פסטיבל "לילות רמדאן": סיבוב בסימן קירוב לבבות ברהט

חג הרמדאן בפתח ותושבי הערים והכפרים המוסלמים פותחים את השערים ואת הדלתות לביקורים, לסיורים ולאירוח בבתים

רמדאן / צילום: עדי סגל

שעות אחר הצהריים ברהט. היישוב הגדול ביותר של הבדואים בישראל, שהיא העיר הבדואית היחידה בארץ, די רגוע. התנועה ברחובות לא סואנת מדי, השוק כבר סגור חלקית, החנויות עדיין פועלות, וגם רוכלים פזורים פה ושם מציעים פירות, ירקות ושאר מרכולת. אנחנו פוסעים בין המתנ"ס לחנות התבלינים ולשוק, והחבורה המוזרה שלנו מושכת תשומת לב - לא רגילים כאן לכתבי תיירות חמושים במצלמות, בפנקסים ובמיקרופונים, וגם לא רגילים כל-כך למטיילים מבחוץ. במתנ"ס מקבלת את פנינו גוורדיה של מכובדים, עם ראש העיר טלאל אל קרנאווי, סגנו עטא אבו מדיעם, מנהל המתנ"ס פואד זיאדנה, ג'לילה אל קרנאווי ממעו"ף, שמקדמת תיירנים מקומיים, ואילהאם אל קמלאת, מדריכה מקומית שובת לב. ריכוז אנשי המפתח מחדד את חשיבות האירוע בימים שבהם מנסים להנביט ניצני תיירות ולהתניע מהלכים בתקופה שאינה פשוטה לשום מגזר במדינה הזו.

רהט תארח בפעם השנייה את פסטיבל "לילות רמדאן" - סיורי ערב מיוחדים באווירת החג שיפגישו בין מוסלמים ליהודים (וגם נוצרים יתקבלו כמובן בברכה) וימחישו להם איך נראה הרמדאן מבפנים. נפגשנו לקפה ולשיחה במתנ"ס המקומי וראש העיר שטח את תפיסתו: "הסיורים הם פרויקט חברתי חשוב והמוטו הוא לקרב לבבות ולמגר את התדמית השלילית שדבקה ברהט, כדי שהדור הבא יגדל למציאות אחרת. צריך יסודות מאחדים ולא בדלנות, לחזק את הקשר ולהדגיש את הצד המאחד והמלכד". על שאלת הפוטנציאל התיירותי בעיר הוא משיב שזה קיים, אך הוא בחיתוליו ומתפתח לאט ויש תוכניות עתידיות. בינתיים, ניכרת תנועת מבקרים מהסביבה בעיר - בשוק, במסעדות ובבתי הקפה.

יצאנו אל העיר. ברחבת המרכז המסחרי הסמוכה קיפלו סוחרים אחרונים את הדוכנים ומבין המבנים הגענו אל נשאת אל מטאלקה ודוכן הקטאיף - אחד מסמלי הרמדאן הבולטים. הקטאיף הוא מעין פנקייק קטן שקונים כחומר גלם ומכינים בבית. יש לאל מטאלקה מיומנות מרשימה במזיגת הבלילה בדייקנות ותוך דקות יש לנו מארז של קטאיף שנוכל למלא בהמשך.

בטיבה - חנות התבלינים של פאדי מסמרה - שמענו על השינויים בהרגלי האכילה והצריכה בתקופת הרמדאן. "יש מאכלים אופייניים והרבה מתוקים", הוא מספר, "ולכן נערכים אליו אחרת. האנשים מוציאים יותר כסף בחג וקונים הרבה תבלינים כי כל יום צריך לבשל מאכלים חדשים". זו הסיבה שהחנות שלו מלאה מיני פירות יבשים ודברי מתיקה, וצריך כוחות של ברזל לעמוד בפני אינסוף הפיתויים.

ליד החנות מתכונן השוק העירוני לסגירה, אבל בדוכנים שעדיין פתוחים יש ערב רב של מוצרים, מפירות וירקות, דרך כלי בית, צעצועים, בגדים ועוד. השוק פעיל כל השבוע, ולא צריך לחכות לרמדאן כדי לגלות אותו. בשעות אלה בתקופת הרמדאן הרחובות מתרוקנים, והתושבים מתכנסים בבתיהם ומתכוננים לאיפטאר - ארוחת סיום הצום. כדי להתרשם מארוחה שכזו, אנחנו נוסעים אל רהט ב' - שכונת ההרחבה, עם אילהאם אל קמלאת ממדריכות הסיורים. אל קמלאת היא טיפוס תוסס ואנרגטי, דעתנית ורהוטה שקשה לא להתאהב בה. היא ויתרה על עבודה מסודרת לטובת שינוי והפכה למדריכה עצמאית שמיטיבה לתאר באותנטיות את המציאות המורכבת בעיר ואת מנהגי החג. "רמדאן", היא אומרת, "פירושו החום הלוהט, החודש התשיעי בלוח השנה המוסלמי, והצום הוא אחד ממצוות האסלאם". לדבריה, זהו חג משפחתי שבו אדם צריך לבקר את קרוביו ולעשות רק טוב כדי שיסולח לו. והנשים? הן צמות באישור הבעל וברמדאן יכולות לבקר במסגד.

בביתם של סולימאן ודוניה אל קרינאווי ממתינה לנו סעודה בסגנון האיפטאר, עם שפע מאכלים ולב פתוח של בני המשפחה. אחרי הארוחה מדגימה לנו דוניה סדנת קטאיף ומאפשרת גם לנו למלא (במה שאוהבים ובעיקר באגוזים, קוקוס וגבינה, להדק, לאפות ולטבול בסירופ סוכר עד הסוף המתוק והטעים. משפחת אל קרינאווי היא אחת המשפחות המארחות שבתום הסיור יגיעו אליה המטיילים לארוחה אותנטית דשנה ויזכו לאירוח מכל הלב ולמפגש של היכרות.

סיורי לילות הרמדאן יתחילו בפארק התעשייה עידן הנגב שממזרח לעיר, שם יתקיים שוק יזמים ותהיה קבלת פנים עם ראש העיר, שלא מוותר על כל מפגש בלתי אמצעי עם המטיילים. משם ייצאו הסעות מאורגנות בליווי מדריכים מקומיים אל העיר וכל קבוצה תדגום ארבע סדנאות (בסבב): דבקה, הכנת קטאיף, מופע מוזיקה עם כיתת כנריות וסיור בשוק ובחנות תבלינים, ולסיום בבית אחת המשפחות - ארוחת איפטאר ושיחה. בסוף הארוחה יתקבצו כולם במתנ"ס, שם ייערך ערב מוזיקה, שירה ותרבות בדואית. העלות (100-45 שקל) מיועדת למשפחות המארחות לכיסוי העלויות (31.5, 1.6 ו-3.6 בהרשמה: www.ramadan-nights.co.il).

לצד המורשת הבדואית העשירה ברהט, יתקיימו גם ברחבי הכפרים והערים בגליל ובשרון סיורים שייקחו את המטיילים למסע בין מסורות וטעמים בלילות הרמדאן, שיחול השנה מ-27.6-27.5. על המיזם מנצח פורום "דרכים שלובות", שמאגד עמותות תיירות מקומיות ומנגיש את מנהגי החג לציבור הישראלי. גם בסיורים אלה יבקרו המטיילים בכפרים ובערים, בשווקים, בבתי תושבים ובמסגדים, מכפר קאסם, דרך נצרת ועד סחנין - כל יישוב וייחודו (125 שקל לאדם, לפרטים ולהרשמה: www.shared-tourism.org.il).