פרשנות: ההימור של טראמפ - בוחן אפשרות למוטט החקירה

נשיא ארה"ב רשאי להורות על פיטורי "היועץ המיוחד" – חוקר-על שמרכז את החקירה הפדרלית נגדו ■ האם הוא סומך על כך שתמיכת אוהדיו תיתן לו חיפוי מספיק מהזעם שיחוללו הפיטורים?

דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס
דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס

בינואר אשתקד, כאשר מערכת הבחירות בארה"ב החלה להיכנס להילוך גבוה, השמיע דונלד טראמפ, שהתמודד אז על מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות, עוד הכרזה בומבסטית, מהסוג שמבטיח כותרות גדולות ולא מחייב את אומרן לעשיה כלשהי: "יכולתי לעמוד באמצע השדרה החמישית ולירות במישהו ולא הייתי מפסיד קולות".

בזמנה, נחשבה האמירה הזו ביטוי נוסף לביטחון העצמי העילאי של המיליארדר: איש לא יוכל לי. מה שאני יכול להרשות לעצמי, לא יוכל להרשות לעצמו אף פוליטיקאי אחר. אך בחודשים שחלפו מאז, נראה שהמציאות גיבתה את ההכרזה. טראמפ אכן נכנס לבית הלבן למרות אמירות והתנהלויות שהיו משקיעות מזמן כל מועמד אחר. אפילו התפארותו (המוקלטת) שהוא נוהג לחפון אברי נשים לא קברה את הקמפיין שלו.

עכשיו, כתום החודש החמישי לנשיאותו רוויית הסקנדלים, טראמפ בוחן נקיטת צעד שנראה כמו תמונת מראה פוליטית של פתיחה בירי על מישהו באמצע השדרה החמישית: הנשיא הדליף, באמצעות מקורב, שהוא מעיין באפשרות לפטר את רובט מולר, "היועץ המיוחד", חוקר-העל שמינה משרד המשפטים לריכוז כל החקירות על קשרי מטה הבחירות של המועמד טראמפ, ואולי טראמפ עצמו, עם רוסיה ועם גורמים רוסיים, עם אופציה לפשפש בכל מגרה בחיים העסקיים והאישיים של נשואי החקירה. יתר על כן, גורמים באגף הימני הקיצוני של המפלגה הרפובליקאית החלו להכפיש את מולר ולתארו כעוד אחד ששונא את הנשיא. הם קוראים לטראמפ לפטרו לאלתר.

האם ייתכן שטראמפ לא חושש מההשלכות הברורות של מעשה כזה, במיוחד זמן קצר כל כך אחרי שהחליט לפטר את ראש FBI, ג'יימס קומי, שסירב להבטיח לו נאמנות אישית? האם הנשיא לא מעוניין בחקירה שתטהר אחת ולתמיד את שמו הטוב ותאפשר לו למשול בפועל, לא רק להגיב בציוצים על האשמות חדשות לבקרים? האם הוא מאמין, שהציבור בארה"ב ימחל לו על החנקת חקירה שנועדה להסיר מעל האומה ענן שחור של התערבות רוסית במערכת הבחירות לנשיאות, התערבות שאולי היטתה את הכף לטובת הנשיא הנוכחי? האם הוא מקווה שמבחן הנאמנות הזה לא ישבור את גב תומכיו הנאמנים וגיבויים המתמשך יתן לו חיפוי מספיק מהזעם הכמעט אוניברסלי שיחוללו הפיטורים?

והמחמירים תמהים: האם טראמפ בכלל מבין את משמעות מעשיו? האם אין לו ידע מינימלי בהיסטוריה האמריקאית? הרי רק לפני 44 שנים ניסה הנשיא לשעבר ריצ'ארד ניקסון לפטר את ארצ'יבולד קוקס, התובע המיוחד שחקר את פרשת ווטרגייט, וחולל בכך את מה שנודע לימים כ"טבח של מוצ"ש" - התפטרותם של שר המשפטים וסגנו שסרבו למלא את ההוראה. כל אחד יודע כיצד הסתיימה נשיאותו של ניקסון. האם טראמפ מאמין שהוא יהיה חריג היסטורי?

