שר התקשורת קרא מקדם הסרת הפיקוח על תעריפי בזק

המשרד מפרסם מדיניות מתוקנת לשימוע ציבורי "צמצום מרווחים" שנועדה למנוע מהוט ולבזק לנצל את כוחן על ידי הורדות מחירים שיפגעו בפרטנר וסלקום

השר איוב קרא / צילום: דוברות הכנסת – נועם ריבקין פנטון
השר איוב קרא / צילום: דוברות הכנסת – נועם ריבקין פנטון

משרד התקשורת עומד לפרסם את מדיניותו לגבי שני נושאים שטרם החליט לגביהם במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי: הפיקוח על מחירי הטלפוניה של בזק וקביעת מנגנון צמצום מרווחים, שמדבר על כך שבזק והוט לא יוכלו לנצל את כוחם כדי להוריד מחירים ובכך לסכל את כניסת סלקום ופרטנר לשוק דרך זה שהורדת המחירים תשקף חוסר כדאיות כלכלית עבורן.

שני הנושאים מהווים המשך למדיניות משרד התקשורת ולמעשה הם כלי פיקוח שנועדו לאפשר לכל השחקנים בשוק ודאות בכללי התחרות.

עד היום תעריפי בזק היו מפוקחים במשטר פיקוח של תעריפים קבועים כך שלא ניתן היה להעלותם או להורידם ללא אישור המשרד.
במסמך המדיניות לשוק הסיטונאי נקבע, בין היתר, כי שר התקשורת יפעל לשינוי שיטת הפיקוח על תעריפי בזק כך שהפיקוח ייעשה על ידי קביעת תעריף מירבי. במסגרת השימוע, מוצגות שתי חלופות לשינוי משטר פיקוח התעריפים הנוגע לקווי טלפון רגילים:

חלופה א': מוצע כי התשלום המירבי החודשי לקו טלפון יהיה 49.5 שקלים ללא מע"מ, תשלום מרבי של 1.6 אג' לדקת שיחה ליעדים נייחים ותשלום מרבי ליעדים ניידים של 1.6 אג' לדקת שיחה בתוספת תשלום לחברת הסלולר עבור השלמת השיחה ברשת הסלולר (קישור גומלין) (כיום 6.07 אג' לדקת שיחה).

לדוגמה: בזק תוכל להציע לצרכן, לדוגמה, קו טלפון תמורת 49.5 שקל לחודש והצרכן יחויב בהתאם להיקף דקות השיחה שיבצע. צרכן שיבצע 170 דקות ליעדים נייחים בלבד יחויב בנוסף לעלות הקו כאמור בתוספת של כ-3 שקלים.

בחלופה השנייה מוצע להסיר את פיקוח התעריפים למעט קביעת חבילת טלפוניה מפוקחת הכוללת קו טלפון ו-300 דקות שיחה בעלות חודשית מרבית של כ-43 שקלים ועלות מרבית של כ-15 אג' לדקת שיחה החל בדקה ה-301 ("דקה חורגת") לכל היעדים (נייח ונייד).
נסביר כי שתי החלופות יוצגו לציבור ולחברות התקשורת במסגרת של שימוע ומבין שתיהן תיבחר שיטה אחת בלבד - שיטה שתהווה את המנגנון לפיקוח המחירים המירבי שבזק תוכל לגבות.

לדברי המשרד מתכונת האסדרה החדשה צפויה להפחית את הוצאות הציבור על שירותי הטלפוניה הנייחת של חברת בזק. ראשית, מכיוון שהמחירים המרביים המוצעים בשתי החלופות נמוכים מהמחירים הקבועים כיום בתקנות התקשורת. שנית, בעקבות הגמישות בתעריפים המתאפשרת לחברת בזק בשתי החלופות. בחלופה הראשונה החברה יכולה כעת להוריד את המחירים מהמחיר המרבי המוצע בהתאם לשיקוליה התחרותיים (אפשרות שלא הייתה קיימת עד היום באופן מלא).
בחלופה השנייה, מאחר וקביעת התעריף לחבילה בחלופה ב' צפויה להוות אמת מידה לשאר התעריפים שחברת בזק תציע ובכך עשויה להוביל להצעות אטרקטיביות יותר ולהרחבת המגוון העומד בפני הצרכן.

המשרד הסביר כי חבילת טלפוניה זו מייצגת בצורה הקרובה ביותר את התנהגות צרכן הטלפוניה הממוצע ברשת בזק מבחינת היקף דקות השיחה הממוצעות למנוי, היקף הדקות החורגות, וכדומה, ועל כן סביר כי גם בחלופה זו תתקיים הפחתת מחירים עבור מרבית האוכלוסייה. בעניין השימוע בנושא צמצום המרווחים בנה המשרד חלופה שתמנע מבזק ומהוט להוריד מחירים ולפגוע בכך במתחרות פרטנר וסלקום.

צמצום המרווחים מהווה מנגנון המספק הגנה מפני פגיעה אפשרית בתחרות בידי בעלי התשתית בעידן השוק הסיטונאי, באמצעות חיוב בעלי התשתיות לשמור על מרווח בין המחיר הקמעונאי למחירי התשומות הסיטונאיות הנמכרות למתחרים. אסדרה זו נועדה למנוע מצב בו בעל התשתית קובע את מחיריו הקמעונאיים ברמה הקרובה למחיריו הסיטונאיים ובכך מצמצם את המרווח עבור ספקי שירותים, דבר אשר עלול לשחוק את הרווח של ספקי שירותים ולהוביל לחוסר כדאיות כלכלית בפעילותם במסגרת השוק הסיטונאי.

השינויים החדשים שהמשרד מעמיד לעיון המפעילים פשוטים יותר מהמנגנונים הקודמים שהציע והפעם מדובר על מנגנון שבאופן כללי מתייחס למרכיב הטלוויזיה בחבילות הטריפל של הוט שמעקר את השפעת הטלוויזיה על חבילת הטריפל.

המשרד מציע בנוסף לחברות בזק והוט להציע לו מנגנון ממוחשב שמשקלל את ההצעות שלהם, מעין מחשבון עצמאי שיאפשר למשרד התקשורת מעקב אונליין על החבילות שהן מציעות ואותו "מחשבון" יאפשר להם אישור האם המבצע עומד בכללי התחרות או לא. במשרד רואים בהצעה מהלך חדשני שמשכלל את שיטת הפיקוח על בזק והוט ומאפשר להם לחסוך במשאבים.

שר התקשורת איוב קרא אמר כי "מנגנון צמצום המרווחים יאפשר לשחקנים נוספים להתחרות בדואופול ולהציע חבילות איכותיות לצרכן. שינוי משטר הפיקוח על תעריפי בזק צפוי להפחית את הוצאות הציבור על שירותי הטלפוניה הנייחת של חברת בזק ולהוזיל מחירים לצרכן".