פתרון האמוניה, גרסת המדינה: מפעל בדרום, אנייה מול חיפה

מנכ"ל האוצר כינס דיון בהשתתפות נציגי האוצר, המשרד להגנת הסביבה, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד רה"מ, המל"ל, פיקוד העורף, משרד המשפטים, רשות ההגבלים ומינהל מקרקעי ישראל

מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג

משרד האוצר פרסם היום (א') הודעה לעיתונות, לפיה "מסתמן פתרון ארוך-טווח מוסכם בין משרדי הממשלה לאספקת האמוניה למשק".

לפי ההודעה, מנכ"ל האוצר כינס דיון בנושא האמוניה בהשתתפות נציגי משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד ראש הממשלה, המל"ל, פיקוד העורף, משרד המשפטים, רשות ההגבלים העסקיים, מנהל התכנון ומינהל מקרקעי ישראל.

בדיון התברר כי הפתרון בעל ההתיכנות הגבוהה ביותר לקבלת אישור מכל משרדי הממשלה, הוא הפתרון המשלב הקמת מפעל ליצור אמוניה בדרום, לצד הצבת אניית אמוניה בהיקף מצומצם מול חופי חיפה. לפי הודעת האוצר, פתרון זה לא ידרוש כל מימון מתקציב המדינה, יתרום ליצירת תחרות בין ספקי האמוניה יצמצם שינוע האמוניה בכבישי הארץ ויעודד פיתוח כלכלי בדרום הארץ.

עם זאת, האוצר מדגיש כי הדיון שהתקיים לא עסק במציאת פתרון קצר-טווח לבעיית האמוניה, וכי "נושא זה ידון בנפרד על ידי המשרד להגנת הסביבה ומשרד ראש הממשלה". 

המדינה אמורה למסור את הפתרון המועדף עליה במשבר האמוניה בג"ץ עד 1.6. זאת לאחר שבג"ץ הקפיא את הצו לריקון מכל האמוניה שבבעלות חיפה כימיקלים.