"שוק ההון בבעיה - הזרים לא מסתערים, והישראלים פוחדים"

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, בכנס איגוד החברות הציבוריות: "רוב המשקיעים רצים לנדל"ן - ייתכן כי הם לא מבינים איזו הזדמנות השקעה יש פה"

אלי גרונר / צילום: תמר מצפי
אלי גרונר / צילום: תמר מצפי

"שוק ההון הישראלי בבעיה. אין הסתערות משקיעים על הבורסה בת"א והציבור בארץ פוחד ממנה. הרוב רצים היום לנדל"ן", כך אמר היום (ג') מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר, בכנס איגוד החברות הציבוריות. לדבריו, "שוק ההון המקומי לא מספיק מפותח - צריך להמשיך את המאמצים של כל הרגולטורים ושל החברות הרלוונטיות להנגיש ולהגדיל את האטרקטיביות שלו".

עוד הוסיף גרונר, כי "אנחנו לא רואים הסתערות של משקיעים על הבורסה. לא משקיעים ישראלים, שמעדיפים השקעה בנדל"ן למרות שהיא מורכבת ודורשת סכומים גדולים יותר, ואפילו לא של משקיעים זרים שמאוד רוצים להשקיע בישראל.

"לפי מכפילי הרווח ותשואות הדיבידנד יש פה הזדמנות השקעה כמו שהיתה בוול סטריט בשנות ה-60 וה-70. ייתכן כי המשקיעים המקומיים והזרים לא מבינים איזו הזדמנות השקעה יש פה", הוא טוען.

גרונר אמר, כי "הסיבה האפשרית השנייה לבריחה של המשקיעים מהבורסה, היא פרמיית סיכון מטורפת ולא סבירה לבורסה בישראל. סביר להניח שמדובר בשילוב של שניהם. לאלו שהפנימו שיש פה הזדמנות השקעה פנומנלית צריך לפרגן כי הם יזהו לפני כולם, הם ישקיעו לפני כולם והם ירוויחו לפני כולם.
אבל לגבי הפערים העצומים בהערכות השווי, יש כמה הסברים פוטנציאליים:

"בעיני המשקיעים המקומיים, יכול להיות שהבעיה היא המיסוי. בבורסה יש עמלות גבוהות, משלמים 25%, לעומת זאת, בנדל"ן שיעור המס על התשואה במקרה המחמיר הוא כ-10%. ברור שאנשים יעדיפו את הנדל"ן. יש גם שיאמרו שהבנקים הישראלים הם חסם נוסף למסחר בבורסה ויש שיטענו שהבעיה נובעת מרגולציה עודפת על שוק ההון".

הסבר אפשרי נוסף הוא "אולי יש גורמים אחרים שיוצרים מוניטין רע לבורסה הישראלית ומרחיקים גם משקיעים מקומיים וגם משקיעים זרים. ייתכן שאתם צריכים להסתכל במראה ולענות על השאלה הזו. לא מעט אנשים פוחדים מהמוסד הזה וחושבים שמדובר במפעל בו כללי המשחק אינם ברורים וקיימים בו אינטרסים שאינם שקופים מספיק עד כדי חוסר הוגנות", אמר.

גרונר סיכם ואמר כי "ניתן לפגוש בוול סטריט הרבה אנשים שמתארים כמה קשה היום לאתר הזדמנויות השקעה וכמה קל היה בשנות ה-60,70 ו-80. אין לי ספק שבעוד 15 שנה ידברו ככה על השוק הישראלי. כולנו צריכים לפעול כדי להבטיח שהיום הזה יגיע הכי מהר שאפשר".