מהפכה עירונית: כך תיראה דרך בגין בת"א אחרי פרויקט הענק

עיריית תל אביב החליטה להפוך את דרך בגין, ציר התנועה המרכזי והכי פחות נעים בעיר, "מעורק תחבורה לרחוב עירוני", צעד שמשמעותו מתן עדיפות להולכי הרגל

דרך בגין לפני ואחרי / הדמיה: עירית תל אביב
דרך בגין לפני ואחרי / הדמיה: עירית תל אביב

דרך בגין בתל אביב, היא דרך פתח תקווה, היא מסוג הרחובות שבדרך כלל עוברים רק בנסיעה. ללכת לאורכה זה די בלתי נסבל: המדרכות משובשות, אין צל, ויש רעש וזיהום אוויר. הנסיעה באופניים בצד הכביש, כשהנתיב הימני מוקדש רק לתחבורה ציבורית, היא חוויה אלימה ומפחידה.

לפני כשבועיים אושרה בוועדה המקומית של עיריית ת"א "תוכנית מדיניות", שמציעה טרנספורמציה של הדרך "מעורק תנועה לרחוב עירוני", ואי אפשר להכחיש שיש כאן בשורה מרגשת. על התוכנית חתום משרד אדריכלות הנוף מנעד, אך את הפרויקט הובילה אורלי אראל, סגנית מהנדס העיר ת"א-יפו.

לעצור את הרכבת

השינויים המוצעים הם לכאורה טכניים, אך מדובר בהגדרה חדשה של היררכיית הרחובות בעיר. אם בעבר זו היתה הדרך הראשית מיפו לפ"ת ולשכם, הרי שהבכורה עברה בשנים האחרונות לנתיבי איילון. המשמעות היא שציר דרך יפו-בגין-נמיר-כביש החוף יכול ואפילו צריך להפוך לרחוב. בפועל, מדובר בהרחבה של המדרכות לרוחב מינימלי של 5 מטרים, נטיעת עצים במתכונת של שדרה והקמת שבילי אופניים. לתכנון המוצע יהיו כמובן השלכות על התנועה העוברת, כי יהיה צמצום מכוון של נתיבים שבהם עוברים כלי רכב פרטיים. היבט אחר של התוכנית, שהוא חשוב לא פחות, הוא יצירת הנחיות לפיתוח הממשק של המבנים שלצד המדרכה, עם הרחוב.

אדריכלית מיכל בלייכר ממינהל ההנדסה של העיר ת"א-יפו מספרת שהתוכנית המקורית של שיפוץ דרך בגין אושרה בשנת 2008, והמטרה שלה היתה להתאים את הדרך למעבר הקו האדום של הרכבת הקלה בתת הקרקע, שלפי התוכנית לא היתה לה תרומה ממשית לעירוניות. בעיריית ת"א-יפו זיהו שמדובר בהזדמנות והחליטו לקדם תכנון כולל, אף שבשלב כזה זה לא מובן מאליו. "המטרה היתה לתכנן הכל מחדש, כי הכל משתנה. הרכבת הקלה היתה אמתלה וגם זרז. בדרך כלל עושים תכנון נקודתי לרחוב וכאן, מדובר בכמה רחובות: כל דרך בגין, מצומת ארלוזורוב ועד רחוב הרכבת, כולל רחוב המסגר כציר משלים".

ומה הבשורה? "ניסינו להוביל מהלך שישנה את התכנון שאושר. זה לא היה פשוט כי נת"ע כבר עובדים בשטח, אך אנחנו ביקשנו לעצור את הכל. לא נגענו בכל מה שקשור לרכבת (תחנות, פירי איוורור), אך הגדרנו סדר עדיפויות חדש: נתיבי תחבורה ציבורית, מדרכות, שבילי אופניים ואת המכוניות רק בסוף. מדובר בשינוי תפיסתי עמוק".

דרך בגין לפני ואחרי / הדמיה: עירית תל אביב
 דרך בגין לפני ואחרי / הדמיה: עירית תל אביב