אקסלנס: הירידות בניו-יורק בגלל עצבנות של המשקיעים

הכלכלן יניב חברון: "זה נס שהשווקים עד עכשיו לא ממש איבדו מומנטום. ההסתבכות של טראמפ היא בדיוק אותה אי-ודאות שכולם כל-כך חששו ממנה"

ג'יימס קומי ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס
ג'יימס קומי ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס

יניב חברון, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, מעריך הבוקר (ג') כי "הרגיעה בשווקים מעידה שהמשקיעים עוד לא הפנימו שתוכניות הנשיא טראמפ לא יצאו לפועל בשנה הקרובה בשל החקירה על קשרי הקמפיין עם בכירים רוסים בזמן הבחירות בארה"ב".

חברון מוסיף כי "זה נס שהשווקים עד עכשיו לא ממש איבדו מומנטום. ההסתבכות של טראמפ היא בדיוק אותה אי-ודאות שכולם כל-כך חששו ממנה. אותם משקיעים שכבר החלו לגייס קרנות ענק בוושינגטון כדי להיות מוכנים להשקעות הענק שהבטיח טראמפ בתשתיות כדי 'לחדש את המדינה', ייאלצו לחכות ולמצוא שימושים אחרים לכסף, או חלילה להתבדות".

להערכת חברון "השחקנים בשוק האג"ח מבינים את זה היטב, לא סתם התשואות צנחו חזרה לרמתן טרם העלאת הריבית, לא סתם העקום הפך שטוח במיוחד ואינו מתאר תהליך העלאות ריבית מתמשך, לא סתם ציפיות האינפלציה ארוכות הטווח, הרכינו ראש. כולם מבינים שאת ההוצאות הגדולות לטובת הנעת הכלכלה, טראמפ יצטרך להשאיר בינתיים במגירה. ומלבד השקעות בתשתיות, תוכניות המסים הגרנדיוזית שלו, שהבטיחה הפחתת מסים של עד 50% לעסקים כדי להחזיר חברות אמריקאיות הביתה ועשרות אחוזים במסים ישירים כדי להגביר את הצריכה - גם תוכניות אלה שהזניקו את השווקים, גם הן יאלצו לחכות.

"שוק המניות כידוע מספר סיפור אחר וגם הפד ממשיך בינתיים בשלו. וכשכל אחד מהנכסים הפיננסיים נמצא בשיא, שאלת מיליון הדולר (או יותר נכון טריליון הדולר) היא מי יהיה הראשון שיישבר? כי שבירה של אחד משמעותה הצלחתו של האחר (לפחות בשלב הראשון)".

חברון מציין כי "מחר צפויים בפד להכריז על העלאת ריבית שלישית בתוך 7 חודשים, כשבינתיים נתוני המאקרו ממשיכים בסך הכל לתמוך בתזוזה".

"סוחרי המט"ח בעולם רוצים להחזיק פחות דולרים בשל אכזבתם מטראמפ. כפי שזה נראה כרגע, משקיעי המט"ח, בדומה למשקיעי האג"ח, פסימיים יותר לגבי יכולתו של הנשיא האמריקאי להביא לשיפור משמעותי בכלכלת ארה"ב ומתמקדים יותר בקושי שלו בהעברת רפורמות, בחוסר ההחלטיות שהוא משדר ובסיכונים הקשורים לחקירות סביבו. כלומר, משקיעי המט"ח צופים עלייה ברמת אי-הוודאות סביב כלכלת ארה"ב בטווח הנראה לעין (זאת בניגוד לשוקי המניות)".

חברון מעריך עוד כי "עד שהשוק לא ישתכנע כי טראמפ יכול 'לספק את הסחורה' כנראה שהדולר יתקשה לחזור אל מגמת ההתחזקות החדה אותה הציג בחודשיים האחרונים של השנה שעברה. עד שנגיע לשם, כנראה שגם מול השקל לא צפוי כרגע שינוי מגמה חד מדי".