עוה"ד ברק טל ומאיר מזרחי מובילים במירוץ לביהמ"ש העליון

בוועדה לבחירת שופטים תרים אחר עו"ד מהשוק הפרטי, "דמוי יורם דנציגר", שהקדנציה שלו בעליון נחשבת למוצלחת מאוד ■ ההחלטה למנות עו"ד מהשוק הפרטי מקובלת על שרת המשפטים שקד, על נשיאת העליון נאור ועל הנשיאה הבאה חיות

ברק טל ומאיר מזרחי / צילומים: איל יצהר
ברק טל ומאיר מזרחי / צילומים: איל יצהר

ברק טל ומאיר מזרחי, הם שני עורכי הדין מהשוק הפרטי המובילים, לפי שעה, בהתמודדות על כיסא השיפוט המתפנה בבית המשפט העליון, עם פרישתו של השופט יורם דנציגר בחודש פברואר 2018 - כך נודע ל"גלובס".

נזכיר כי טרם מינויו לעליון בנובמבר 2007, עמד השופט דנציגר משך שנים בראש משרד עורכי דין יחד עם שותפיו, בהם עו"ד אביגדור (דורי) קלגסבלד. כעת מחפשים בוועדה לבחירת שופטים מועמד מהשוק הפרטי, "דמוי דנציגר", שהקדנציה שלו בעליון נחשבת מוצלחת מאוד (למרות המהמורה שהתגלעה בדרך בדמות קשריו עם ראש עיריית בת-ים לשעבר, שלומי לחיאני).

ההחלטה למנות עורך דין מהשוק הפרטי לעליון במקום דנציגר, שהחליט לפרוש משיפוט בגיל 64 מסיבות אישיות, מקובלת על שרת המשפטים, איילת שקד; על נשיאת בית המשפט העליון בהווה, מרים נאור; על הנשיאה הבאה, אסתר חיות; וכמובן שגם על לשכת עורכי הדין, שמעוניינת שנציג הציבור שהיא מייצגת ימונה לעליון.

עו"ד ברק טל הוא שותף בכיר במשרד יגאל ארנון ושות', אחד ממשרדי עריכת הדין המסחריים הגדולים בארץ. ב-2012 נבחר טל על-ידי יועצים משפטיים פנימיים של תאגידים שונים ברחבי העולם כליטיגטור המוביל בישראל. הקריטריון המרכזי להענקת הפרס הוא "היכולת להוסיף ערך אמיתי לעסקם של הלקוחות, מעל ומעבר לשחקנים אחרים בשוק".

ואכן, לטל יש ניסיון רב בתחומים מגוונים של ליטיגציה אזרחית-מסחרית, לרבות דיני חוזים, דיני חברות, דיני בנקאות ועוד. תחום התמחות ייחודי בו עוסק טל הוא תביעות ייצוגיות. בנוסף עוסק ברק בהגנה על נאשמים בעבירות "צווארון לבן".

בשנים 2002-2008 כיהן טל כחבר בית דין וכאב בית דין בבית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין, והוא שימש גם כשופט בבית הדין המשמעתי הארצי (לערעורים) של לשכת עורכי הדין. טל, שרכש את השכלתו המשפטית באוניברסיטת תל-אביב, גם מרצה בלימודי תואר שני בפקולטה למשפטים של האוניברסיטה התל-אביבית.

עו"ד מאיר מזרחי הוא הבעלים של משרד בוטיק, מהמובילים בתחום המיסוי (מיסוי מקרקעין, מס הכנסה ומע"מ). המשרד מציע ללקוחותיו ליווי מיסויי מלא החל משלב תכנון העסקה (ייעוץ מיסויי וחוות-דעת) וכלה בדיונים מול רשויות המס (דיוני שומות, השגות וניהול הליכים בערכאות השונות).

מזרחי שימש בעבר כמנהל תחום מיסוי מקרקעין בנציבות מס הכנסה וכיועץ משפטי למשרדי מיסוי מקרקעין ופקידי שומה. הוא חיבר את הספר מיסוי הפקעת מקרקעין, והוא מרצה באקדמיה ובלשכות המקצועיות, כגון לשכת רואי החשבון, לשכת עורכי הדין, לשכת השמאים ולשכת המתווכים. מזרחי הוא גם בעל טור שבועי בענייני מיסוי ומשפט ב"גלובס".

מזרחי מגיע מהציבור הדתי-לאומי, והוא חובש כיפה. מתנגדיו של מזרחי טוענים כי הוא לא בעל שיעור-קומה משפטי מספק לכהונה בבית המשפט העליון.

