ועדת השרים לחקיקה אישרה את "חוק הג'ובים" של ח"כ ביטן

החוק, שנוסחו הנוכחי סוכם בין יו"ר הקואליציה ביטן ושר האוצר כחלון, יאפשר לשרים וראשי ערים לשעבר להתמנות לתפקידים בכירים בחברות הממשלתיות - ללא צורך בהוכחת כישורים מיוחדים

חבר הכנסת דוד ביטן / צילום: איל יצהר
חבר הכנסת דוד ביטן / צילום: איל יצהר

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (א') את תמיכת הממשלה בהצעת החוק הפרטית של יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן מהליכוד. עיקר ההצעה: לאפשר לשרים וראשי ערים לשעבר להתמנות לתפקיד דירקטורים ויושבי ראש בחברות הממשלתיות - ללא צורך בהוכחת כישורים מיוחדים. 

הדוגמה הבולטת למקרה כזה בתקופה האחרונה הייתה ראש עיריית חדרה חיים אביטן, שלא הצליח להתמנות לתפקיד יו"ר חברת נמל אשדוד, בשל היעדר כישורים מיוחדים הנדרשים לתפקיד. יצוין כי שר האוצר, משה כחלון, שהתנגד להצעת החוק בנוסח המקורי שלה, לא מנע את אישורה בוועדת השרים לאחר שסוכם על הכנסת מספר שינויים בהצעה. נוסח הצעת החוק של ביטן כלל גם חברי כנסת לשעבר וראשי רשויות מקומיות. בנוסח שעליו סוכם היום, ייכללו רק שרים לשעבר וראשי ערים שמספר תושביהן עולה על 50 אלף (כמו, למשל, חדרה). 

על השינויים סוכם בישיבת ראשי הקואליציה הבוקר. לאחר מכן התכנסה ועדת השרים לחקיקה ושמעה את התנגדויות מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, והמשנה ליועמ"ש עו"ד אבי ליכט. השניים טענו כי הצעת החוק פותחת את הדרך בפני אישים פוליטיים חסרי כישורים ותגרום לפגיעה בתוצאות הכספיות של החברות הממשלתיות - שרק בשנים האחרונות עברו מהפסד מצטבר של 600 מיליון שקל לרווח מצטבר של כ-3 מיליארד שקל.

הוועדה החליטה לאשר את הצעת הפשרה למרות ההתנגדויות, כשרק השר אורי אריאל התנגד לה.