יוחנן לוקר: כיל בוחנת מכירת נכסים בכ-500 מיליון דולר

לוקר, יו"ר כיל אמר היום את הדברים תוך שהוא מדגיש כי היקפי המימוש יכולים להיות גבוהים יותר ■ מדריך השקעה במניות

בכוונת חברת הדשנים כיל מתכוונים להמשיך לפעול למכירה של החזקות שאינן נמצאות בסינרגיה גבוהה לפעילויות המרכזיות שלה. כך אמר יוחנן לוקר, יו"ר החברה, בכנס משקיעים שקיימה היום כיל בבורסה של תל אביב. לוקר הוסיף, כי בחברה בוחנים מכירה של פעילויות בהיקף של כ-500 מיליון דולר.

כיל , הנמצאת בשליטת החברה לישראל של עידן עופר, סגרה לאחרונה עסקה למכירת החזקתה (50%) בחברת הנדסת התפלה (IDE) בכ- 178 מיליון דולר. קבוצת הרוכשים כוללת את כלל ביטוח (שתחזיק 20% ממניות IDE), קרן ההשתלמות של המורים והגננות (20%) ומנכ"ל IDE, אבשלום פלבר (10%). העסקה צפויה להגיע להשלמה במהלך 2017, בכפוף להתקיימותם של כמה תנאים מתלים, לרבות קבלת אישורי הרשויות המוסמכות.

כיל מנוהלת כיום על-ידי אשר גרינבאום, המשמש מנכ"ל בפועל, לאחר שהמנכ"ל הקודם, סטפן בורגס שהסתבך בפרשת הבונוסים בחברה (לסיפור המלא) עזב את תפקידו בספטמבר האחרון (לסיפור המלא). מאז כניסתו לתפקיד, פועל גרינבאום לצמצום הוצאות ולשליטה בעלויות ובהון החוזר של החברה. זאת במטרה למתן את ההשפעה השלילית של ירידת מחירי חומרי הגלם והסחורות, בעיקר מחירי האשלג, בשנים האחרונות.

בשלוש השנים האחרונות איבדה מניית כיל כ-40% מערכה, ושוויה בבורסה הצטמק לכ-20 מיליארד שקל.

כיל סיימה את שנת 2016 עם הכנסות של 5.36 מיליארד דולר, אבל בשורה התחתונה רשמה הפסד שנתי של 122 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של 509 מיליון דולר ב-2015. להפסד השנתי הגדול תרמו מחיקות של 437 מיליון דולר, שביצעה החברה על השקעותיה במערכת מחשוב ארגונית מרכזית (ERP) ובחברת אלאנה, שמחזיקה במכרה אשלג באתיופיה, לאחר שגרינבאום החליט לעצור את ההשקעות בהן.

ברבעון הראשון השנה רשמה כיל רווח נקי של 68 מיליון דולר, בדומה לרבעון המקביל אשתקד. בשורה העליונה הציגה החברה עלייה של 2.3% בהכנסות, שהסתכמו בכ-1.3 מיליארד דולר. הרווח התפעולי של כיל גדל ב-8.4%, והסתכם ב-116 מיליון דולר.