"בעולם מקובל לגור בשכירות ולא לרכוש דירה"

עוזי לוי, מנכ"ל החברה הממשלתית "דירה להשכיר": "יש מקום לדיור להשכרה באזורי הביקוש וגם מחוצה לו" ■ "החברות הכי גדולות כבר ניגשות למכרזי ההשכרה" ■ מדריך לשוכרי דירה

עוזי לוי / צילום: שלומי יוסף
עוזי לוי / צילום: שלומי יוסף

בשבוע שעבר אישר קבינט הדיור הרחבה נוספת לסמכויות החברה הממשלתית 'דירה להשכיר', שהוקמה ע"י שר האוצר הקודם לפיד במטרה לקדם בניית עשרות אלפי דירות להשכרה. בהמשך הדרך, קיבלה החברה גם סמכויות תכנון, והשבוע הוגדלו סמכויותיה בכל הקשור לתכנון קרקע הנמצאת בבעלות פרטית.

עוזי לוי, מנכ"ל החברה הממשלתית, מסביר שההחלטה מתייחסת לסמכויות בכל הנוגע לתכנון קרקע מרובת בעלים המוחזקת על ידי גורמים פרטיים. עד לאחרונה היינו יכולים לתכנן רק על קרקע שהמחזיק הפרטי הגדול ביותר בה מחזיק עד 5%. קיבלנו לשם כך תקציב ממשרד האוצר של 10 מיליון שקל לתכנון וקיבלנו לא מעט פניות מבעלי קרקעות, אבל זה היה מאוד קשה. התנאי היה מאוד מגביל. כעת הממשלה מתקנת את המגבלה וקובעת שזה עובר ל-15%. במקרים חריגים, באישור מיוחד של מטה הדיור, תהיה אפשרות לתכנן קרקעות שיש בהם מחזיק אחד שמחזיק עד 50% מהקרקע".

- עד כמה התיקון דרמטי?

"צריך זכור שבאזורי הביקוש, רוב הקרקעות הן בבעלות פרטית, ולכן יש כאן פוטנציאל גדול. הרצון המקורי היה לא לקדם תכנון בשביל גופים חזקים שיכולים לעשות את זה גם בעצמם, אבל ראינו שצריך לא פעם לסייע לחלץ את הקרקע ולקדם את התכנון ולייצר עוד יחידות דיור באזורי הביקוש, שזו המטרה. לא מעט פעמים בעלי הקרקע לא מצליחים להתאגד ולקדם תכנון או לא מצליחים לגבש מימון לתכנון, והקרקע לא מתקדמת לשום מקום. ההחלטה מאפשרת לנו לקבוע אמת-מידה לתכנון וגם לתת ערך מוסף שלנו, שהוא שילוב של דיור להשכרה בתוך התוכניות האלה".

נציין כי דירה להשכיר מקדמת את התכנון של אותן הקרקעות במסלול הרגיל ולא בוועדות מיוחדות דוגמת הוותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור). הסיבה לכך היא שבוותמ"ל, 80% מהבעלות בקרקע צריכה להיות בבעלות המדינה. לדברי לוי, ייתכן ויש מקום לשנות גם את הכלל הזה.

בכל הנוגע לפעילות לשמה נוסדה, דירה להשכיר פעילה כשנתיים וחצי ועד כה פרסמה 10 מכרזים שונים וקידמה תוכניות ללמעלה מ-40 אלף יחידות דיור, לא כולן להשכרה.

לוי: "החברות הכי גדולות כבר ניגשות למכרזי ההשכרה, ולא רק למכרז אחד. אשטרום זכתה ביותר ממכרז אחד, שיכון ובינוי ואפריקה ישראל ניגשות לכל המכרזים. זה אומר משהו. יש מודל כלכלי, יש יזמים שרוצים לעשות את הפרויקטים, ויש דיירים שרוצים לגור. אני לא נכנס לשיקולים של החברות למה הן ניגשות, אבל אני יודע שאם לא היה טוב להן, הן לא היו ניגשות.

"יש מקום לדיור להשכרה באזורי הביקוש וגם מחוצה לו. צריך כמה שיותר פרויקטים כאלה להשכרה. בעולם הגדול מקובל לגור בשכירות ולאו דווקא לרכוש דירה. דיור להשכרה בשכר דירה קבוע לטווח ארוך נותן הרבה מאוד יתרונות".

- ומה הלאה? מה עוד על הפרק?

"יש עכשיו שני מכרזים באוויר. מכרז בהדסה הקטנה בירושלים, 450 יחידות דיור ועוד 6,000 מ"ר מסחרי. ומכרז ראשון של תוכנית ותמ"לית, באור יהודה בפרדס בחיסכון, של 284 יחידות דיור. באור יהודה יש גם בשורה: בניגוד למכרזים שהיו עד עכשיו, שבהם רבע מהדירות הן בשכר דירה מפוקח לזכאי מחיר למשתכן, בכל התוכניות הוותמ"ליות מדובר כבר ב-50% שהן בשכר דירה מפוקח. אנחנו עומדים לפרסם עוד מכרזים בבאר שבע, בשוהם, בקרית גת ורמלה, בהיקפים גדולים".