אבל לא רק ד"ר יורם דנציגר פורש במהלך 2018 מהעליון, אלא גם השופט אורי שהם. שהם צפוי לפרוש בחודש אוגוסט, בהגיעו ל-70 - גיל הפרישה של שופטים. במקום שהם צפוי להתמנות לערכאה העליונה אחד השופטים בבתי המשפט המחוזיים ברחבי הארץ.

אחד המועמדים המובילים להחליף את שהם, הוא פרופ' עופר גרוסקופף, שופט בית המשפט המחוזי במחוז המרכז. פרט להיותו שופט מקצועי ומוערך בעל מזג שיפוטי ויושרה, היתרון הגדול של גרוסקופף על פני מתחריו במירוץ לעליון היא מומחיותו בכלכלה. גרוסקופף רכש את השכלתו המשפטית-כלכלית באוניברסיטת הרווארד היוקרתית בארה"ב ובאוניברסיטת תל-אביב, והוא מתמחה בתביעות ייצוגיות ותביעות נגזרות שתפסו מקום חשוב במשפט הישראלי. גרוסקופף הוא גם מועמד שמקובל על נאור וחיות.

עם זאת, בניגוד לפרסומים בימים האחרונים, גרוסקופף אינו מועמד ודאי להחליף את השופט שהם, ולפחות בשלב זה אין הסכמה על מינויו לעליון. יותר מגורם אחד הקשור לעבודת הוועדה לבחירת שופטים הכחיש היום (ב') בפנינו בתוקף את הפרסום, שלפיו שקד ונאור כבר הגיעו להסכמה על מינויו.

כמו בסבבי המינויים האחרונים, שני המינויים הקרובים לעליון ייעשו במסגרת עסקת חבילה בין נאור וחיות לבין שקד ובמעורבות לשכת עורכי הדין והפוליטיקאים חברי הוועדה. גרוסקופף, המקובל על נאור וחיות, נחשב לשופט אקטיביסט, והוא יקודם לעליון רק אם שקד "תקבל בתמורה" מינוי של שופט שמרן המקובל עליה.

לפי ההערכות, אם ברק טל ימונה על טיקט עורך הדין מהשוק הפרטי, סיכוייו של גרוסקופף להתמנות יירדו, שכן שקד לא רואה את טל כמי שצפוי להיות שופט שמרן. לעומת זאת, אם יוחלט לבחור בעו"ד מאיר מזרחי לעליון, יגדלו סיכוייו של גרוסקופף להתמנות, שכן מזרחי מגיע מהציבור הדתי-לאומי - אותו ציבור המזוהה עם מפלגתה של שרת המשפטים, והוא נחשב למועמד מועדף על שקד.

השופט גרוסקופף ועורכי הדין מזרחי וטל אינם השמות היחידים המוזכרים בבורסת שמות המועמדים לעליון בסבב הבחירה הקרוב. בין השאר אפשר להזכיר גם את השופטים גלעד נויטל, קובי ורדי, שאול שוחט, מיכל אגמון-גונן, וחאלד כבוב,מבית המשפט המחוזי בתל-אביב; ואת השופטים רם וינוגרד ומשה סובל מהמחוזי בירושלים.

עוד קודם להחלטה על שני המינויים לעליון, יצטרכו שרת המשפטים שקד ונשיאת העליון נאור לפתור ביניהן את הוויכוח בסוגיית הסניוריטי ולבחור רשמית באסתר חיות למחליפתה של נאור בראשות העליון.

נזכיר כי בשבוע שעבר התגלעה מחלוקת חדשה בין שקד לנאור סביב נוהג "הסניוריטי", שלפיו השופט הוותיק ביותר בבית המשפט העליון מתמנה לנשיא העליון. בעוד שנאור וחבריה לערכאה העליונה תומכים בהמשך נוהג הסניוריטי - שקד מפקפקת בו ומבקשת לקיים דיון עקרוני בסוגיה ולבחון את נחיצותו.

על הרקע הזה הגיש ח"כ יואב קיש מהליכוד הצעת חוק לביטול נוהג הסניוריטי. קיש מציע שנשיא העליון ייבחר על-ידי הכנסת בהצבעה חשאית. עם זאת, לפי ההערכות, סיכויי ההצעה להפוך לחוק נמוכים מאוד, וחיות, שהיא מועמדת יחידה להחליף את נאור, תהיה נשיאת העליון הבאה.