מדדי שוק - הפתרון בהשקעות להתמודדות עם אירועי קיצון

רגע לפני הבחירות בבריטניה ושנה אחרי הברקזיט שטלטל את יבשת אירופה, מוכיח מדד הדאקס הגרמני, עם תשואה של 17%, שהיצמדות לאורך זמן למדדים המובילים הופכת את אירועי הקיצון העולמיים מהר געש לעוד "באמפר" קטן בדרך

וול סטריט/ צלם:בלומברג
וול סטריט/ צלם:בלומברג

הבחירות בבריטניה יתקיימו מחר והשווקים הפיננסיים ממתינים לתוצאות, אשר עשויות להשפיע במידה רבה על עתיד הברקזיט. זהו רק האירוע האחרון בסדרה של אירועים גיאו-פוליטיים בשנה האחרונה, שחלקם היו דרמטיים ולא צפויים, יצרו תנודתיות רבה בשווקים והובילו לאי-ודאות רבה בקרב משקיעים. אולם בחינה מדוקדקת של השפעת אירועי קיצון בעולם על השווקים לטווח הארוך, מובילה למסקנה חשובה: אחרי שאבק אי הוודאות שוקע, היצמדות למדדי השוק (מדדי הבנצ'מרק) היא כלי מרכזי לצלוח אירועי קיצון בשלום, מראש ולא בדיעבד.

ב-23 ביוני 2016, כמעט לפני שנה, נתן הברקזיט את יריית הפתיחה לשנה עמוסת אירועים דרמטיים ביבשת אירופה. ההשפעה המיידית: מדד הדאקס הגרמני, שנחשב כמדד המצטיין בקרב מדדי היבשת האירופית, רשם צניחה דרמטית עם תשואה שלילית של 6.82% (מ-23/062016 עד 24/06/2016). מי היה מאמין, בימים הסוערים של אחרי הברקזיט, שהדאקס ירשום עלייה מטאורית של 31.86% בשנה שלאחר מכן (24/06/16-26/05/17)?

מיד אחרי הברקזיט נכנסה יבשת אירופה למערכות בחירות דרמטיות, כשמעל כולן מרחף כצל תרחיש הקיצון של פירוק האיחוד האירופי. הבחירות בצרפת, שהסתיימו זה מכבר, עוררו גם הן מחדש את הדריכות בשווקים בקרב המשקיעים: בין ה-31/03/17 ל-21/04/17, מועד הסיבוב הראשון בבחירות, ירד הדאקס ב-2.15% ואילו לאחר הבחירות, מ-24/03/17 עד 26/05/17 הוא עלה ב-1.18%. זהו רק עוד פרק במסע הארוך שיבשת אירופה צפויה לעבור בשנה הקרובה - בחירות באנגליה, איטליה וגרמניה - כל מדינה והמורכבות שלה, כל כלכלה והיכולת שלה למשוך את השווקים הגלובליים כלפי מטה או מעלה.

100 מיליארד דולר ברחו מאירופה

בכל פעם שמתרחש אירוע שכזה, ניצבות בפני המשקיעים לא מעט שאלות: מהי הדרך הנכונה להתכונן לקראת האירוע, מה מנבאים הסקרים לגבי כל מועמד ומהן התחזיות הפיננסיות. בחינת כל הנתונים סמוך לקרות האירוע, מובילה משקיעים לקבל החלטות שונות ומשונות בהתאם לאופי המשקיע ולפרשנות שהוא מעניק למצב השוק.

חלקם יברחו, חלק אחר יבחר להמתין עד שהכל יתייצב ואחרים יהמרו וייקחו סיכונים גדולים. מה שמשותף לרוב ההחלטות, הוא שהן נעשות ממקום של אי-ידיעת התוצאה ולקיחת הימור, שכן אין איש יודע כיצד יגיבו השווקים לכל אירוע.

מבט חטוף על תנועת הכספים מעלה כי המשקיעים פספסו את העליות בשוק האירופי, ככל הנראה מחשש לאותו סיכון גיאו-פוליטי, ובמקום זאת "התבצרו" בארה"ב וביפן. (10%-15% מתוך סך הנכסים המנוהלים עזבו את גוש האירו ב- 2016 על רקע הסיכונים הגיאו-פוליטיים, או 100 מיליארד דולר במונחים כספיים). המשקיעים גם זיהו פוטנציאל התאוששות בשווקים המתעוררים, אחרי שפספסו את הגל הראשון שלה ב-2016 (אגב, ההימור על יפן נחל בינתיים אכזבה קשה).

