פטרבורג: "גם גוגל ואמזון הן מתחרות של טבע"

הצטרפו לשידור החי מוועידת שוק ההון ■ המנכ"ל בפועל של טבע: "מי חשב שחברות הפארמה יהיו חלק מרכזי בקמפיין הבחירות בארה"ב? כל פעם שטראמפ מצייץ בטוויטר, אנחנו יורדים 3%-5%"

יצחק פטרבורג / צילום: מהועדת שוק ההון
יצחק פטרבורג / צילום: מהועדת שוק ההון

יצחק פטרבורג, המנכ"ל בפועל של טבע, אמר היום (ג') בוועידת שוק ההון של "גלובס": "הכותרת היא 'ניהול גלובלי בתנאי אי ודאות'. העולם העסקי תמיד אופיין באי ודאות, אך העוצמה התגברה מאוד בשנים האחרונות והמשימה יותר ויותר קשה. במקום לתת הרצאה אקדמית בנושא, החלטתי לספק הצצה מאוד אישית לעולמו של מנהל שמנסה לנווט ספינה במים סוערים מאוד.

"אני מכיר את טבע ושימשתי במספר תפקידים הן בהנהלה הבכירה והן בדירקטוריון. אנחנו חווים כיום בטבע את התקופה אולי המאתגרת ביותר שחווינו. אנחנו מתמודדים עם שלושה סוגים של אי וודאות: קודם כל, אי ודאות היא אינהרנטית בביזנס שאנחנו מנהלים, בתעשיית הפארמה. פיתוח יקר של שנים מסתיים בתוצאה של הכל או לא כלום - ניסוי קליני שנוחל הצלחה או כישלון.

"אפילו התחום הגנרי - אנשים לא מבינים עד כמה הוא בעל סיכון. אם מנסים להסביר מהו תהליך של השקת מוצר גנרי, צריכים לדמיין רץ שצריך לעבור שלוש משוכות בדרך להשקה מוצלחת: פסיקה חיובית במשפט פטנטים, רגולציה, ובסוף עם קבלת האישור לייצר מוצר תוך לחץ זמנים כבד. טבע כבר הצליחה להשיק מוצר תוך 5 ימים מיום שפג הפטנט על המוצר המקורי. אחת הסיבות לתקופה המאתגרת, שבגללה אני לא כל כך ישן בלילה, הבעיה הגדולה של טבע הייתה שהבטיחה למשקיעים שתצליח לעשות 4 השקות חדשות גדולות, ומתוך 4 הבאנו אפס.

"במשל של ניווט הספינה, היא צריכה להיות מנווטת בין גלים 'רגילים' - רגולציה, קונסולידציה מסיבית של לקוחות, שערי מטבע מתעתעים -זה רק החלק הקטן של הבעיה. הבעיה העיקרית היא שכשאתה משייט וחושב שיודע איך נראה האוקיינוס, אתה חוטף גלים שלא ציפית להם. מי חשב שחברות הפארמה יהיו חלק מרכזי בקמפיין המועמדים לנשיאות בארה"ב? כל פעם שטראמפ מצייץ בטוויטר, אנחנו יורדים 3%, 5%.

"חלק מהאי ודאות אינה בשליטתנו, אך אני לא רוצה לספק תירוצים. טבע נמצאת באי ודאות כי מהלכים שנראו לנו נכונים ונשענו על שעות רבות של ניתוחים - אין ערובה שיצליחו. לפעמים צריך לתקן. אנחנו ממוקדים בייצוב הספינה ומתחילים לראות תוצאות חיוביות. מה שמצפים מאיתנו, וממני כמנכ"ל זמני, זה לבוא להראות שמתוך עסקת אקטביס אנו מסוגלים להפיק את כל הסינרגיות, ואנחנו נעים בזה ובהתייעלות גבוה מהר ומהר יותר.

"אני מאוד גאה בכך שבחודש האחרון עמדנו בכל מה שהבטחנו לשוק: אוסטדו, התרופה להנטינגטון, התוצאות הגיעו ביום שהבטחנו. דיווחנו על תוצאות מדהימות בתרופת המיגרנה שלנו גם למיגרנה כרונית וגם לאפיזודית. יחד, אלה תוצאות משמעותיות לא רק לעתיד טבע, אלא לכל מי שסובל ממיגרנה ברחבי העולם.

"במקביל תכננו השקות מוצרים בארה"ב ועובדים על היעד. כל יום וכל שעה מזמני מוקדשת לעובדה שיש עלינו חוב של 35 מיליארד דולר. אנחנו פועלים במכירת נכסי ליבה ומתקדמים בפירעון החוב. גם בעלי המניות שלנו לא אוהבים אי ודאות ומול אותה אי ודאות קלאסית די ברור מה צריך לעשות, ולא כל רבעון הוא 'ברבור שחור'.

