חוקר פדרלי בודק האם דונלד טראמפ ניסה לשבש הליכי משפט

"וושינגטון פוסט": החלטת היועץ המיוחד לחקר "הקשר הרוסי", רוברט מולר, לכלול את נשיא ארה"ב בחקירה - נקודת מפנה משמעותית ■ עד עתה התמקדה החקירה בבדיקת חברי מטה הבחירות של המועמד טראמפ ■ עוזרי הנשיא מזהירים אותו: אל תעז לפטר את מולר

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס

פחות מ-12 שעות לאחר הניסיון לקטול מחוקקים רפובליקאים באימון בייסבול, ניסיון שהביא להפסקת אש קצרה בלוחמה המתמשכת בין דמוקרטים לרפובליקאים על גבעת הקפיטול, מזדעזעת וושינגטון שוב: רוברט מולר, היועץ המיוחד שמרכז את החקירות הפדרליות בפרשיות "הקשר הרוסי", בודק האם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ניסה לשבש הליכי משפט הקשורים בחקירות. כך דיווח אמש (ד') "וושינגטון פוסט" מפי פקידי ממשל.

החלטת היועץ המיוחד לפרוש את רשת החקירות גם על טראמפ היא "נקודת מפנה משמעותית" בחקירה רבת ההסתעפויות של של FBI, שנמשכת כמעט שנה, מציין ה"פוסט".

החקירה מתמקדת בשני ענפים: ענף הריגול הנגדי, כלומר מה היה היקף הבחישה הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב אשתקד, מה היו הפראמטרים הטכנולוגיים שלה ומה הנזקים שהיא גרמה; והענף הפלילי, כלומר באיזו מידה, אם בכלל, הסתייעו הרוסים במשתפי פעולה אמריקאים, לרבות חברים במטה הבחירות של טראמפ, שלחלק מהם יש קשרים מתועדים עם רוסיה שהחלו זמן רב לפני הבחירות.

אחת מהדמויות המרכזיות בחבורה זו הוא מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי הראשון בממשל טראמפ, שפוטר אחרי 24 ימי כהונה לאחר ששיקר לבכירים בממשל על פגישותיו עם נציגים רוסיים. החוקרים מנסים לחשוף ראיות האם מקורבי טראמפ במטה הבחירות ביצעו פשעים פיננסיים, אמרו פקידי הממשל ל"פוסט".

עתה משתנה מפת החקירה. ראש FBI לשעבר, ג'יימס קומי, הבטיח לטראמפ, בשיחות פרטיות בשבועות שחלפו, שהוא אינו משמש נושא לחקירת הבולשת הפדרלית. טראמפ הכריז על כך כמה פעמים, אך קומי סירב לאשר זאת בפומבי. טראמפ פיטר את ראש FBI במאי, וזמן קצר לאחר מכן העיד קומי בוועדת המודיעין של הסנט ופרש יריעה רחבה קובלנות על התנהלותו של הנשיא כלפיו. בבסיס עדותו של קומי היה מאמץ שיטתי ומכוון לקעקע את יושרתו של טראמפ. קומי קבע, באופן שאינו משתמע לשתי פנים, כי טראמפ פיטר אותו בגלל חקירת FBI על התערבות רוסיה בבחירות בארה"ב: "פוטרתי במאמץ לשנות את הדרך שבה מתנהלת החקירה הזו, ולכך יש חשיבות רבה מאוד... אני משוכנע שאם כך הדבר, מולר ימצא לכך ראיות".

הוא סרב להשיב על שאלה האם לדעתו טראמפ אשם בשיבוש הליכי משפט או בשיתוף-פעולה עם הרוסים כדי להשפיע על תוצאות הבחירות. ההתחמקות הזו הייתה אולי הלא-אמירה המהדהדת ביותר בעדותו. לדבריו, מי שייצטרכו לקבוע זאת הם FBI והיועץ המיוחד מולר. זה בדיוק מה שמולר מנסה לעשות עתה. קומי הגיש למולר את מסד החקירה נגד טראמפ על מגש של כסף.

וכך, חוקרים שכפופים למולר מראיינים בכירים בקהיליית המודיעין במאמץ לדלות מידע על התנהלותו של טראמפ בתחומים רלוונטיים לחקירה. חמישה מקורות - פקידי ממשל - אמרו ל"פוסט", כי בכירי המודיעין שהסכימו לשתף פעולה עם החוקרים הם דניאל קוטס, ראש מערך המודיעין הלאומי; מייק רוג'רס, ראש הסוכנות לביטחון לאומי (NSA), זרוע המעקבים האלקטרוניים של ארה"ב; וריצ'ארד לדג'ט, סגנו של רוג'רס. החקירה כולה אפופה במעטה כבד של סודיות ולא ברור אם עדים אחרים נחקרים או הסכימו להחקר, מציין ה"פוסט".

הבית הלבן מפנה את כל השאלות לגבי חקירת "הקשר הרוסי" לפרקליטו האישי של הנשיא, מארק קסוביץ. מארק קוראלו, דוברו של קסוביץ, אמר ל"פוסט", כי הדלפת החקירה נגד טראמפ ע"י FBI היא "שערורייתית, בלתי חוקית וצעד שאין לו מחילה".

טראמפ מוצא עתה את עצמו במצב שאותו ניסה למנוע בכל מחיר בשבועות ובחודשים שחלפו, אך הוא יכול להאשים רק עצמו. הוא נימק את פיטורי קומי כצעד שנועד לשים קץ ל"ציד המכשפות" שקומי ניהל כביכול נגד אנשי מטה הבחירות שלו. אבל הפיטורים הובילו למינויו של היועץ המיוחד, שבודק האם פיטורי קומי כשלעצמם היו בבחינת מאמץ לשבש הליכי משפט.

לנוכח המשבר המתעצם שמתחיל לגרוף את הנשיאות עולת הימים של טראמפ, כותב הלילה האתר של "דיילי ביסט": סנטורים, עוזרים של טראמפ, תובעים לשעבר וותיקים ב-FBI מזהירים את הנשיא - עשה מה שתעשה, אך אל תעז לפטר את מולר. לפני כמה ימים הפריח ידיד של טראמפ שמועה, שהנשיא בוחן אפשרות לפטר את היועץ המיוחד. במקביל החלו מקורבי טראמפ ומחוקקים רפובליקאים מסוימים להכפיש את היועץ המיוחד. הם טוענים, שהוא ממנה רק חוקרים דמוקרטים ושהוא ידיד אישי של קומי.

"אין פלא שטראמפ ושלוחיו נעשים עצבניים", אמר אמש עלי סופאן, סוכן לשעבר של FBI, ל"דיילי ביסט". "העובדה שטראמפ משמש עתה מטרה של החקירה מסבירה את ההתקפות על מולר והאיומים לפטר אותו".

אף עוזרי טראמפ בבית הלבן מוסיפים לומר לו שעליו להימנע מפיטורי מולר. "כולנו מייעצים לו לא להיפטר ממולר. זה לא השתנה.... יהיה פיצוץ גרעיני אם טראמפ יפטר את היועץ המיוחד".

והסנטור הדמוקרטי רון וויידן אמר: "החלטה לפטר עתה את רוברט מולר תהיה התקפה ישירה של דונלד טראמפ על שלטון החוק בארה"ב".