מדדי אג'יו במאי: המגמה נמשכת, כולם מרוויחים ומתפלאים

ממדדי אג'יו לתיקים המנוהלים עולה כי גם בחודש שעבר המשיכו תיקי ההשקעות במגמה חיובית, למרות השיא ההיסטורי שבו נמצאים מדדי המניות והאג"ח ■ מדוע המשקיעים מרגישים כה בטוחים?

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

תיקי ההשקעות של הציבור המשיכו בדהירת המסע צפונה, ורשמו תשואות נאות גם בחודש מאי. התשואות אפיינו את מרבית האפיקים, רמות הסיכון ופרופילי ההשקעות. עליות השערים בשוקי ההון ניזונו דווקא מאירועים מרעישים ומחיכוכים שנוצרו ממדיניות טראמפ, ומנתונים כלכליים מתונים המורידים את הסיכויים להעלאת הריבית.

כך, דווקא בתקופה שבה מדדי המניות והאג"ח נמצאים בשיא היסטורי, ההולך ומתעדכן חודש בחודשו, תיקי ההשקעות של הציבור עולים וגואים, ונהנים מתשואה חיובית - המביאה רבים להרים גבה ולשאול את השאלה הפשוטה: מתי יבוא התיקון?

ביצועים נאים בכל האפיקים

נתחיל עם סקירת הביצועים. התיקים המבוססים על אג"ח עלו במאי בשיעור מרשים ביותר, של 0.76%, וסיכמו חמישה חודשים עם תשואה של 2.13% מתחילת השנה. מן העבר השני, מדד תיק המניות עלה במאי בשיעור של 1.07%, וסיכם עלייה מתונה בשיעור של 0.96% בלבד מתחילת השנה.

מכאן נובע כמובן שגם התיקים המעורבים, המשלבים בין אג"ח למניות, עלו החודש בשיעורים דומים. תיק ה-20:80 עלה בשיעור של 0.83%, וצבר עלייה של 1.92% מתחילת השנה.

מדדי אג'יו מבוססים על נתונים מבתי השקעות שונים, רבים ומגוונים, בהם פסגות, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב דש, הראל, אלטשולר שחם, תפנית דיסקונט, UNIQUE, הלמן אלדובי, אלומות ואנליסט.

המדדים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים הנבנים מנתונים אלו עוקבים אחר "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

העליות במדדים החודש הפתיעו משקיעים רבים, והאמירה הרווחת בוועדות ההשקעה היא ש"אולי כדאי למכור ולהמתין עד סוף השנה עם מזומנים". זוהי כמובן הלצה, אולם היא משקפת את הלך הרוח ואת ההפתעה שהולכת ומתגברת מחודש לחודש נוכח התשואות הגבוהות, הנוגדות את התחושה כי הסיכונים בשווקים דווקא עולים.

סקירת הסיכונים בשווקים

העלייה בסיכונים מתאפיינת בשני ממדים ברורים. האחד הוא התשואה הנמוכה בעולם איגרות החוב - התשואות הנמוכות באופן היסטורי באג"ח הממשלתיות, והשני הוא במרווחי הסיכון הנמוכים באג"ח הקונצרניות. באשר למרווח הסיכון המצומצם בקונצרניות, רק מפליא יותר לראות את הנטייה של ציבור המשקיעים לאג"ח אלה, תוך עליות מחירים המביאות לשחיקה נוספת של המרווחים.

בעקבות הגדלת הרכיב בתיקי הציבור, המחירים בקונצרניות עלו בשיעור של 0.94% בצמודות המדד וב-1.14% בשקליות. המחירים עולים, והתשואות ומרווחי הסיכון יורדים, ואיתם הגירוי של המשקיעים מהציבור הרחב להמשיך לנהור אל האפיק, כי משקיעים מהציבור הרחב חשים ביטחון לקנות דווקא את "מה שעולה".

בעולם המניות, המגמות ממשיכות להיות חיוביות, בעיקר בארה"ב, אשר נהנית מאמון ומציפייה חיובית לקראת צעדים כלכליים מרחיבים והורדת מסים של ממשל טראמפ. המכפילים ממשיכים להיות גבוהים היסטורית, ולגלם ציפייה לתוספת לקצב הצמיחה של התוצר, ואיתו גם לזה של החברות.

בישראל נוטים המשקיעים להמשיך להגדיל החזקות, ולהביא בכך לעליות שערים במניות הקטנות יותר - אלו של החברות שמתחילות גם הן ליהנות מהצמיחה במשק, ולעורר את הביקוש של כלל המשקיעים ומנהלי ההשקעות, לא רק הנועזים שבהם.

כתוצאה מכך עלה החודש מרכיב המניות בישראל במדדי התיקים של אג'יו בשיעור העולה על 2%, בעוד שמרכיב המניות בחו"ל עלה רק בשיעור של 0.19%, עקב התחזקות השקל מול המטבעות, על פי הרכבם במדדים.

טראמפ "כן ולא"

מדוע ניכרת העלייה ברצון של המשקיעים ברחבי העולם לקחת סיכונים דווקא ככל שהמחירים גבוהים יותר והסיכון הנראה לעין עולה? ברור כי הסיבה העיקרית לכך היא המגמות בארה"ב, אשר מושכות את שאר השווקים, מניות ואג"ח ברחבי העולם.

אם בוחנים באופן מעשי, הנשיא טראמפ עדיין לא ביצע צעד אמיתי בכיוון החיובי, אלא רק צעדים שליליים של היפוך או ביטול דברים שהיו: ביטול הסכמי סחר, ביטול הסכמי אקלים, שינוי עמדות ברור בתחום הגיאופוליטי ועוד. בכיוון החיובי הוא הציב את תוכנית המס על בעיותיה הרבות, והדרך לאישורה עדיין ארוכה. גם הסכם הנשק עם סעודיה צפוי להתפרס על פני שנים רבות, וניתן לשער כי הדרך ליישומו תהיה קשה במחירי הנפט הנוכחיים.

מה בכל זאת המשקיעים לוקחים מהצעדים השליליים הללו? נראה כי נחישותו של הנשיא טראמפ היא זו שמעודדת את השווקים. נחישותו, זו המביאה לפי שעה להיפוך או לביטול של הסכמים ומצבים קיימים, היא זו שכנראה תביא אותו להעביר בעתיד גם את הדברים הטובים לשווקים: הורדת מסי החברות, הגדלת ההוצאה הציבורית להשקעה בתשתיות, הקלות רגולטוריות ועוד.

אלו לא מתרחשים באופן מיידי, אך הם בוודאי יתבצעו בעתיד, מכיוון שהנשיא מראה סימנים של נחישות ואינו נשבר נוכח ביקורת או התנגדות. זה דווקא מעודד את השווקים, ולכך מתווספת ההנחה הרווחת כי ההתפתחות הכלכלית לא צפויה להביא להתפרצות אינפלציונית ולהאצה מהירה מדי בקצב עליית הריבית.

לסיכום נחזור אל התשואות המרשימות במדדי התיקים. אלו עולות על הציפיות המוקדמות ומביאות להרמת גבה: כיצד תשואה של כמעט שנה שלמה, מתקבלת בתוך חמישה חדשים בלבד. האם באמת ניתן לצפות לתיקון?

*** הכותב הוא מנכ"ל חברת אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות בע"מ, העוסקת בניהול עושר משפחתי, בליווי ועדות השקעה ובפיקוח על הנכסים הפיננסיים והריאליים של חברות, ארגונים וקיבוצים. ליועץ ו/או לחברה אין עניין אישי ואין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

מודאגים
 מודאגים