הבחירות בבריטניה: מפלגת השלטון איבדה את הרוב בפרלמנט

(עדכון) - מדגם עדכני: 314 מושבים למיי ו-261 למפלגת הלייבור של ג'רמי קורבין ■ תרזה מיי לא צפויה להתפטר, אלא דווקא לבקש מהמלכה אישור להרכיב ממשלה ■ המשקיעים באסיה לא מתרגשים

תרזה מיי/ צילום:רויטרס
תרזה מיי/ צילום:רויטרס

המפלגה השמרנית בבריטניה של ראשת הממשלה תרזה מיי איבדה את הרוב בפרלמנט על אף שתישאר הגדולה ביותר - כך עולה ממדגמים שפורסמו היום (ו') לאחר סגירת הקלפיות. תמונת המצב המלאה תתבהר רק בהמשך היום, עם ספירת קולות האמת מכלל המחוזות.

יחד עם זאת, מיי צפויה לכנס היום מסיבת עיתונאים ולפי דיווחים שונים בבריטניה - היא לא צפויה להודיע על התפטרותה אלא דווקא לבקש מהמלכה אישור להרכיב ממשלה.

אחרי ספירת מרבית הקולות, עולה כי המפלגה השמרנית בראשות מיי מחזיקה ב-314 מושבים (ירידה של 12 מושבים בהשוואה לבחירות ב-2015), והלייבור מחזיקים ב-261 מושבים (עלייה של 31 מושבים). המפלגה הסקוטית מאבדת 19 מושבים ל-35 והליברל-דמוקרטים מתחזקים ב-3 מושבים ל-12 סה"כ.

בין חברי המפלגה השמרנית שאיבדו את מושבם היא שרת האוצר ג'יין אליסון, שהפסידה אותו לטובת הלייבור.

לפי מדגם מעודכן של רשת BBC, המפלגה השמרנית תאבד 12 מושבים ותסיים עם 318 בלבד מתוך 650 המושבים. כדי להחזיק ברוב מפלגה צריכה 326 מושבים. מיי קיוותה להגדיל את כוחה עם החלטתה להקדים את הבחירות אבל התבדתה.

ראשת הממשלה מיי הקדימה את הבחירות הכלליות כדי להגדיל את הרוב של מפלגתה השמרנית בפרלמנט ולהבטיח את מימוש החזון שלה לברקזיט. אבל סדרת טעויות פוליטיות פגעה במעמדה, ושתי התקפת טרור קשות, במנצ'סטר ובלונדון, שינו את הטון והכיוון של הקמפיין. יריבה העיקרי ג'רמי קורבין, סוציאליסט מהדור הישן ומנהיג מפלגת הלייבור, צבר מומנטום עם התמקדות בפערי הכנסה במדינה, חינוך חינם ותוספת של הוצאה ציבורית.

קורבין כבר הכריז במהלך הלילה כי הקמפיין שלו "שינה את הפוליטיקה לטובה". הוא קרא הבוקר להתפטרותה של מיי על רקע התוצאות המסתמנות של הבחירות. לדבריו, "ראש הממשלה הקדימה את הבחירות כי היא רצתה מנדט, אז אם כך היא איבדה מושבים של השמרנים, איבדה קולות, איבדה תמיכה ואיבדה ביטון".

מנהיג האופוזיציה, שנחשב ללא רלוונטי עד לאחרונה ורבים צפו לו מפלה היסטורית, אמר כי "אני חושב שזה מספיק כדי שהיא תלך ותפנה את הדרך לממשלה שתייצג באמת את כל אזרחי המדינה הזאת".

אל המקום השלישי הגיעה המפלגה הסקוטית הלאומית עם 28 מושבים. מנהיגת המפלגה ניקולא סטרג'ן, הדורשת משאל עם נוסף על עצמאות סקטולנד, טענה כי מפלגתה ניצחה בסקטולנד על אף שנחלשה בהשוואה ל-2015. היא אמרה שמדובר ב"סיוט" עבור מיי, שלדבריה נמצאת בעמדה לא נוחה.

המפלגה הליברלית-דמוקרטית הגיעה למקום הרביעי עם שמונה מושבים, אך מנהיגה לשעבר וסגן ראש הממשלה בעבר ניק קלג הפסיד את מושבו. מפלגת העצמאות, שהובילה את קמפיין הברקזיט ואיבדה רלוונטיות, מתרסקת לפי התוצאות וצפויה לאבד את המושב היחיד שהיה לה.

יתר המושבים מתחלקים לפי המדגמים בין המפלגה הווילשית הלאומית פלייד קמרי עם שלושה מושבים, מפלגת הירוקים עם מושב אחד ו-18 האחרונים בין שורת מפלגות קטנות אחרות, בהן המפלגה היוניוניסטית של צפון אירלנד, שהבהירה כי תסכים להצטרף לקואליציה עם השמרנים, אם יהיה צורך בכך.

בשורה מעודדת עבור מיי היא הודעתו של ג'רי אדמס, מנהיג המפלגה הלאומנית בצפון אירלנד, שין פיין, שהבהיר כי חברי המפלגה ימשיכו במדיניותם להחרים את מושביהם בפרלמנט אם יזכו בהם. אם, כפי שחוזים המדגמים, היא תשמור על ארבעת מושביה, השמרנים יזדקקו ל-324 מושבים ולא ל-326 כדי להחזיק ברוב בפרלמנט.

זכייה של מפלגת הלייבור בבחירות, זו תוצאה שהיתה גורמת להלם שיכול לשנות לגמרי את הכיוון של הברקזיט. קורבין אומר שהוא מקבל את תוצאות משאל העם על עזיבת האיחוד האירופי, אך לעיתים הוא לא נשמע כה מפורש. בטווח המיידי, שיחות העזיבה יידחו. ממשלות אירופה ישוכנעו אולי לדחות את תאריך העזיבה לאחרי מארס 2019 כדי להעניק לקורבין פסק זמן לתכנן משהו. "הברקזיט יידחה עד שהלייבור ינסה להחליט מה לעשות איתו", אמר פרופסור גרנט מאוניברסיטת וורוויק.

לקורבין יש צוות לנושא הברקזיט, שיהיה ידידותי יותר לאירופים מזה של השמרנים, אבל השאלה הגדולה תהיה איך הוא ירכיב ממשלה כאשר כל כך הרבה חברי פרלמנט ממפלגתו דרשו שיפרוש רק לפני שנה.

אחרי אי ודאות ראשונית, שוקי ההון עשויים לעלות על רקע הקמת ממשלה שתרצה לשמר את היתרונות של השוק האירופי האחיד, שתבטיח את זכויות אזרחי האיחוד שחיים בבריטניה, ושלא תהפוך את נושא הפיקוח על ההגירה לקו אדום, כפי שעשתה מיי.

ליש"ט
 ליש"ט