הבית הלבן: טראמפ התחייב לשמור על היתרון האיכותי של צה"ל

עפ"י הודעה לסיכום שיחת טראמפ-נתניהו, נשיא ארה"ב קידם בברכה את צעדי הקבינט הביטחוני לשיפור הכלכלה הפלסטינית ■ "בניית יכולות צבאיות חזקות שיגנו על ישראל מפני תוקפנות איראנית"

קבלת הפנים לנשיא דונאלד טראמפ בשדה התעופה / צילום: רויטרס
קבלת הפנים לנשיא דונאלד טראמפ בשדה התעופה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, התחייב לשמור על היתרון האיכותי של צה"ל והדגיש את המחויבות האמריקאית לביטחונה של ישראל בשיחתו אתמול (ב') עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו - כך נאמר בהודעה של הבית הלבן לסיכום השיחה בין שני המנהיגים. ההודעה פורסמה לאחר שטראמפ המריא מישראל בדרכו לרומא.

ההודעה מציינת כי טראמפ ונתניהו איששו את "הקשר המיוחד" בין שתי המדינות ודנו בתכניתם המשותפת לשפר עוד יותר את היחסים על-ידי התמקדות בהגברת שיתוף-הפעולה במגוון נושאים, לרבות ביטחון אזורי וביטחון סייבר, סחר, טכנולוגיה, חדשנות ומחקר.

הנשיא וראש הממשלה הסכימו על הצורך להתמודד עם איראן והארגונים עושי דברה, לרבות "בניית יכולות צבאיות חזקות שיגנו על ישראל ועל האזור מפני תוקפנות איראנית". בהודעה לא צוין האם "היכולות הצבאיות החזקות" יהיו תוספת ליכולות הקיימות של צה"ל או שמדובר בהתעצמות של ארה"ב במזרח התיכון.

טראמפ ונתניהו הביעו שביעות-רצון מגינוי הטרור והקיצוניות שיצא מפסגת ריאד והתחייבו לפעול יחדיו למיגור ארגוני הטרור, נאמר בהודעת הבית הלבן. טראמפ ציין את האינטרסים המשותפים בין ישראל למדינות ערב, אינטרסים שעשויים לסלול את הדרך לשותפויות חדשות באזור. נתניהו, מצידו, הביע את שאיפתו לשפר את יחסי ישראל עם מדינות ערביות.

שני המנהיגים הסכימו על הצורך לשים קץ לאלימות בסוריה ולהתקדם לקראת פתרון פוליטי לעם הסורי לשקם את חייו ולחזור לחיות בסביבה בטוחה, נאמר עוד בהודעה.

הנשיא וראש הממשלה דנו על הצורך להתקדם לקראת משא-ומתן לשלום בין ישראל לפלסטינים, אומרת ההודעה (אך ההודעה אינה מציינת שהושגה הסכמה בנושא זה, כמו, למשל, בפסקה קודמת של הטקסט שבה נאמר "הנשיא וראש הממשלה הסכימו על הצורך להתמודד עם איראן"). טראמפ אישש את אמונתו ששלום אפשרי - לא רק בין ישראלים לפלסטינים אלא גם בחלקים גדולים של המזרח התיכון.

עוד נאמר בהודעה כי טראמפ קידם בברכה את הצעדים שנקט הקבינט הביטחוני לשיפור הכלכלה הפלסטינית. הוא ציין כי יצירת הזדמנויות כלכליות לפלסטינים תגדיל את סיכויי השלום.