בלי מכרז: משרד החינוך יתקשר עם "תעשידע" ב-77 מ' ש' לשנה

החוזה, האמור להיחתם עם עמותה של התאחדות התעשיינים, הוא לתוכנית לחשיפת תלמידים לתעשייה ■ איגוד לשכות המסחר לבנט: יש עוד גופים שיכולים לבצע זאת; הורה על ביטול ההתקשרות ועל פרסום מכרז כדין

נפתלי בנט / צילום: רוני שיצר
נפתלי בנט / צילום: רוני שיצר

משרד החינוך מתכוון להתקשר עם העמותה "תעשידע" של התאחדות התעשיינים, במסגרת תוכנית המשלבת תלמידים מבתי ספר ברחבי הארץ בתעשייה, וזאת ללא מכרז ותוך הכרה בתעשידע כ"ספק יחיד".

ההיקף הצפוי של ההתקשרות בין משרד החינוך לבין תעשידע הוא יותר מ-77 מיליון שקל לתקופה שבין יולי 2017 לאוגוסט 2018.

ההסכם, שפרטיו הובאו לידיעת "גלובס", יאפשר למשרד החינוך להאריך את תקופת ההתקשרות שלו בנושא עם העמותה לתקופה של שנתיים נוספות ובהיקפים כספיים דומים, ואף להרחיב את היקף הפעילות בעוד כ-30%. על פי חלק מההערכות, עם הרחבת ההתקשרות והארכתה, היקפה הכספי עשוי להסתכם במאות מיליוני שקלים.

תעשידע היא עמותת החינוך של התאחדות התעשיינים, המרכזת את פעילותה בתחום התשתית האנושית במגזרי התעשייה השונים. מנכ"לית העמותה היא אביבה מישאל.

על פי ההסכם, בתקופת ההתקשרות בין משרד החינוך לתעשידע, העמותה תפעל להבאת תלמידים לסדנאות ייעודיות, למפעלים ולמכללות טכנולוגיות - תוך שילובם בעבודה בתעשייה במסגרת לימודיהם. זאת, במטרה לחבר את התלמידים לסוג תעשייה הרלוונטי לתחום לימודיהם, לפתח בקרבם עמדות חיוביות כלפי עולם התעשייה ולעודד אותם להשתלב בו בעתיד. ברקע הדברים יש ממצאים שעולים ממחקרים שנעשו בעבר, ולפיהם תנאי למערכת חינוך טכנולוגיות מקצועית ואיכותית הוא שילוב בין בית הספר לעולם העבודה.

עוד עולה מהתוכנית המתגבשת כי במסגרת הפעלתה תלמידי תיכונים יתנסו בעבודה מעשית במפעלים ואילו תלמידים מבתי ספר יסודיים ומחטיבות ביניים ייחשפו לתחומי המדע והטכנולוגיה. ההסכם החדש מתגבש כשברקע מחסור חריף ומתמשך בבעלי מיומנויות במקצועות השונים בתעשייה - מצב שהוביל לקשיים של תעשיינים לאייש משרות רבות בקווי ייצור. בסקרים תקופתיים שעושה התאחדות התעשיינים, כ-80% מהתעשיינים מדווחים כבר מספר שנים על מחסור קבוע בידיים עובדות.

על רקע ההתקשרות הצפויה בין משרד החינוך לתעשידע, תוך הכרה בה כ"ספק יחיד" וללא מכרז שיזמין הצעות מגופים רלוונטיים נוספים, כמו מרשתות החינוך הטכנולוגי ובהן עמל ואורט או מהמכללה למינהל, פנה בימים האחרונים נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, לשר החינוך, נפתלי בנט, בדרישה לבטל את ההתקשרות עם תעשידע: "היקפה הכספי של ההתקשרות שמשרד החינוך מבקש להתקשר בה עם תעשידע בפטור ממכרז הוא עצום, ויכול להגיע לאחר הארכות והרחבות ל-275 מיליון שקל", טען לין .

"מתן פטור ממכרז בהיקף כזה ובנושא כה מהותי הוא בעיני חמור מאוד ובלתי מוצדק בעליל, כשיש בישראל ארגונים אחרים, כשירים מאוד, בעלי ניסיון ומיומנות, המסוגלים להעניק לחינוך טכנולוגי עשיר ברמה גבוהה (...) לא ייתכן שמערכת החינוך תנהג איפה ואיפה ומלכתחילה 'תסמן זוכה' באמצעות פטור ממכרז בנושא בעל חשיבות כה גדולה".

לין כיהן בכנסת ה-12 כיו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט והיה אמון על חקיקת חוק חובת המכרזים. לדבריו, ההסכם המתהווה בין משרד החינוך לתעשידע מהווה "הפרה בוטה של המטרה המרכזית של חוק זה, שכוונתו היתה לתת הזדמנות שווה לכל המתמודדים המתאימים במסגרת המכרזים שמפרסם המגזר הציבורי".

בימים האחרונים פנו בנושא זה לגורמים המקצועיים במשרד החינוך גם מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, דן כרמלי, ומנכ"ל המכללה למינהל, רוני דיוה. בפנייתם הבהירו השניים כי "תעשידע אינה ספק יחיד, וישנם עוד ספקים אחרים ובהם המכללה למינהל ואיגוד לשכות המסחר שמסוגלים לבצע את התוכנית האמורה (...).

"קיימים לא מעט גופי הכשרה ומוסדות לימוד פרטיים במשק, חלקם גם עסקים קטנים ובינוניים, שעוסקים בהכשרות מקצועיות בענפי המסחר והשירותים וקשורים לענפים המיוצגים על ידי איגוד לשכות המסחר. מדוע לא לאפשר לאלו המתמחים בכך לתת את השירות הטוב ביותר באופן ישיר ולאפשר להם להתחרות על בסיס שוויוני ולהציע את שירותיהם למדינה?"

גורמים המקורבים להתאחדות התעשיינים הגנו היום (א') על החלטת משרד החינוך להתקשר עם תעשידע בלי מכרז וזאת בנימוק שמדובר בגוף היחיד בארץ "שיודע לעשות את העבודה הזאת, ויש לו את הכלים המתאימים לכך".

מתעשידע לא נמסרה התייחסות לדברים.