אם נביט אחורה, נראה שההיסטוריה העולמית מלאה באירועים שברמה הפסיכולוגית כולם מפחידים - למשל קריסת מגדלי התאומים בספטמבר 2001, קריסת ליהמן ברדרס בספטמבר 2008 ולהבדיל אלף אלפי הבדלות, בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב בנובמבר 2016.

מעקב אחר ביצועי המדדים הגדולים, כמו הדאקס הגרמני או S&P 500, מוכיח שלא משנה עד כמה גבוהה הייתה רמת הפחד או אי הוודאות, בסופו של דבר מי שנצמד לאורך זמן למדדי השוק, פטר את עצמו מהימור על התוצאה של אותם אירועים והעניק לעצמו את תשואות השוק של המדדים המובילים, ששוברות בימים אלו שיאים חדשים.

העיקר לא לפחד

כך היה גם סביב בחירתו של נשיא ארה"ב: ביום בו נבחר טראמפ, הגיב החוזה העתידי על מדד 500 S&P בתשואה שלילית של 4.9%. אבל היום, כחצי שנה אחרי, עומדת תשואת המדד על 14.4% (מ-8/11/2016 עד 26/05/2017). בחירתו של טראמפ חושפת את השוק לתנודתיות גדולה גם בשל המהלכים הכלכליים הדרמטיים אותם הוא מוביל, כמו למשל ביטול אובמה-קר, הכנות לרפורמה בענף הפיננסים, הרפורמה במערכת המס, פתיחת הסכמי סחר חוץ ומגבלות על תנועת המהגרים. לצד השינויים המבניים, פוטנציאל תנודתיות טמון גם באירועים פוליטיים בלתי צפויים, כמו פיטורי ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, ואפשרות לפתיחת חקירה בהאשמת שיבוש הליכים בהקשר הרוסי.

הבחירה להיצמד לאחד ממדדי הבנצ'מרק, כמו S&P500 STOXX600 ו-Dax30, עשויה להעניק חשיפה רחבה ומאוזנת לכלכלה הרלוונטית והיא המפתח שבאמצעותו יכול המשקיע מצד אחד למזער נזקים בזמן בו מתרחש אירוע הקיצון, ומצד שני לא להפסיד עליית תשואה ותיקון של השוק.

אם כך, נשאלת השאלה מהו טווח ההשקעה שמאפשר תיקון תשואה שלילית בזמן אירועי קיצון? התשובה תלויה בסוג ובגודל האירוע. באירועי קיצון גדולים, כמו קריסת ליהמן ברדרס או קריסת מגדלי התאומים - זמן התיקון היה ממושך יותר והתפרס על מספר שנים. במקרה של אירועי קיצון פחות דרמטיים, זמן התיקון יכול להתקצר בהתאם למספר חודשים עד שנה, כמו במקרים של הברקזיט, מהלכים מדיניים בסין, פרשות השחיתות בברזיל, זעזועים בשוק הנפט ואף מיני משברים כמו במקרה של הסאגה היוונית.

אירועי הקיצון יתרחשו תמיד ואין דרך לצפות אותם. חלקם ממתינים באוויר כעננה מרחפת, כמו למשל המצב הגיאו-פוליטי בצפון קוריאה או ברוסיה. טלטלות בשווקים הן בלתי נמנעות ותמיד עלולות להתרחש. נראה שהדרך היחידה לצלוח אירועים שכאלה, היא לנטרל את אלמנט הפחד באמצעות התעלמות מהאירועים, תוך היצמדות למדדי הבנצ'מרק המרכזיים והמובילים. זהו כלי מרכזי לשמירה על תשואות חיוביות וגבוהות לאורך זמן.

■ הכותב הוא מנכ"ל "קסם מדדים". אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו, עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. קסם מדדים מחזיקה ו/או עשויה להחזיק חלק מן המוצרים המוזכרים לעיל.