מנכ"ל מכון התקנים: סכנת סגירה למכון - בשנים הקרובות

על רקע המאבקים בהנהלת מכון התקנים, מזהיר המנכ"ל שעומד לפני פיטורים מליקויים בהסכם הקיבוצי החדש שגובש וקורא לוועד הפועל לא לאשר אותו

"ללא שינוי במבנה הארגוני, ללא שינוי ההסכם הקיבוצי הרב-שנתי וללא קביעת תוכנית אסטרטגית - קיימת סכנת סגירה למכון התקנים כבר בשנים הקרובות", כך הזהיר מנכ"ל מכון התקנים, פנחס שחר, במכתב ששיגר לחברי הוועד הפועל של המכון: "בשנת 2018 יגיע המכון לגירעון תפעולי שילך ויצבור תאוצה לקראת שנת 2020: תזרים המזומנים עתיד להיפגע, בנוסף לשינוי בהתנהגות הלקוחות שלא יסכימו יותר ל'תשלום מראש'. על הוועד הפועל לדון במצב מסוכן זה. בהנחה שיינתן לי זמן מספיק, אציע חלופות על מנת להימנע מקריסה תזרימית".

מכתבו של שחר לחברי הוועד הפועל של מכון התקנים נכתב על רקע המחלוקת החריפה בינו לבין חלק מחברי הוועד שאישרו בשבועות האחרונים ליו"ר המכון, אורי דורי, לזמן אותו לשימוע לפני הפסקת עבודתו. השימוע נקבע למחר (ב'), אך לא ברור אם יתקיים, שכן בימים האחרונים נפתח הליך גישור בין הנהלת המכון לבין שחר, במסגרתו הצדדים אמורים לקבוע את תנאי סיום העסקתו.

גורמים במכון התקנים טענו בשבוע שעבר ב"גלובס" כי ההחלטה להפסיק את כהונתו של שחר בתפקיד מנכ"ל המכון התקבלה בנימוק שאינו מקדם את הרפורמה במכון התקנים ולא נקט במהלכים להכנתו לקראת פתיחת שוק התקינה בארץ לתחרות עם מעבדות תקינה פרטיות. תחרות זו צפויה להיפתח באוקטובר הקרוב.

שחר מונה לתפקיד בספטמבר האחרון. במכתבו לחברי הוועד הפועל כתב כי "כאיש ביצוע, נטול גינונים פוליטיים, אני עובד במרץ רב כדי להבטיח את עתידו של המכון ולבצע בדייקנות את הוראותיכם: כיבדתי את אשר היו"ר, אורי דורי, ביקש ממני לעשות, סמכתי על ניסיונו הציבורי ועל היותו 'מר בנייה' בישראל והייתי משוכנע שכל בקשותיו ופעולותיו נעשות על פי החלטתכם ובידיעתכם, והסקתי שהדברים נעשים ברשות ובסמכות".

בהמשך מכתבו מציין שחר כי "הדברים התפתחו לכך שנכון להיום היו"ר (אורי דורי, י"א) לא הביא לדיון בוועד הפועל את הנושאים המהותיים והגורליים לעתיד המכון".

נוסף על החשש מ"קריסה תזרימית" של מכון התקנים, המנכ"ל שחר הזהיר במכתבו את חברי הוועד הפועל מפני ההסכם הקיבוצי המיוחד המסדיר את סיום עבודם של מאות מעובדי מכון התקנים - מתוקף הרפורמה המקיפה שנעשית בו. "לדעתי, אסור שטיוטה זו תיחתם", הזהיר והוסיף: "המטרה המוסרית של ההסכם תושג: הבטחת ביטחונם הכלכלי וזכויותיהם של העובדים שייאלצו לפרוש, יחד עם זאת, אין בהסכם כדי להבטיח את מימושה של המטרה העיקרית, שהיא יכולתו של המכון להתמודד בהצלחה עם שינויים מבניים בענף התקינה - כשייפתח שוק בדיקות היבוא לתחרות. טיוטת ההסכם לא מבטיחה זאת".

עיקרי טיוטת ההסכם הקיבוצי במכון התקנים פורסמו ב"גלובס" לפני כחודש וחצי. לפי אחד הסעיפים בהסכם, במקרה שתתגלע מחלוקת בין הנהלת המכון לבין ועד העובדים שלו בנוגע לזהותם של עובדים המועמדים לפיטורים - יו"ר המכון דורי ויו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן, ישמשו בוררים לעניין זה. על כך העיר שחר במכתבו לוועד הפועל כי "לדעת מומחים שהתייעצתי איתם, אין מקרה דומה ביחסי עבודה שבו ניתנת לשני אנשים פוליטיים הזכות להכריע לגבי גורלו של עובד בודד".

עוד העיר שחר על טיוטת ההסכם הקיבוצי כי הוא נעדר התייחסות ליכולתו של המכון לבצע שינויים ארגוניים: "גם בעתיד תישאר פעילות המכון כפופה להסכם הקיבוצי הישן. ההסכם אינו מאפשר גמישות ניהולית וניידות עובדים ואין מחויבות של ההסתדרות ושל נציגות העובדים לתמוך בתכוניות הארגוניות והעסקיות של המכון".