"אי הודאות מהסוג השלישי היא אי הוודאות שצופן לנו העתיד, שנותן אותותיו במהפכה שמתרחשת סביבנו. 75% מהחברות במדד S&P 500 לא יהיו חלק ממנו ב-2030. תוחלת החיים של חברות מתקצרת. את המהפכה מאפיינים כניסת מודלים חדשים שמשבשים מודלים קיימים, בעיקר בתעשיות מסורתיות. אנחנו תעשייה מסורתית וככל שאתה גדול יותר, אתה פגיע יותר. שחקנים חדשים, לאו דווקא קטנים, עושים 'תקיפה' ומנסים להכניס מודל חדש עם חוויית משתמש שונה לגמרי. אובר, אייר בי.אנ.בי ואחרות.

"גם שחקנים שאתה מכיר יכולים להפתיע אותך. כשאתה אומר 'זה כל כך פשוט, הרי כולם יודעים שהעולם משתנה, אז מה הבעיה?' יש כמה בעיות. הדבר הראשון הוא בזיהוי. אתה כחברה גדולה, כולם סובלים מזה - מתקשים לזהות את האיום, אתה מאוהב במודל שלך. דבר שני הוא קושי בשינוי תפיסתי לצורך תגובה. חברות גדולות מקובעות בנהלים, בשיטה שעשו תמיד, אנשים אומרים לי 'אם רק היית חוזר לאיפה שהיינו לפני 10 שנים, הכל היה טוב', זה רק מראה שלא מבינים את הבעיה. מה שהיה לא יהיה עוד פעם".

עוד אמר פטרבורג: כי "בעיה נוספת היא שאתה לא יכול לעצור, אתה לא יודע מתי לקפוץ - מוקדם מדי, תתרסק, מאוחר מדי - לא תהיה קיים. בדרך כלל הבורד מתחיל לתת תמריצים לכאן ועכשיו: בוא תתייצב מהר. זה תמריץ קצר טווח, שלא תמיד נכון לאורך חיי חברה. איך זה נראה אצלנו? כשהייתי מנכ"ל סלקום בעולם הטלקומוניקציה, עברנו תהליכים דומים לפני 15 שנה. למה הכוונה? אני בטוח שכולכם הייתם בחו"ל, נכנסתם לוולגרין, חברה גדולה של בתי מרקחת, לא רק: הם רכשו חברות הפצה, שינו את כל שרשרת הערך. חוץ מהגופים הגדולים שהשתנו, כל מיני סטארט אפים נכנסו פנימה. יש גם כרישים גדולים. אמזון הבינה, ומתחילה לחפש אנשים כדי להיכנס לשוק הפארמה.

"איפה אנחנו נמצאים? לפני כמה שנים אמרתי בכנסים, המתחרים שלי זה לא רק נוברטיס. זה גוגל, זה אמזון. הלקוח שלך השתנה לגמרי, הוא לא מוכן לדבר רק על תוצאות הטיפול, הוא רוצה לקבל עלות נוחה, נוחות, שקיפות. ביקשנו לבדוק חשיבה של ילדים בני 10-15 על העולם. זה עולם אחר לגמרי. יש לי נכדה בת 14 שקרוב לוודאי לא תלך לבית מרקחת. יש ארגון חדש, Teva consumer solution שנועד להבין את הצרכן ולנצל את הטכנולוגיה הדיגיטלית לצורך כך.

"כולם מדברים על מחיר המניה ואני לא מזלזל, אבל לטבע יש את סל התרופות הכי גדול בעולם, כ-70% מהתרופות הקיימות. קהל לקוחות רחב של 200 מיליון איש. שרשרת ניהול חזקה ביותר ופריסה גיאוגרפית נרחבת. כל אלה מעמידים אותנו בפוזיציה טובה לעולם החדש.

"כל התעשיות משתנות. בסוף, הלקוח הסופי משתנה ומוביל את המהפכה. הלקחים ברורים: אל תתאהב במודל העסקי שלך. קל להגיד זה מצליח, לא רוצה לשנות, כי כשתרצה לשנות לא תצליח. המתחרה הכי מסוכן שלך הוא זה שאתה לא מצפה לו. אני לא מזלזל במיילן או נוברטיס, אני מכיר את היכולות שלהן, אבל המתחרה הכי מסוכן הוא זה שנכנס פתאום ולוקח לך ביזנס. אתה צריך לנהל את השינוי, לפני שהשינוי ינהל אותך".