אנטרופי מתנגדת להחלפת דירקטוריון ויליפוד; ויליגר: "דוח חובבני"

באנטרופי סבורים שהחלפת כל הדירקטוריון בעת הזו תיצור אי-ודאות ■ ויליגר: "ההנהלה, כולל הדירקטוריון, הם שליחי גורטובוי, צריכים לסיים את תפקידם ולתת הסברים לאן נעלמו הכספים"

יוסי ויליגר. מציע למנות את עצמו ואת אחיו לדירקטוריון / צילום: תמר מצפי
יוסי ויליגר. מציע למנות את עצמו ואת אחיו לדירקטוריון / צילום: תמר מצפי

חברת הייעוץ לגופים המוסדיים אנטרופי ממליצה להתנגד להחלפת הדירקטוריון בחברת המזון ויליפוד. בכך למעשה מקשה אנטרופי על יוסי ויליגר, המבקש לשוב ולהשתלט על ויליפוד, במאבקו נגד בעל השליטה הנוכחי בחברה, גרגורי גורטובוי.

בתגובה לפרסום הדוח, תקף היום (ד') ויליגר את אנטרופי בחריפות: "הדוח של אנטרופי חובבני ולא רציני. הם הוטעו וממשיכים להטעות. שיעשו קודם שיעורי בית לפני שמפרסמים דוח - איתי הם כלל לא דיברו", אמר ל"גלובס".

וילי פוד  מכנסת אסיפת בעלי מניות ב-11 ביוני ובה מבקש ויליגר להחליף את כל חברי הדירקטוריון המורכב כיום מאנשיו של גורטובוי. להצעות שיעלו באסיפה נדרש רוב רגיל, ומכיוון ש- BSD מחזיקה ברוב מניות ויליפוד, נראה כי ויליגר יצליח להחליף את חברי הדירקטוריון. זאת לאחר שוויליגר הצליח להדיח את דירקטוריון החברה האם BSD, המחזיקה ב-62% ממניות ויליפוד, ולמנות לדירקטוריון אנשים מטעמו במקום אנשי גורטובוי. בי.אס.די היא חלק מפירמידת החברות שבשליטת ישראל 18 הפרטית של גורטובוי.

פעם שלישית ויליגר?

ויליגר ייסד ופיתח את ויליפוד עם אחיו, צביקה ויליגר. השניים כבר מכרו את השליטה בחברה פעמיים, והפיקו מכך רווחים של מאות מיליוני שקלים. כעת הם בעמדת זינוק לשוב ולהשתלט על חברת המזון בפעם השלישית.

בפעם הראשונה מכרו האחים את השליטה בוויליפוד לאוליגרך ארקדי גאידמק ובשנייה, לאחר שהשליטה חזרה אליהם לאור קשיי גאידמק, לידי אלכסנדר גרנובסקי. החזקות גרנובסקי נמכרו לגורטובוי ב-2015. ויליפוד עוסקת ביבוא, בייצור ובשיווק של מאות מוצרי מזון בישראל ובחו"ל ונסחרת בשווי של 240 מיליון שקל.

בתקופתו של גורטובוי התרחשו מספר אירועים תמוהים בחברות הקבוצה, הכוללים העברת כספים והיעלמות כספים מפיקדונות בבנקים בחו"ל. האירועים הובילו לחקירת רשות ניירות ערך וגם להפסקת המסחר במניות BSD והחברה האם שלה, BGI, על רקע אי-פרסום דוחות כספיים בזמן.

אנטרופי כאמור ממליצה להתנגד להצעות ויליגר למנות דירקטורים חדשים - צבי ויליגר, קובי נבון, בנצי סאו ויוסי ויליגר עצמו - וכן להצעתו של האחרון להדיח את כל הדירקטורים הקיימים, ובראשם גורטובוי.

באנטרופי נותנים ציון שלילי לממשל התאגידי בוויליפוד, ואף מסתייגים מכהונת גורטובוי כדירקטור, לאור החקירות התלויות ועומדות נגדו. יחד עם זאת, הם סבורים שהחלפת הדירקטוריון במלואו בנקודת הזמן הנוכחית תיצור אי-ודאות ותגרור אחריה גם חילופים בהנהלת החברה.

להערכת אנטרופי, מהלך כזה עלול לפגוע אף יותר בממשל התאגידי של החברה. עוד מציינים באנטרופי, כי שליטת האחים ויליגר בחברה מבוססת על החזקה הונית נמוכה יחסית (37% ממניות BSD), כך שלהערכת אנטרופי לא קיימת הלימה בין המהלך החריג אותו הם מבקשים להוביל לבין האינטרס ההוני והסיכון הכספי שהושקע על-ידם.

ויליגר כאמור זועם על חברת הייעוץ: "כיצד יעלה על הדעת כי הנהלת החברה אשר הייתה חלק אינטגרלי בהעברת כספים בסך 3 מיליון דולר מכספי החברה הציבורית לשיפוץ מלון שהוא בכלל סגור, ולמעשה התברר כי כספים אלה הועברו לחברה בת של הבנק האוסטרי מיינל שבו נעלמו 30 מיליון דולר השייכים לחברת האם של ויליפוד - ימשיכו לנהל את החברה?".

ויליגר הוסיף כי "הנהלת החברה, כולל הדירקטוריון, הם למעשה שליחים של גורטובוי והם צריכים לסיים את תפקידם ולתת הסברים למוסדיים ולשאר המשקיעים לאן נעלמו הכספים. הם לא צריכים לקבל פרס, אלא קנס".

בעיות גם ב-BGI

בתוך כך, גם במעלה הפירמידה של גורטובוי נמשכים הזעזועים. בתחילת השבוע הגיש עו"ד יעקב אמסטר למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בת"א-יפו בקשה לכינוס אסיפת בעלי מניות ב-BGI במטרה להחליף את חברי הדירקטוריון.

אמסטר מחזיק בנאמנות במניות של BGI ו-BSD, שמהוות הבטוחה העיקרית שניתנה לחברת המזון טעמן של שלום חיים כנגד העמדת הלוואה של כ-10 מיליון דולר לישראל 18, החברה הפרטית שבשליטת גורטובוי שמחזיקה ב-BGI.

ההלוואה של טעמן ניתנה בספטמבר האחרון ובזכותה הצליחה ישראל 18 להחזיר חוב קודם שהיה לה לנושה נפתלי שני, ש"איים" להשתלט על החברה. כיום גורטובוי שולט ב-BGI אך כאמור, הודח לאחרונה מדירקטוריון החברה הבת BSD (השולטת בוויליפוד שבמורד הפירמידה) בעקבות מהלכי ויליגר.

בבקשה לבית המשפט נכתב כי "יש מקום להחליף את חברי הדירקטוריון ולמנוע בכל דרך ממר גורטובוי שליטה על פעילות BGI באופן שתסכן את ערך המניות המוחזקות בידי הנאמן".

עוד נכתב שם כי פניות שלו ל-BGI לא נענו. "לאור ניסיונות ההתחמקות של BGI... ובשל תמיכתה הבלתי מסויגת בניסיונות ההתחמקות של ישראל 18 מתשלום חובותיה, כמו גם ניסיונות ההתחמקות שלה ממתן דין וחשבון אודות האינטרסים המכוונים את פעולותיה ופעולות הדירקטורים המכהנים בה, לנאמן חשש ממשי ביותר כי החלטות הדירקטוריון ופעילותו אינם תואמים, אינם מתיישבים עם מטרות החברה והשאת ערכה, ועלולים לפגוע בשווי המניות המשועבדות המוחזקות בידו".

החזקות גורטובוי
 החזקות גורטובוי