את חרושת השמועות התניע ידיד ותיק של טראמפ, כריסטופר רודי, הבעלים של אתר החדשות הימני ניוזמאקס. הוא אמר לרשת הטלוויזיה הציבורית PBS, כי טראמפ "שוקל, אולי לפטר את היועץ המיוחד... אני חושב שהוא בוחן את האופציה הזו".

על פי "ניו-יורק טיימס", הממשל נדהם מהגילוי. הערוץ הליברלי MSNBC הכתיר את שידוריו על סוגיה זו "היסטריה בבית הלבן". וושינגטון הספיקה ללמוד שבזמנים של תסכול ולחץ נוהג טראמפ להשמיע באזני עוזריו הקרובים איומים שאו-טו-טו הוא עומד לנקוט פעולה דרסטית, למשל חילופי גברי בצמרת ממשלו, כפי שאיים באחרונה שיעשה. הבית הלבן הנוכחי הוא ספינה דולפת. כל מגזר בו מדליף לתקשורת מידע שעשוי לקדמו על חשבון מגזרים אחרים. "התפתחויות כאלה משקפות את המחלוקות העמוקות בקרב יועצי טראמפ על הדרכים הטובות ביותר להאבק בצרותיו הפוליטיות והמשפטיות.

על פי תקנות הממשל, הנשיא אינו יכול לפטר בעצמו "יועץ מיוחד", או "תובע מיוחד". הוא יכול להורות לשר-המשפטים לעשות זאת, אך השר הנוכחי, ג'ף סשנס, החריג עצמו מכל טיפול בסוגיות "הקשר הרוסי" מפני שהוא עצמו קיים קשרים עם רוסים כאשר היה חבר במטה הבחירות של טראמפ. סגנו, רוד רוזנסטיין, הוא האיש שמינה את התובע המיוחד. ההערכות הן שהוא יסרב לפטרו ויעדיף להתפטר בעצמו. מס' 3 במדרג משרד המשפטים טרם הושבע. האם טראמפ ישפיל עצמו וינבור בקרבי המערכת כדי למצוא מישהו שיפטר את "היועץ המיוחד"?

מחוקקים רפובליקאים מהזרם המרכזי כבר הזהירו את טראמפ שלא יעז לנקוט צעד כזה. המחוקקים האלה חוששים שקטיעת החקירה נגדו תוביל למפלה רפובליקאית בבחירות לבית-הנבחרים בשנה הבאה. אם הדמוקרטים יזכו ברוב בבית-הנבחרים, אין ספק שהם יחלו בהליכי אימפיצ'מנט נגד הנשיא. למעשה, הם כבר הכריזו שיעשו זאת. הם לא יניחו לו למשול וכל האג'נדה הרפובליקאית תרד לטמיון.

התומכים השרופים של טראמפ בקונגרס טוענים, שאין לו אופציה אחרת. "ברור שכוונת היועץ המיוחד מולר לשכור חוקרים עוינים לממשל הנוכחי", אמר ציר בית-הנבחרים הרפובליקאי טרנט פרנק. "מולר הוא אחד מידידיו הקרובים של קומי ונראה שיש מאמץ מכוון להזיק לנשיא או לחתור תחתיו בלי קשר לעובדות הבסיסיות".

"הרפובליקאים משלים את עצמם אם הם סבורים שהיועץ המיוחד יהיה הוגן", הוסיף ניוט גינגריץ', מקורב לטראמפ שהיה פעם יו"ר בית-הנבחרים.

כיצד ינהג טראמפ? השורה התחתונה היא שאי אפשר לדעת. הוא כבר הראה שהוא מסוגל לירות לעצמו ברגל ולצאת מזה אפילו בלי לצלוע.