"תוצאה מאכזבת": ביקורת קשה מבית על מיי; יועציה התפטרו

שני ראשי המטה של ראשת ממשלת בריטניה הכריזו על סיום תפקידם, לאחר קריאות לעזיבתם מצד בכירי המפלגה השמרנית ■ בצל הקריאות ההולכות וגוברות במפלגה ובציבור נגד המנהיגה, נמשכים המגעים להקמת קואליציה עם המפלגה היוניוניסטית

תרזה מיי / צילום: רויטרס
תרזה מיי / צילום: רויטרס

 

שני עוזריה הקרובים של ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי הכריזו היום (שבת) על התפטרותם, לאחר שמפלגת השלטון השמרנית לא הצליחה להשיג רוב פרלמנטרי בבחירות האחרונות. ראש המטה ניק טימותי פרסם היום הודעה באתר המזוהה עם המפלגה השמרנית, ובה מסר כי סיים אתמול את עבודתו, ולאחר מכן פרסמה שותפתו פיונה היל הודעה דומה.

"הסיבה לתוצאה המאכזבת בבחירות אינה היעדר תמיכה בתרזה מיי ובשמרנים, אלא הזינוק הבלתי צפוי בתמיכה בלייבור", כתב טימותי. הוא לקח אחריות על חלקו בקמפיין הבחירות, שכלל פיקוח על מצע המפלגה: "באופן ספציפי, אני מצר על ההחלטה שלא לכלול במצע סף עליון ותחתון להצעתנו להתמודד עם העלות הגבוהה של שירותים סוציאליים".

בהצהרתה של היל נכתב, כי "היה זה תענוג לשרת את הממשלה ולעבוד עם ראשת ממשלה מצוינת כזו". לדבריה, "אין לי שום ספק שתרזה מיי תמשיך לשרת ולעבוד קשה כראשת ממשלה - ותעשה זאת בצורה נפלאה". ב-BBC דווח כי גורמים בסביבתה של מיי קראו לה לפטר את השניים, בעקבות ביקורת חריפה מתוך מפלגתה.

בקרב השמרנים, שזכו ב-318 מהמושבים בפרלמנט - שמונה פחות מהרוב המוחלט הנדרש על מנת להימנע מהקמת קואליציה, נשמעה ביקורת כלפי מיי, אולם זו הבהירה כי אין בכוונתה להתפטר מראשות הממשלה. סקר בזק שפורסם באתר "ConservativeHome" ונערך בקרב 1,503 מצביעי המפלגה השמרנית, העלה כי יותר מ-59% מהם סבורים שעל מיי להתפטר.

התפטרות היועצים אירעה בצל המגעים המתקדמים להקמת קואליציה עם המפלגה הדמוקרטית היוניוניסטית, DUP. בכלי התקשורת בבריטניה דווח כי גורם בכיר ממפלגתה של מיי הגיע היום לבלפסט, בצפון אירלנד, לשיחות עם נציגי DUP, במטרה לבחון "כיצד הם יכולים לתמוך באופן המיטבי" בממשלה החדשה. בלשכתה של מיי סירבו לאשר את הדיווחים או למסור מידע על התקדמות המגעים.

ההתקרבות בין המפלגה השמרנית ל-DUP עוררה ביקורת ציבורית נרחבת, בטענה כי הממשלה שיקימו שתי המפלגות תהיה שמרנית במיוחד ולא תיטיב עם הציבור הבריטי. עצומה שנפתחה בקריאה נגד המגעים בין מפלגת השלטון ל-DUP צברה תוך זמן קצר קרוב לחצי מיליון חתימות.

טרם התברר איך תיראה ממשלתה החדשה של מיי, ומה יהיה חלקה של DUP - או של מפלגה אחרת שתיכנס לקואליציה במקומה - בהרכב השרים. על פי ההערכות, פיליפ המונד יישאר בתפקיד שר האוצר, וכך גם שר החוץ בוריס ג'ונסון, שרת הפנים אמבר רד, השר לענייני "ברקזיט" דייוויד דייוויס ושר ההגנה מייקל פאלון. כמה שרים זוטרים יותר איבדו את מושבם בפרלמנט בבחירות, ומיי תיאלץ להחליפם.